Aruba met kids

Aruba met kids
Hi allemaal,
Mijn vrouw en ik zijn van plan om naar Aruba te verhuizen en samen te gaan werken in het onderwijs. Mijn idee is om te gaan werken in het voortgezet onderwijs en mijn vrouw in het basisonderwijs. Onze twee boys zijn 9 en 10 jaar.
We willen allebei een nieuwe uitdaging aangaan. Niet omdat we alles en iedereen zat zijn hier in NL-België(waar we alleen wonen, 5 km over de NL-grens) maar puur uit een goed gevoel dat we hebben over een nieuwe uitdaging aangaan. Werken in NL kan altijd nog en we zien dit als mooie, logische stap in de toekomst en als verrijking voor onszelf en de kids. De mannen zijn 9 en 10 jaar en gaan over een jaar naar de middelbare school. Een periode die in NL vooral bestaat uit leren. We willen deze periode in Aruba hier een extra draai aan geven.
Goed, wat weten we al over Aruba na een paar uur Googlen?
Klimaat, mensen, cultuur, mentaliteit zijn prima (met wat uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Werk in het onderwijs is goed te krijgen en de Nederlandse taal wordt gesproken.

Echter: Emigreren brengt veel stress met zich mee. Voorbeelden hiervan vonden we zoals: de bureaucratie die zeer langzaam werkt, huisvesting zoeken kan moeizaam gaan, verscheping van alles (geen apparatuur meenemen), lay-backcultuur die soms op je zenuwen werkt als je iets geregeld moet hebben (werk-woonverklaring, inschrijving bij gemeente, aanvragen telefoonnummer, electro water), de honden, de muggen, het verkeer, het feit dat het een eiland is en je niet " even" weg kunt en ga zo nog maar even door. Goed, dit weten we. Het glas is echter bij ons halfvol en de spreekwoordelijke beren op de weg zijn er maar je kunt er ook mooi langsrijden. In NL is het ook niet altijd rozengeur en maneschijn, nietwaar?

Ik zal zeker een heleboel vergeten zijn. Vraag is dus: Wie o wie kan ons goede tips geven m.b.t.:

  • Huisvesting: in welk deel van Aruba kun je goed wonen met twee opgroeiende mannen?
  • Scholen: welke (middelbare- en basis-) scholen zijn aan te raden?
  • Werk: 1 of 3 jaar minimale aanstelling?
  • Is het echt noodzakelijk om Aruba te bezoeken (aangezien je het geld wat dit kost ook in je huis/andere zaken) kunt steken
  • Tips:???
  • Zeker niet vergeten???

Gr. Bart en Monique

Wow dat zijn heel wat vragen om zomaar te beantwoorden. Allereerst zorg dat je een baan hebt, dat scheelt enorm in het regelwerk, want je werkgever zal je in ieder geval helpen met het verkrijgen van een vergunning. Geen baan is sowieso geen vergunning, dus dat is echt essentieel. Begin daar mee! Qua scholen is het niet al te moeilijk, er zijn voor de basisschool overal lange wachtlijsten en de ene school is aanmerkelijk beter dan de andere, maar als je bij een basisschool gaat werken, is het logisch ook daar je kind te plaatsen. Immers, ergens anders zal hij niet terecht kunnen vanwege die wachtlijsten. Qua voortgezet onderwijs hangt het af van het soort onderwijs wat jullie zoon gaat volgen. Er is een openbare HAVO/VWO school (Colegio Arubano) en twee particuliere scholen van hetzelfde niveau (Schakel en International School). Er zijn enkele MAVO scholen, dus ook dit is weer afhankelijk van wat je zoekt en eveneens, waar komt een van jullie zelf te werken. Het Colegio verkeert op dit moment in zwaar weer en er is organnisatorisch het nodige aan de hand, wat opgelost moet worden, zoals veel lesuitval, vertrekkende docenten, al sinds lange tijd geen rector. De andere twee scholen zijn heel duur qua schoolgeld. Denk aan bedragen van 30.000 Afl. per jaar en meer per kind. V.w.b. huisvesting: ga vooral wonen daar waar je je werk hebt gevonden, want er zijn ellenlange files hier en bespaar jezelf de frustratie van langdurig woon-werkverkeer.
Zo zijn er nog talloze adviezen te geven maar het allereerste wat je moet doen is zorgen dat je werk krijgt, daar staat of valt deze hele onderneming mee. Als dat is geregeld, kun je de rest van de zaken gaan invullen.

Hallo,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Zorgen voor een baan is dus voor nu het belangrijkste. Ik zal je op de hoogte houden!

Gr. Bart

Hi again…,
We hebben momenteel ons huis te koop staan om te gaan emigreren naar Aruba om daar te wonen en te werken. De vraag naar leerkrachten is redelijk groot op Aruba dus we gaan er van uit dat we een baan hebben. We gaan allebei fulltime werken.
Nu willen we graag een huis kopen (i.p.v. huren) op Aruba. Mijn concrete vraag is nu: Wat is ongeveer het salaris van een leerkracht (>16 jaar ervaring en 42 jaar, beiden) en in welke prijscategorie moeten we gaan zoeken? De rente staat in vergelijking tot NL vrij hoog lees ik dus.

Even ter vergelijking: hier zijn we alleen aan hypotheek zo’n 25% van ons inkomen kwijt.

Thanks voor de raad!

Helaas ik kan je geen info geven over het salarsniveau. Ik hoor wel dat het in het algemeen vrij laag is, maar dat zegt je natuurlijk nog niks. Ik zou sowieso de eerste tijd huren en daar zijn een paar goede redenen voor. We hebben te veel gezien dat mensen die vol enthousiasme naar Aruba verhuizen uiteindelijk toch vroegtijdig teleurgesteld weer vertrekken. Het is een mooi eiland, maar als je hier woont kent het natuurlijk ook schaduwzijden, die je je misschien in eerste instantie niet zo realiseert. Dat is vaak voor iedereen anders: de een kan niet goed uit de voeten met de cultuur die hier op het eiland echt ‘ons kent ons’ is, als niet Arubaan wordt je binnen die gemeenschap niet zomaar opgenomen, de ander mist de beperking van reizen (je moet altijd een vliegtuig nemen om van het eiland weg te komen), de hoge prijzen voor zowel levensmiddelen als andere zaken en veel dingen die gewoon niet of heel beperkt te krijgen zijn, maar ook weinig tot geen theatervoorstellingen en verder cultureel aanbod zoals je dat in Nederland kent om maar eens iets te noemen. Een tweede aspect is dat je niet snel een hypotheek zult krijgen, de banken zijn daar bijzonder lastig in en je hebt daarvoor een flink bedrag eigen geld nodig, 100% financiering kan niet. De hypotheekrente is zover ik weet inderdaad hoog, denk aan min. 6% en meer. En tenslotte:heb je eenmaal een huis gekocht en wil je toch van het eiland af, dan is verkoop niet zo gemakkelijk. Het kan maanden tot jaren duren voordat je je huis verkocht hebt, natuurlijk afhankelijk van de prijs, locatie enz., maar toch, het is zeker niet gemakkelijk. Er is een groot overschot aan koopwoningen. En een nieuwe wet die er waarschijnlijk door gaat komen kan voor jullie ook behoorlijk negatief uitwerken: Vanaf dit jaar wordt er een project uitgerold waarmee de voertaal/instructietaal op alle basisscholen op Aruba Papiaments wordt, met uitzondering van Mon Plaisir en de particuliere scholen Schakel en International School (die blijven resp. NL, NL en Engelstalig) Dat betekent natuurlijk ook dat de leerkrachten zodanig goed Papiamento moeten spreken dat zij de leerstof in die taal kunnen uitleggen en dat is nog niet zo simpel natuurlijk. Kortom, als je hierheen wilt komen, huur dan eerst een poosje en kijk het eens aan. Er is ruim voldoende te huur, ook voor kortere perioden van bijv. een half jaar of een jaar. Dan kun je daarna zien wat je gaat doen en waar.