Leven, wonen en werken in Aruba

Hallo,

mijn naam is Jeanine, ben 39 jaar en ik ga volgende week naar Aruba voor een sollicitatiegesprek in het ziekenhuis voor de functie van gz-psycholoog. Ik heb een heleboel vragen?

Ik ben op zoek naar indicatie van het salaris, wat heb je nodig om rond te komen als alleenstaande? Zijn er mensen die werken als gz-psycholoog en wat verdien je dan ongeveer?
Verder hoor ik veel over appartementen complexen maar lijken die vooral voor jongere mensen en stagiares geschikt? Klopt dat? Ik begrijp dat wonen aan de noordkant van oranjestad het beste is, klopt dat?
Ik heb nog geen idee voor hoelang ik naar Aruba zou gaan, aanbod is voor onbepaalde tijd. Mijn huis in nederland verkopen is nu geen optie, verhuren wel. Is het te doen om je huis te verhuren in nederland en dat vanuit Aruba aan te houden en alle zaken van daaruit te regelen?
Van de bank mag je niet je huis verhuren, hoe doen anderen dat?
Ik begrijp dat je bij verhuur geen belastingteruggave krijgt van de hypotheekrente, klopt dat?
Heb je echt een auto nodig op het eiland, of kun je ook zonder?
Hoe veilig is Aruba voor een vrouw alleen?
Kun je makkelijk contacten leggen, integreren, etc?

Dank je wel

groetjes Jeanine.

Hi

Ik heb geen idee van een salaris van een gz maar de salarissen in het hospitaal zijn goed en je kunt er van rondkomen. Huurhuizen zijn prijzig gemiddeld vanaf 1100 gld per maand. Noord is druk bebouwd andere delen zijn ook erg leuk: paradera ,santa cruz, piedra plat etc er zijn ook appartement complexen waar alle leeftijden wonen.
Auto is echt noddzakelijk…via de site van arubamatch kan je leuke auto’s vinden. levensonderhoud is ook redelijk prijzig tov andere landen maar wel te doen. Aruba is veilig voor alleenstaande vrouwen…je moet natuurlijk niet op rare plaatsen(donkere steegjes ) gaan lopen in midden van de nacht maar ik neem aan da tje dat in Nl ook niet doet.
Als je meer vragen hebt mail me maar op [EMAIL=“auaboton@hotmail.com”]auaboton@hotmail.com

Beste Jeanine
Je hebt inderdaad geen hypotheekaftrek meer als je je huis verhuurt, en je moet toestemming vragen aan je bank. Als zij dat weigeren, zit er niets anders op dan je huis verkopen. Dit is een groot probleem momenteel voor Nederlanders die willen emigreren en er is geen oplossing voor.
Mag je wel verhuren, dan zijn er diverse bemiddelingsbureaus (Beter Wonen, Rotsvast groep) die dat voor je doen en ervoor zorgen dat problemen worden opgelost en de huur geind. Maar kijk uit aan wie je verhuurt en laat dat heel goed checken. Je zult niet de eerste zijn die uiteindelijk een hennepkwekerij in zijn huis terugvindt met alle ellende van dien. En bemiddelingsbureaus geven lang niet altijd een goede kwaliteit, let daar op.
Het appartement waar je via het ziekenhuis doorgaans in verblijft is een eenvoudige zit/slaapkamer met keukentje en separate - eveneens eenvoudige - badkamer voor een prijs rond de 1000 florin. Er zijn meerdere appartementen bij elkaar, en inderdaad nogal eens bezet door stagiairs. Wil je een huis voor jezelf dan moet je minstens gaan denken aan 1500 Afl. per maand en hoger. Als vuistregel moet je denken aan een bruto salaris wat tenminste drie maal zo hoog is als je huurprijs (ex water/electra), dan kun je daar zeker goed van rondkomen. Het hospitaal betaalt voor Arubaanse begrippen doorgaans goed. Vergelijk het geboden salaris niet met Nederland, want dat zal je zeker teleurstellen, maar op Aruba zul je er zeker als alleenstaande goed van rond kunnen komen. En inderdaad een auto hier is absoluut noodzakelijk, maar je zou evt. kunnen overwegen je eigen auto mee te nemen als dat aan de orde is. Dat is vaak relatief goedkoper dan hier kopen, zeker als je je inboedel zou verhuizen, dus een container nodig hebt. Tweedehands autos zijn hier vaak heel onbetrouwbaar en je moet je goed laten adviseren als je er zelf geen verstand van hebt.
Richting Noord is op dit moment inderdaad een heel populaire hoek van Aruba, maar de prijzen zijn dan ook behoorlijk hoog. Je kunt het huizenaanbod gemakkelijk terugvinden via het aruba prikbord onder de kop makelaars. Zelf hebben we prima ervaringen met Best & Solid, adviseur is Meryl Luidens, zij is behoorlijk deskundig.
Contact leggen met de Arubaanse bevolking is niet echt gemakkelijk. Oja, men is heel vriendelijk maar verwacht niet dat je snel bij iemand thuis wordt genodigd, het contact blijft op afstand. Binnen de hospitaal gemeenschap zul je ongetwijfeld snel contacten maken, er werken veel Europese Nederlanders en als je op een sportclub o.i.d. gaat verloopt de integratie ook soepeler.
Veel succes!

Bedankt voor je uitgebreide antwoord en alle tips. Ik ben nu een week op Aruba voor de verdere sollicitatieprocedure. Het bevalt erg goed en als ik de baan krijg zal ik er zeker op ingaan. Ik gebruik deze week daarnaast om sfeer te proeven, rond te kijken en te ervaren hoe het leven hier is.

Hallo Jeanine,

Ik kan niet zien of je mijn PB bericht hebt ontvangen, kun je mij een email sturen naar [EMAIL=“info@arubahomeaway.com”]info@arubahomeaway.com of bellen op +297 5924104