Ik zie door de bomen het bos niet meer…
Ik ga (in principe) 1 Oktober naar Aruba om daar te gaan werken voor
de ambulancedienst…nu vragen zij een werk en verblijfsvergunning aan…
Maar ik kom binnen met een toeristenvisum…
De aanvraag gebeurd dus op het moment dat ik al aan het werk ben! Kan dit wel??
Verder vraag ik me af of ik me moet laten uitschrijven uit mijn gemeente om me in Aruba te vestigen voor een jaar…Is dat nodig voor inschrijving Aruba?? Ik heb een eigen huis!? Wat heeft dit voor gevolgen voor mijn eigen huis?
zijn er daarnaast nog dingen die ik moet regelen in Nederland?
veel vragen dus…Hopelijk kan iemand me verder helpen…
Uitschrijven moet bij onze gemeente (Alkmaar) bij een langer verblijf dan 8 maanden in het buitenland.
Ik weet niet of alle gemeenten dezelfde termijn gebruiken.
Gewoon even bellen naar de gemeente.
Hallo,
Ik werk momenteel in aruba in het ziekenhuis als verpleegkundige. Vorig jaar augustus ben ik gekomen. Je moet je inderdaad laten uitschrijven bij je gemeente ± 1 werkdag voor je vertrekt en je dan hier laten inschrijven. Verder moet je je hier ook laten verzekeren en je verzekering in Nederland opzeggen (elkaar ± met 1 dag laten overlappen). En je moet je hier laten inschrijven bij de belastingdienst.
Ik weet niet of er al een ticket is geboekt, maar het ziekenhuis heeft bij mij gewacht tot mijn verblijfsvergunning was geregeld. Toen hebben ze een copie gestuurd en daarmee ben ik het land binnengekomen.
Heb je nog meer vragen, dan hoor ik het wel.
Ook al heb je je vergunning nog niet, maar is de aanvraag lopend, dan kun je toch wel starten, althans dat wordt gedoogd. Officieel mag het niet, maar je kunt moeilijk een half jaar wachten op je vergunning, want zo lang duurt het doorgaans, hoewel het ziekenhuis misschien wel een wat snellere route heeft omdat ze veel personeel uit het buitenland halen.
Je moet er wel op letten, als je bij vertrek nog geen vergunning hebt, dat je op je waiver die je in moet vullen bij binnenkomst in Aruba en die je aan de douane af moet geven, invult dat je op vakantie komt. En je moet een retourticket kunnen laten zien, daar wordt vaak naar gevraagd.
In het algemeen wordt geadviseerd je pas uit te schrijven uit de gemeente in Nederland zodra je de vergunning op Aruba hebt. Doorgaans kun je je bij je gemeente ook via internet uitschrijven, check dat nog even! Je voorkomt daarmee dat je nergens meer ingeschreven staat vanaf het moment dat je je uitschrijft, omdat je je op Aruba nog niet in kunt schrijven zonder vergunning. Als je je pas inschrijft zodra je je vergunning hebt kun je nog gebruik blijven maken van de Nederlandse zorgverzekering, immers daar betaal je nog voor. Zorg wel voor een goede reisverzekering zodat je daar geen problemen mee krijgt. Inderdaad moet je je feitelijk uit laten schrijven uit Nederland als je langer dan 180 dagen in een ander land verblijft. Echter als jouw vergunning nu een half jaar op zich laat wachten is dat eigenlijk vrij zinloos, immers je zou je dan voor een half jaar uit moeten schrijven en dat is niet verplicht. Het geeft aardig wat complicaties je voor zo’n korte tijd te laten uitschrijven uit nederland, als je zeker weet dat je na dat jaar weer terugkomt. Je kunt je afvragen of je dat wel moet doen…
En hoe raar het ook klinkt: verhuizen naar Aruba is een stuk moeilijker dan naar een van de EU landen, ondanks dat het allemaal hetzelfde koninkrijk is. Een van die onbegrijpelijke dingen die je hier tegen zult komen.
En wat ik nog vergat te zeggen: je mag op Aruba ook feitelijk maar 180 dagen aaneengesloten verblijven per kalenderjaar. D.w.z. dat als je langer blijft en vervolgens voor een weekeindje even naar bijv. Curacao gaat, je de toegang tot Aruba kan worden ontzegd. Immers je hebt je contingent van 180 dagen voor dat jaar al verbruikt. Je mag alleen vrij reizen met een vergunning of als je in een vergevorderd stadium van vergunningaanvraag bent. Er is een koppeling tussen DIMAS en douane, dus men kan zien of je al in het proces zit. De AVP heeft toegezegd in haar verkiezingsprogramma dit allemaal te veranderen/te versoepelen, maar voorlopig zien we daar nog niets van in de praktijk.
Sterkte, het is een complexe gang van zaken.
Grumpy, adviseer je dit nog steeds? Om, bij vertrek naar Aua, je nog niet uit te schrijven? Ik zit nl een beetje met de volgorde waarin ik alles zal gaan regelen. Het is toch zo dat je bij vergunningaanvraag een bewijs van uitschrijving moet overleggen? Maar ja, je wil ook niet onverzekerd rondlopen…
Ja nog steeds. Als je je uitschrijft in NL en je kunt je nog niet inschrijven op Aruba, immers je hebt nog geen vergunning en Censo (= burg. stand) accepteert alleen inschrijvingen als je een vergunning kunt overleggen, dan hang je feitelijk tussen twee landen in. Je mag op Aruba verblijven op een toeristenvisum tot 180 dagen na binnenkomst en pas als je je vergunning hebt gekregen kun je je (online of via machtiging aan iemand in NL) uitschrijven. Je hoeft bij je vergunningaanvraag geen bewijs van uitschrijving te overleggen. Dat is overigens bij andere eilanden wel anders geregeld. Lees even de dimasaruba.com site erop na. Bij lijsten van vereisten vind je precies wat je moet inleveren. Je kunt je zolang je niet in NL uitgeschreven bent nog steeds via de Nederlandse zorg verzekeren, zorg wel voor een goede reisverzekering, je bent hier tenslotte gedurende die 180 dagen ’ op vakantie’.
Ok, goed om te weten! Wij willen volgend jaar juli/aug naar Aruba verhuizen. Omdat mijn man op zee werkt, hoeven we niet op zoek naar werk op Aruba, dat scheelt al een stuk natuurlijk. Desondanks kost het natuurlijk de nodige voorbereiding, vooral omdat we met kinderen gaan, dus dat wil ik zo goed mogelijk doen. Ondanks dat ik eerder op Aruba heb gewoond, is het toch weer flink uitzoeken hoe het allemaal zit…
Als je nog een geldige ‘van rechtswege toelating’ hebt is het allemaal een stuk gemakkelijker. Omdat je al eerder op Aruba gewoond hebt is dat misschien van toepassing. Pluis de site van DIMAS maar eens goed uit, dan vind je precies waar je je aan moet houden, wat je nodig hebt en waar je mogelijk aanspraak op kunt maken. Succes!