Voor een half jaar/jaar naar Aruba mét kids

Hallo allemaal!!

Ik ben Luna, alleenstaande moeder met 2 kinderen van tegen die tijd van vertrek (juli/augustus)13 en 4 jaar.
Ik weet dat het een hele grote stap zal zijn maar ook een uitdaging: maar zou graag voor een half jaar tot jaar naar Aruba of curacao willen gaan om daar te wonen en werken. Even weg van hier…Natuurlijk moeten de kids dan ook naar school en heb begrepen dat de internationale scholen erg duur zijn en het gewone voortgezet onderwijs van slechte kwaliteit is?

Ik wil mijn huis (met beetje winst) gaan verhuren hier en daar een baantje in de horeca of callcentre zoeken. Heb een klein beetje spaargeld wat ik mee kan nemen maar is niet al te veel. Maar twijfel of het wel te doen is zo alleen zonder partner…:frowning:

Alle advies en tips zijn welkom!!

Groetjes,

Luna

Maar een advies: niet doen! Je weet niet waar je aan begint. Sowieso krijg je geen werkvergunning als je geen Arubaanse bent op dit moment, want de regering is ontzettend streng in het verstrekken van vergunningen. Je moet je inschrijven hier om je kinderen naar school te kunnen sturen (als er al een plaats is, de scholen zijn erg vol), maar dat kan niet, want je hebt geen vergunning. Als je hier zelf illegaal bent is het natuurlijk logisch dat je geen gebruik kunt maken van onderwijsvoorzieningen. De particuliere scholen zijn inderdaad onbetaalbaar, denk aan zo’n 10.000 afl. per jaar per kind. Het openbaar onderwijs is zeker wel goed, maar kent lange wachtlijsten en dat gaat dus niet lukken. Wat doe je trouwens je kind aan om het voor een relatief korte tijd uit zijn bekende omgeving te halen en op een andere school te laten insporen. We zien hier vaak genoeg kinderen die maanden nodig hebben om te wennen aan hun nieuwe school en ze kennen vaak veel heimwee. Vergeet niet dat de voertaal op de scholen veelal Papiamento is, dus zo gemakkelijk is het niet voor een kind om te wennen. Stel je zet je plan toch door en het lukt je hier op Aruba binnen te komen. Dan kom je dus in de illegaliteit terecht, ergens een baantje als serveerster waarbij je oudste kind dan maar op de jongste moet passen. We zullen het nog maar niet over huisvesting hebben, die ook niet al te goedkoop is. Voorts mag je maximaal een half jaar op een toeristenvisum op Aruba verblijven (maar dus niet werken!) en je moet een retourticket kunnen overleggen, anders kun je sowieso niet meer naar Aruba vliegen, men is daar heel streng op geworden. Langer hier blijven is illegaal en kan dus niet. Kortom, een kansloos plan waar je vooral onder deze omstandigheden met twee kinderen zeker niet aan moet beginnen. En Curacao is momenteel niet veel anders, ook daar kom je soortgelijke problemen tegen.

Bedankt voor de reactie!
Een baan in de horeca schijnt wel mogelijk te zijn zonder vergunning. Is de bedoeling dat ik aan het werk ben als de kids op school en BO zijn, dus zou de oudste niet perse hoeven op te passen enkel in noodgevallen ofzo.
En de oudste wilt juist dolgraag weg van hier, alleen het inschrijven op een school is een beetje lastig vanaf hier, aangezien je dat dan ruim van te voren moet doen. Weet u misschien hoe dat zit met inschrijving, is het zo dat de kinderen dan hier uitgeschreven moeten zijn en daar ingeschreven bij de gemeente als voorwaarde om aangenomen te worden?
Waarschijnlijk komen we eind februari eerst eventjes op vakantie voor 2 weekjes om te kijken wat we allemaal kunnen regelen.
:dag:

Beste Luna
Voor al het werk wat je zou willen doen op Aruba heb je een vergunning nodig, dus ook voor horeca werk. En ik kan je nu al vertellen dat je een vergunning hoogstwaarschijnlijk niet gaat krijgen. Er is een erg streng beleid nu waarbij er alleen vergunningen gegeven worden voor functies die beslist niet door Arubanen kunnen worden ingevuld. En je begrijpt dat voor horecafuncties er echt wel Arubanen te vinden zijn. Bovendien zijn de dagbaantjes het meest populair en reken maar dat kandidaten daarvoor in de rij staan.
Zonder vergunning kun je je dus niet inschrijven op Aruba dus kunnen je kinderen ook niet naar school. Kortom, wat ik je al schreef, het is een kansloze aktie om dit te willen doen. Juist nu Aruba zo streng is geworden ga je alleen maar een hoop geld aan (dure!) tickets verliezen terwijl de kans om in je onderhoud te voorzien vrijwel nihil is. Ik denk niet dat je daar gelukkiger van wordt. De zee, de zon ben je snel vergeten als financiele problemen en vergunning ellende dagelijks deel uitmaken van je bestaan. En wat ik je al schreef. Als je naar Aruba komt kun je hier maximaal 6 maanden blijven op een toeristenvisum, waarbij je dus absoluut niet mag werken. Als je dat zou willen betekent dat dat je je kinderen voor een half jaar in Nederland van school gaat halen, waar geen ander onderwijs tegenover staat. Ik kan me niet voorstellen dat je dat wilt

Als je voor een half jaar op toeristenvisum heen gaat kunnen de kinderen wel degelijk naar school als gastleerling. Wij hebben dit van het voorjaar gedaan voor 2 maanden en hebben geen enkel probleem gehad om een leuke school te vinden (Mon Plaisir-Dakota). Van te voren wel even bij de leerplichtambtenaar van jullie gemeente overleggen en melden.
In en uitschrijving verschilt per gemeente, bij onze gemeente hoefde dat pas als je langer dan 8 maanden weggaat en als ze als gastleerling aangenomen worden op school hoeven ze niet op Aruba ingeschreven te worden.Verzekererd ben je via je reisverzekering en je ziekenfondsverzekering in Nederland (wel voorschieten als je gebruik maakt van een arts op Aruba, maar na afloop via declaratie retour via ziekenfonds of reisverzekering)

Als je de kans krijgt om het te doen, gaan! Succes!

1 like

Dat met scholen zul je nog best wel kunnen regelen, dat heb ik meer gehoord. Maar blijft het feit dat je een werkvergunning moet hebben. Ik geef alleen maar een eerlijk advies : niet aan beginnen, niet met kinderen, niet in een krappe financiele situatie, niet als je geen werk hebt en je maar moet afwachten of dat er wel komt. Wij wonen hier al jaren en we hebben te vaak mensen totaal ongelukkig zien worden omdat ze het financieel niet voor elkaar konden krijgen. En dan is het echt geen leuke ervaring meer om hier te zijn. Maar ieder moet het voor zich weten natuurlijk.

Thanks voor de adviezen! We gaan zoiezo in februari eerst even 2 weekjes op vakantie en zou dan daar wat kunnen informeren. Lijkt me beter. Ik hoor van vele mensen dat het juist erg gemakkelijk is om aan een baan in de horeca te komen. En ik wil er niet alleen werken voor het geld maar juist ook om onder de mensen te zijn en andere mensen leren kennen en een dagbesteding hebben als de kinderen naar school zijn. En ik heb veel ervaring in de horeca dus dat zit ook wel goed. IK geloof niet dat we armoe zullen lijden en als we een stapje terug moeten doen zou dat echt geen ramp zijn als dat voor een half jaar of maximaal jaar zou zijn en dan maakt de omgeving weer een hoop goed! Het lijkt mij een mooie ervaring en je kan beter spijt hebben van de dingen die je hebt gedaan dan die je niet hebt gedaan, hihi…:wink:

Ik ga vanaf 25 april voor een half jaar naar Aruba en idd met de hoop een werkvergunning te kunnen verkrijgen via een werkgever. Ik realiseer me dat het erg moeilijk is laat staan met kindjes maar wat je zelf al aangeeft een onwijs gave ervaring!!! Ik zelf heb alles opgegeven om mijn droom te verwezelijke en onderschat deze totaal niet. Ik heb de luxe voor 6 mnd financieel onafhankelijk te zijn. Aruba is inderdaad erg streng geworden maar als je er wellicht voor kiest om 6 mnd te gaan omdat je dit financieel kan botvieren zou ik er zeker voor gaan. De kids hebben tegenwoordig 6 weken zomervakantie. Dan blijf je tot net na oud & nieuw!! Vergeet niet dat kids zich sneller kunnen aanpassen mits deze niet verlegen zijn. En vooral als ze als als gastleerling op een school kunnen deelnemen. Wat missen ze dan???
Nogmaals realiseer je wel wat je gaat doen en wat voor impact dit kan hebben op jezelf en je kinderen. Denk ook aan je terugkomst in Nederland want hier gaat het er niet makkelijk op worden. Maar als je alle voors en tegens tegen mekaar wegstreept en je uitkomst is alsnog ik wil gaan. DOEN!!! life is 2 short!!! en zeker een onwijs gave ervaring.

1 like