Emigreren naar Aruba

Hallo lieve lezers,

Wij willen augustus 2010 met 2 schoolgaande kinderen naar Aruba emigreren. >>>
Wie kan ons van informatie voorzien of heeft tips danwel ervaring?
Moet je in het bezit zijn van een verblijfsvergunning om de kinderen naar school te laten gaan?
Hoe zit het met werkvergunningen etc. etc.

Bij emigratie naar Aruba:

1. Bewijs van goed gedrag
  2. Uw werkgever op Aruba moet een verklaring afleggen dat u bij
    hem in dienst bent!!
  3. Neem van te voren contact op met DIMAS www.dimasaruba.aw of google even.
  4. bij dimas website vind je alle voorwaarden waar je aan moet voldoen in het nederlands
    Kinderen kunnen naar internationale school of aruba
  5. Bon Bini Aruba let op : we lopen hier wel ca. 10 jaar achter met automatisering. Succes Cees (wij wonen sinds 2007 op aruba)

Hoi!

Jullie wonen ondertussen een tijdje op Aruba…
Wij vertrekken dit najaar…
Hebben jullie advies voor mij voor wat betreft het basisonderwijs?

Marion

Hai Marion,

Je wilt ze op een openbare school plaatsen?
Er zijn verschillende openbare scholen op Aruba maar er zijn voor sommige scholen ook wachtlijsten.
Dit ligt ook aan de leeftijd van de kinderen.
Wel heel leuk en spannend voor jullie dat jullie gaan emigreren!
Zijn jullie van plan om definitief te vestigen hier of is het voor 1 of 3 jaar op uitzendbasis (politie, marine etc?)

Nog erger…we komen maar voor 1 jaar…
Kids zijn 10 en 11. Als we daar zijn hebben ze allebei groep 7 niveau…tegen groep 8 aan. Ze zitten hier op een niet reguliere school, volgens individueel en zelfstandig onderwijs. Ook engels…Dus ik overweeg zeker de internationale school, ook gezien onze toekomst, van mogelijk ieder jaar ergens anders…
Waar zitten jullie kids op school?

Okay, dan kunnen jullie het beste kiezen voor de particuliere school hier op Aruba, “de Schakel”.
Het schoolgeld per jaar is niet echt goedkoop maar dit is een Nederlandse school.
De jaartarieven liggen op awg. 9.900 per kind ( € 3960,-) of awg. 12.175,- per kind ( € 4870,-) voor expatleerlingen.
Kijk anders even op hun site.
Jullie zijn waarschijnlijk expatters?

In ons geval is het echter anders. Wij zijn definitief vertrokken naar Aruba en hebben ervoor gekozen om onze kinderen, (nu 9 en 11 jaar) op een Arubaanse openbare school te plaatsen waar uiteraard in het Nederlands les wordt gegeven en waar een diversiteit aan nationaliteiten op school zit (ja, ook veel Nederlanders haha) De jaarlijkse kosten hier bedragen awg. 100 per kind ( €40,-)

Het is maar net waar jullie voor kiezen en in welk deel van Aruba jullie willen gaan wonen.

We zijn geen expatters, maar het kan zijn dat we wel deze status gaan krijgen…waarom is dat voor expatters zo duur?
Waar we gaan wonen, dat is helemaal afhankelijk van waar de beste school voor de kids is…
Weet je ook iets van de internationale school op Aruba? Misschien is die handig voor ons aangezien het voor 80% zeker is dat wij ieder jaar naar een andere plek moeten…is er zo misschien in ieder geval voor hen enige continuiteit qua scholing…
Hoe bevalt het leven jullie daar? Wat doen jullie voor werk?
Voor mij is Aruba niet de eerste keuze…maar echt vervelend vind ik het niet hoor!

Beste emigranten!

Zal mij eerst even voorstellen, ik ben Robin en na een paar plekken op de wereld gezien te hebben wil ik mij definitief gaan vestigen op Aruba.

Ik ben werkzaam in de proces-industrie(raffinaderij) en mijn vriendin is net afgestudeerd aan de hogeschool richting international communication.

Ik zou dolgraag contact willen hebben met 1 van jullie die onlangs of sinds een paar jaar op Aruba woont en werkt.

Wij zijn nog redelijk jong (26&25) en hebben nog geen kinderen, en zouden veel informatie willen hebben omtrent werk etc etc… natuurlijk heb ik zelf al wel het 1 ander uitgezocht maar het is natuurlijk makkelijk iemand op de mail te hebben die misschien zin heeft om contact te hebben en open staat voor bepaalde vragen over Aruba.

Ik weet dat bijvoorbeeld Valero de enige raffinaderij is op het eiland, en heb nog steeds spijt dat ik toen ik er was en niet gewoon langsgegaan ben om te vragen naar het 1 of ander, maar wat is er bijvoorbeeld voor mijn vriendin?

heb ook mail gestuurd naar valero en die hebben mij doorverwezen naar de website van valero, om daar mijn cv te uploaden(site werkt niet optimaal en is dus niet mogelijk om op een juiste manier mijn gegevens achter te laten, dus dan maar op deze manier in de hoop dat 1 van jullie misschien wel in de raffinaderij werkt of iemand kent die er werkt.

Kortom zou graag met iemand in contact komen die mij zou een beetje zou kunnen assisteren in het 1 en ander.

Alvast bedankt voor jullie tijd en hoop snel van iemand te horen!

Groet,

Robin