Voor een jaar werken als verpleegkundige op Aruba; Praktische info gevraagd!

Hallo,

Eind juni vertrek ik voor een jaar naar Aruba om daar te gaan werken als verpleegkundige in het HOH.
Ik zou het leuk vinden om in contact te komen met verpleegkundigen die daar al zitten om te horen hoe zij het werken daar ervaren.

Er zijn al een aantal onderwerpen hierover geopend, maar nog niet alles is mij duidelijk. Misschien dat ik toch nog wat te weten kan komen.

Salaris:
Ik heb het ziekenhuis gemaild om mij een bruto-netto berekening te versturen. Ik heb namelijk geen idee wat ik overhoud. Ga Afl 4000,- verdienen excl ORT.
Kan ik hier redelijk van leven? Snap dat dat ook erg afhankelijk is van hoe je leeft. Ik ben geneigd om dit direct naar Euro’s om te rekenen, maar denk dat het niet echt reëel is. Begreep al wel dat de levensmiddelen iets duurder kunnen zijn in vergelijking met NL prijzen?

Huisvesting:
De eerste maand krijg ik huisvesting (ws Sunshine Appartments) en wordt dit volledig vergoed. Daarna moet ikzelf iets gaan zoeken. Aangezien ik daar in het hoogseizoen kom, is het dan verstandiger om vanuit NL alvast iets te zoeken of zou dat ook makkelijk lukken op Aruba op dat moment?
Wat is een redelijke/gemiddelde prijs om per maand te betalen voor een eenvoudig appartement met een goede prijs-kwaliteitsverhouding?

**Bankrekening:**Is het makkelijk om een bankrekening te openen? En kun je daar ook mee internetbankieren? (Misschien een rare vraag maar kan het nergens duidelijk terugvinden!)
Zijn de kosten hoog om van een Arubaanse rekening maandelijks geld over te maken naar een NL rekening?

**Auto:**Huren of kopen? Ik heb niet veel geld achter de hand om mee te nemen naar Aruba, en wil dat ook niet allemaal in een keer uitgeven aan een auto.
Mijn voorkeur gaat dus in principe uit naar huren. Bij welk betrouwbaar bedrijf kan ik tegen een redelijke prijs voor een jaar een (veilige) auto huren?

Alvast bedankt!:zon02:

Hi

ik ga proberen je vragen kort en bondig te beantwoorden.

  1. Reken inderdaad maar gewoon om naar euro’s. Leven op Aruba is even duur als in Nederland (of duurder) bruto awg 4000,- zal je ongeveer 3200,- van overhouden en dat is € 1340 euro (ongeveer).ORT in de zorg is niet veel. Paar tientjes. Levensmiddelen zijn minimaal net zo duur als in NL. Wil je NL-se producten dan betaal je flink meer.
    water en electra zijn veel duurder dan in Nederland. Als je zuinig bent met water en niet te veel airco gebruik dan ben je ongeveer 200 awg kwijt. Internet met tv (kabel) is ongeveer 170 awg per maand. Zorgverzekering krijg je (ga er van uit dat je je uit moet schrijven in NL). Geen tandartsdekking hier !

  2. Huisvesting - Van het hoh krijg je idd 1 maand. Let wel, alleen huur. water en electra moet je zelf betalen. Het is in jouw geval handig om een klein app te huren waar bv kabel en wifi al bij in zit. De goedkoopste (sunshine of pearl d’or) zijn (1 pers kleine kamer met 1 kookpit) awg 600-700. 2 persoons rond de 900,- awg. Hangt een beetje van je leeftijd af of je dit leuk vind :slight_smile: daar.
    Iets luxer bv happy days (wel heerlijk rustig ook met pool,1 slp kamer en huiskamer met keuken. Weinig spullen in keuken dat wel :frowning: ) is 1200 a 1300 pm als je min 3 mnd blijft.
    Zelf een pand huren zal je 1500 + gaan kosten.

  3. Als je hier ingeschreven staat en je hebt je verblijfsvergunning en een werkgeversverklaring dan kan je een bankrekening openen. Ik vraag even na in het ziekenhuis of dat ook kan als je hier maar een jaar blijft. Volgens mij dus wel. Van Aruba naar NL overmaken is ERG duur. belachelijk duur ! Geen bankrekening is hier geen probleem. Je krijgt een cheque en wissel die in voor awg of $$ bij de bank.

  4. huren bij een goed bedrijf met verzekering is minimaal 53 awg per dag dus ongeveer 1600 per maand bv een yaris. Soms kan dat ook wel rond de 800-900 klein jeepje.

al met al is 3200 netto dus te doen maar dan moet je alsnog zuinig aan doen. Als je heel klein gaat wonen en een goedkope auto neemt heb je iets meer ruimte maar dat is logisch.

grtz Q

TAV punt 3 heb ik nog even navraag gedaan. Wat ik daar aangaf klopt. Echter je kunt alleen een bankrekening openen bij de RBC bank. Dit is de huisbank van het ziekenhuis.
Het ziekenhuis heeft een regeling met deze bank die het mogelijk maakt om een rekening te openen ook als je een tijdelijk contract hebt.

Grtz Q

Top dat je het hebt nagevraagd en bedankt voor de nuttige info!

Greetz

Via Wereldwijzer app

Kleine aanvulling op dat gedeelte van de auto. Ik heb hier een Suzuki Swift gekocht uit ´98 voor 2000 gulden. Nog steeds geen problemen mee gehad. Jaar verzekerd voor 650 gulden en dan nog even de belasting betalen wat niet veel is. Je kunt beter een auto kopen want als je een jaar blijft haal je de kosten er vanzelf uit ipv met een dure huurauto te gaan rondrijden.

Ja een auto kopen is natuurlijk het fijnst. Echter heb ik daar zelf nu geen ruimte voor en had ik de optie om voor weinig geld een auto icm met het appartement wat ik ga huren. Ik ben ook bang dat ik de pech heb als ik een auto koop, dat deze stuk gaat oid.
Mijn maandlasten liggen nu rond de Afl 1350 (incl G/W/L, wifi en auto)
Valt me best mee, was uitgegaan van Afl 2000 aan vaste lasten.

Via Wereldwijzer app

Waar haal je die goedkope auto vandaan dan?
Zeer nieuwsgierig naar :slight_smile:

1350 voor een appartement incl lasten en een auto. Dat is een hele mooie prijs.
Ik wil je wel een waarschuwing geven omdat ik dat met een paar vanmijn stagiaires heb meegemaakt.
Sommige appartementen complexen (waar vaak jongeren verblijven) bieden via medewerkers of ’ kennissen’ goedkoop een auto aan.
Vaak erg oude auto met een vaag contract of geen contract. Waar dan wel een flinke borg voor neergeteld moet worden.
Tot 3 keer toe kregen de huurders niet hun borg terug om hele vage redenen. 1 maal zou er schade zijn maar die zat er vooraf al op.
1 keer was er schade omdat de motor te heet was geworden maar dat was al ruim van te voren door de huurder aangegeven en er was niets mee gedaan, enz Onzin verhalen dus om je op extra kosten te jagen. Let wel een auto van 10-15 jaar oud huren voor een paar honderd florin voor enkele maanden en vervolgens ook nog eens een 750 florin borg kwijt raken is wel zuur. Dat is die auto namelijk niet eens waard.
Leuke truc om je snel geld afhandig te maken. Oh ja en denk niet dat je altijd een vervangende auto krijgt in dit soort gevallen als die van jouw het begeeft.
Nog maar niet te praten over hoe ongelooflijk onveilig die auto’s kunnen zijn.
Let dus goed op bij een auto huren en zorg voor een goed en deugdelijk contract, verzekering, keuringsbewijs anders ben jij niet degene die het laatst lacht.

grtz Q

Via een oud collega ben ik bij de verhuurder terecht gekomen, ze heeft daar een jaar gezeten. Contracten zijn verder opgesteld. Garanties heb je natuurlijk nooit en er zullen uiteraard oplichters tussen zitten. Maar door de goede ervaring van die collega en vlotte en duidelijke correspondentie met de verhuurder heb ik er vertrouwen in.

Via Wereldwijzer app

@Ciro, bij Mipos gekocht. Vriend van mij ook een swift gehaald, rijd zuinig, lage belasting en rijdt perfect.

1 like

Je kan een rekening openen bij bijv. CMB. Je kan dan online zaken doen maar je betaald wel flink als je iets wil overschrijven naar je NL rekening. Ik had nooit t geduld om een rekening te openen, echt 100 jarenplan. Je begrijpt wel wat ik bedoel als je er bent haha. Ik heb jarenlang het maximale bedrag per dag uit de muur getrokken, niet echt ideaal als je huur 3000 is. Oplossing was 1 min voor 12 NL tijd pinnen en 1 min na 12 maarja je staat toch te kloten. Ik heb een betaalpakket van ING en als ik gewoon in de winkel pin dan betaal ik volgens mij niks extra, zou je ff moeten navragen.

Huisvesting hoef je je echt niet druk om te maken. Er staat genoeg op Arubamatch en via via kom je altijd wel aan iets. Voor 5 a 600 per maand zit je prima.

Auto gewoon kopen. Als je 5000 uitgeeft kan je al een goed rijdende auto hebben. Toyota is een aanrader omdat die dingen onverwoestbaar zijn maar blijven prijzig. Beste kan je gaan voor yaris. Ik heb zelf een yaris model 2005 en die zijn gewoon niet kapot te krijgen. Suzuki is ook heel goed. Gotcha heeft suzuki in de verhuur en verkopen ze ook. Kan zijn dat ze hun naam hebben veranderd want ik reed laatst langs en zag ineens een bordje mipos. Als dat niks is ken ik mensen die af en toe een auto hebben. Zijn geen weggevertjes maar wel eerlijke auto’s. Als je dan een auto hebt die goed is doe dan goed onderhoud. Ik heb al vaak auto’s voor t zelfde geld doorverkocht en dat is altijd lekker;)

Je kan echt geen rekening openen bij cmb met een kort contract van 1 jaar bij het HOH. Niet mogelijk omdat je niet beschikt over de papieren om een rekening te openen. Speciaal daarom heeft het HOH een regeling met de rbc

Ok wat voor papieren heb je nodig dan? Toen ik bleef voor 9 maanden kon t gewoon maar kennelijk is t dan anders voor defensiepersoneel. Max pinnen mandy������

klopt …defensie personeel heeft met heel veel zaken een ruimere regeling en veel meer opties.
Ongelooflijk maar waar …