Ik heb meerdere posts gelezen over een werk vergunning op Aruba, echter alleen geen post over dezelfde situatie als die van mij.
Ik ben van november '12 - mei '13 al 172 dagen op Aruba geweest. Met een werk vergunning van 150 dagen vanuit mijn stage bedrijf. Echter heb ik deze werkvergunning nooit gekregen of gezien.
Volgende maand wil ik graag terug naar Aruba om daar werk te zoeken. Ik weet nog niet hoe lang ik op Aruba wil blijven, kan met kerst zijn maar kan ook tot (uiterlijk) juni 2014 zijn. (dus kan langer of korter dan 180 dagen).
Ik las dat je dus 180 dagen per kalenderjaar als toerist mag verblijven op Aruba. Tellen mijn dagen nou als toerist of niet? Aangezien ik niks kan bewijzen van een werkvergunning.
Vraag 2: Is het de moeite waard om daar te gaan werken voor maximaal 10 maanden met werkvergunning aangezien dit 2000 gulden kost? Wat is jullie mening hier over?
Hoop dat jullie mij kunnen helpen. Alvast bedankt!
De kans dat je vragen krijgt bij de douane is toch vrij groot. Men is erg wantrouwend tegenover alleenreizende jongeren en je zult zeker moeten aantonen waarvan je gaat leven, je retourticket moeten laten zien en als er ook maar het vermoeden is dat je iets anders komt doen dan vakantievieren kan je zomaar de toegang worden geweigerd. Al met al zou ik het avontuur niet aangaan. Werken voor 10 maanden is sowieso geen goed plan. Je moet al afwachten of je een vergunning krijgt, de afgifte van werkvergunningen ligt nagenoeg stil en alleen bepaalde beroepsgroepen (onderwijs, medisch) krijgen nu nog een vergunning toegewezen. En zonder vergunning zullen de meeste werkgevers geen interesse in je hebben, de controles zijn behoorlijk streng.
Volgens mij is het geen 180 dagen per kalenderjaar maar 180 per 12 maanden. Dat is wel een verschil. Je kan m.i. dus niet van juli tot eind dec dit jaar en dan weer van jan t/m juni in 2014
Dat was oorspronkelijk inderdaad een discussiepunt maar is inmiddels helder nu. Formeel is het 180 dagen per jaar dus niet per kalenderjaar. Dat betekent dus dat de teller niet opnieuw op 0 staat per 1 januari