Voor langere tijd naar Aruba

hallo allemaal.
mijn vriend en ik gaan eind dit jaar naar aruba voor minimaal een jaar.
mijn vriend heeft daar al werk en ik nog niet, zijn vergunningen zijn daar dus al geregeld maar die van mij nu natuurlijk nog niet.
nu vraag ik mij af wat voor vergunning ik daar nodig heb?
ik heb begrepen dat ik zes maanden op het eiland mag blijven als toerist en dat ik dan met een retourticket moet komen.
mag ik in die zes maanden dan wek naar werk zoeken en als ik het dan vind samen met een werkgever een vergunning voor langere tijd aanvragen? hoelang mag ik dan blijven als dit is gelukt.
stel dat ik na zes maanden geen werk heb gevonden en ik ga met mijn retourticket naar nederland mag ik dan na bijvoorbeeld twee of drie weken weer terug komen in aruba en dan weer 6 maanden blijven? vergunningen kun je niet al in nederkand aanvragen toch, dat kan alleen maar op aruba he?
ik heb zoveel vragen wie kan mij een beetje verder helpen?

Inderdaad mag je voor 6 maanden per kalenderjaar op Aruba blijven als Nederlandse met een toeristenvisum. In die periode mag je niet werken. Mocht je werk vinden en samen met de werkgever een vergunning gaan aanvragen, dan betekent dat officieel absoluut niet dat je hier wel langer mag blijven, jouw visum is nog steeds voor die 6 maanden per jaar en niet langer. Dat betekent dat je voor de rest van het jaar van het eiland moet. Het wordt gecontroleerd via het Radex (computer)programma bij immigratie, dus je komt daar ook echt niet omheen. Maar, mocht je binnenkort komen, dan gaat in januari de teller weer op 0. In het meest gunstige geval zou je dus 6 maanden in het oude en 6 maanden in het nieuwe jaar op Aruba kunnen blijven. Overschrijdt je de termijn, dan betekent dat dat je wel van het eiland kunt, maar niet meer terug binnen de termijn van dat kalenderjaar. Wat vroeger wel het geval was, even naar Curacao op en neer, dat kan dus niet meer en je moet echt weg. In hoeverre men je ook van het eiland zal zetten, als je buiten je visum periode weer op het eiland zou komen weet ik niet. Men is wel een stuk toleranter geworden, zeker voor houders van een Nederlands paspoort, maar ik zou het risico niet nemen, regels zijn toch echt regels.
Je moet altijd een retourticket hebben, immers je hebt geen verblijfsvergunning en zowel de luchtvaartmaatschappij (die verantwoordelijk is voor jouw transport dus ook voor jouw toelating op Aruba; zij moeten jou op hun kosten terugvervoeren als je geweigerd wordt op het eiland) als immigratie hier wil zeker weten dat je ook binnen de toegestane termijn weer vertrekt. Een douane ambtenaar kan daar zeker naar vragen.
En tenslotte: als je hier komt zeg vooral niet dat je komt wonen of werken, maar meldt op je vouchter dat je op vakantie komt. Anders krijg je aardig wat problemen bij binnenkomst.

1 like