Een vriend van mij wil graag voor een langere periode op vakantie naar Aruba. Kan iemand mij vertellen wat de maximale vakantieperiode voor een nederlander op Aruba is? En of hier ook extra dingen voor moeten worden aangevraagd?
Je mag 180 dagen per jaar op het eiland verblijven. Ieder kalenderjaar start de teller weer opnieuw. Je moet bij de douane in ieder geval je retourticket kunnen laten zien en zonodig kunnen aantonen dat je voldoende geld hebt om je lange vakantie te betalen. De regels zijn wel een stuk versoepeld sinds de nieuwe regering is aangetreden, maar er zijn nog steeds douaniers die moeilijk doen
Bedankt voor je reactie. Wat bedoel je precies met moeilijk doen? Als het voor Nederlanders toegestaan is om 180 dagen op vakantie te gaan naar Aruba heeft de douanier toch geen reden om iemand te weigeren? En wat precies wordt verstaan onder voldoende geld?
Op zich mag je inderdaad gewoon 180 dagen blijven maar betreft het hier een alleenreizende jongere dan ontstaat bij de douane al snel het vermoeden dat er mogelijk een illegale werknemer binnenkomt. Je zult als reiziger in dat geval aannemelijk moeten maken waarom je 180 dagen vakantie komt vieren. Heb je familie (je moet namen en adressen overleggen) dan ligt dat natuurlijk al anders, maar kom je zomaar vakantie vieren dan kunnen vragen worden gesteld. Omdat de werkloosheid toeneemt wordt het beleid steeds strenger en heeft de douane instructies om te voorkomen dat er iemand op het eiland komt die zogenaamd 180 dagen blijft, maar vervolgens niet terugvliegt en dus in de illegaliteit verdwijnt, dat is het verleden al te veel voorgekomen. Vandaar dat retourticket. Kun je een creditcard laten zien, dan scheelt dat doorgaans al een hoop, want dan wordt je verondersteld voldoende geld te hebben om in je levensonderhoud te voorzien tijdens dat half jaar Aruba. Anders zul je aannemelijk moeten maken hoe je denkt je verblijf te betalen. Het is niet gezegd dat deze controle wordt uitgevoerd, maar als alleen reizende kunnen dergelijke kritische vragen worden gesteld. Alles draait om het in stand houden van de werkgelegenheid van de lokale bevolking en het voorkomen van illegale werkers dus.
Ik ben Belgische en wil volgend jaar ook langere periode naar Aruba gaan. Ook als toerist.
Maar op sommige sites staat dat je 3maanden mag blijven en op andere staat dan weer 180 dagen. Wat is het nu precies voor Belgen??
En als je dan 3maanden wil blijven moet je dat dan melden op de luchthaven…??? Want je moet dat formulier op het vliegtuig invullen… Moet je dat daar dan op invullen 3maanden…
Ik ben al 5jaar op rij op vakantie geweest naar Aruba en nu wil ik eens een langere tijd gaan. Heb er ook al aantal vrienden gemaakt na zovele jaren.
Maar ik reis dan alleen… hopelijk ga ik geen problemen hebben dan???
Om het precies te weten wat de laatste regelingen zijn kun je de site van dimasaruba bezoeken. Daar staan alle voorwaarden vermeld. Omdat er nogal eens wat wijzigt kun je het beste volgen wat op die site vermeld staat, dan kom je niet voor verrassingen.
11.3 Duur toeristisch verblijf
De maximale periode dat iemand als toerist op Aruba kan verblijven is in principe dertig (30) dagen. Enige uitzondering worden gemaakt voor bepaalde nationaliteiten waarbij rekening wordt gehouden met statistische gegevens over het toerisme en ook voor toeristen die vastgoed bezitten op Aruba. Zodoende is rekening gehouden met investeerders en het economisch beleid.
11.4 Uitzondering op grond van nationaliteit
Personen met de nationaliteit van:
− de Koninkrijk der Nederlanden, of
− een van de landen van de Europese Unie, of
− de Verenigde Staten, of
− Canada, of
− Zwitserland, of
− Noorwegen, of
− Japan,
mogen maximaal honderd en tachtig (180) aaneengesloten dagen per kalenderjaar op Aruba verblijven als toerist. Zij moeten hun geldige retourpassagebiljet kunnen tonen.
Toeristen die langer op Aruba willen verblijven dan de periode van toelating die bij binnenkomst aan ze is verleend op hun ED-kaart, kunnen een gemotiveerd schriftelijk verzoek indienen bij de DIMAS ter verlenging van hun verblijf.