Mijn vriend en ik zijn van plan om komende zomer naar Aruba te vertrekken voor 3 jaar. Hij heeft een baan gevonden als docent op de middelbare school. Nu ben ik aan het uitzoeken wat de regels en mogelijkheden zijn voor mij. Ik heb ( nog) geen baan op aruba en dus ook nog geen werkvergunning. Op het moment dat we vertrekken zijn we wel getrouwd. Ik kan nergens concrete informatie vinden, kan iemand me meer vertellen?
Als je op dit forum wat rondsurft vind je oeverloos veel info, want er is al heel veel over geschreven. Je krijgt niet automatisch een werkvergunning, pas als je een werkgever gevonden hebt, die tezamen met jou het traject in wil gaan om zo’n vergunning aan te vragen. En je maakt alleen maar kans op een vergunning als je geen positie inneemt waar ook een Arubaan voor gevonden kan worden. Of je getrouwd bent of niet doet hierbij niets ter zake, dat is alleen van belang voor de verblijfsvergunning. Echter, er is een uitzondering: is jouw man toevallig Arubaan of heeft hij Arubaanse vader of moeder, dan kan een vergunning voor jou wel veel gemakkelijker worden verkregen. Maar alleen dus als dat het geval is.
Succes met de voorbereidingen.