Ik weet dat er al vaak over de verblijfsduur op Aruba is gesproken. Echter heb ik een vraag die ik nog niet voorbij heb zien komen. ’
In oktober zal ik met mijn vrienden circa 190 dagen verblijven op Aruba. We boeken hiervoor gelijk een retour ticket.
Nou is het zo dat je normaal gesproken 180 dagen per kalenderjaar mag gaan. Mijn vraag is hoe dit zit als je eind van het jaar gaat. (bijvoorbeeld september) Komen dan zodra je 31 december voorbij bent de oude dagen te vervallen en gaan dan opnieuw 180 dagen in? Kortom, zou je dus als je het goed plant daar langer kunnen blijven dan 180 dagen omdat de 180 dagen per kalenderjaar lopen, of werkt dit niet zo?
Als dit niet zo werkt, dan vraag ik me hoe moeilijk het is, of hoeveel problemen het gaat geven als ik daar 190 dagen verblijf?
In principe is de regel 180 dagen aaneengesloten, dus het doet er niet toe of je over een kalenderjaar heengaat of niet, met een maximum van 180 dagen per jaar. Mijn ervaring is dat de periode van een jaar nog wel eens verschillend wordt geinterpreteerd maar ga er maar van uit dat het 180 dagen per jaar is, ongeacht het kalenderjaar. De 180 dagen aaneengesloten is in ieder geval helder dus in principe ben je hier met 190 dagen echt te lang. Nu is het niet zo dat iedere douanier hier over zal vallen bij binnenkomst (en het tonen van je retourticket), zeker niet als je Nederlander bent, maar je loopt in principe wel een zeker risico als er heel formeel wordt gekeken.
Wel jammer, we willen namelijk de tickets nu boeken, alleen als ik er echt maar 180 dagen mag blijven, hebben we een klein probleem aangezien mijn vriendin daar echt 190 dagen verblijft vanwege werk.
Maar jou advies is dus wel om gewoon de max. van 180 dagen aan te houden om problemen te voorkomen en geen risicos te nemen? En wat zouden de risicos eventueel zijn als ik er wel 190 dagen verblijf?
In het allerslechtste geval kan het zijn dat je niet wordt toegelaten. Of de luchtvaartmaatschappij controleert je op je retourticket, want zij hebben natuurlijk ook instructies van de Arubaanse overheid wat de toelatingsvoorwaarden zijn en zij zijn verantwoordelijk voor correcte reisdocumenten van hun passagiers, of de douane op Aruba houdt je tegen als ze je retourticket controleren. De kans is niet (meer) zo groot hoor, vooral voor Nederlanders zijn ze in het algemeen nogal tolerant tegenwoordig en als je maar een retourticket hebt en kunt aantonen dat je voldoende geld hebt om het die periode uit te zingen, verwacht ik eigenlijk geen problemen. Maar je weet het nooit zeker natuurlijk. Soms kan het beleid ineens worden aangescherpt zonder dat dat vooraf wordt aangekondigd.