Overwinteren als belg zijnde

Kan er mij iemand informeren hoelang ik als gewone (Belgische) toerist zonder veel papierwerk op Aruba mag verblijven , zou graag drie maand of langer gaan , max 180 dagen heb ik al begrepen maar dit was door een Nederlander verteld
Indien er een vergunning voor nodig zou zijn is dit natuurlijk ook geen probleem moest ik weten hoe en waar ze aan te vragen .
Hartelijk dank voor enige reactie
Marc en Veerle

Inderdaad 180 dagen ook voor Belgen. En je kunt, als je een goede motivatie hebt bij Dimas tijdens je verblijf ook nog een verlenging aanvragen. Incidenteel wordt die ook toegestaan, niet structureel zover ik weet. Het is verder allemaal niet zo moeilijk. Je moet een retourticket kunnen overleggen, een open ticket of een jaarticket lijkt me het meest handige. Een ticket moet, houd daar rekening mee, anders kan of de airline je weigeren of de douane op Aruba, maar problemen krijg je zeker. Als je onverhoopt wat langer dan de 180 dagen zou blijven is dat allemaal niet zo erg, je gaat immers het land weer uit, daar ligt de douane heus niet wakker van. Het is wel vervelend als je na je 180 dagen even naar Curacao zou willen gaan of zoiets, want dan kom je na je toegestane verblijfsdagen maar in hetzelfde kalenderjaar weer terug op Aruba en dat kan formeel niet. Ze doen niet al te moeilijk hoor, als je hier niet komt werken maar als pensionado hier komt verblijven, maar toch, ik zou op Aruba blijven en niet al te veel rondtrekken in die periode, dan voorkom je problemen. Kijk voor de regelgeving even op www.dimasaruba.com, de immigratiedienst. Fijn verblijf!

Heb even voor je op dimas gekeken:

**11.3 Duur toeristisch verblijf
**De maximale periode dat iemand als toerist op Aruba kan verblijven is in principe dertig (30) dagen. Enige uitzondering worden gemaakt voor bepaalde nationaliteiten waarbij rekening wordt gehouden met statistische gegevens over het toerisme en ook voor toeristen die vastgoed bezitten op Aruba. Zodoende is rekening gehouden met investeerders en het economisch beleid.
**11.4 Uitzondering op grond van nationaliteit
**Personen met de nationaliteit van:
− de Koninkrijk der Nederlanden, of
− een van de landen van de Europese Unie, of
− de Verenigde Staten, of
− Canada, of
− Zwitserland, of
− Noorwegen, of
− Japan,
mogen maximaal honderd en tachtig (180) aaneengesloten dagen per kalenderjaar op Aruba verblijven als toerist. Zij moeten hun geldige retourpassagebiljet kunnen tonen.

Dat geeft ongetwijfeld antwoord op jouw vraag.

Ok hartelijk dank voor Uw antwoord , ik denk dat dit dan ongeveer hetzelfde principe is als in Bonaire , had dit jaar ook alle dokumenten bij om na de eerste drie maanden een verlenging van drie maanden aan te vragen maar heb ze niet gebruikt , ben na twee maand reeds vertrokken , het was me daar iets te rustig , zit nu voor vier maand in thailand , maar dit jaar in oktober gaan we toch aruba proberen .
nogmaals dank, Marc