Verblijf 1 jaar op Aruba

Hallo,

Ik zou graag 1 jaar op Aruba willen verblijven. Nou weet ik dat ik als Nederlander max 180 dagen (dus 6 mnd) op Aruba mag verblijven als toerist maar wat moet ik doen voor die andere 6 mnd???

Ook weet ik dat je niet mag werken zonder werkvergunning en dat het nu moeilijk is om werk te vinden zonder vergunning financieel kan ik het eventueel een jaar redden maar wil wel iets doen zoals vrijwilligers werk of een part time baantje. Is het mogelijk om op basis van vrijwilligerswerk langer dan 6 mnd te verblijven en wat moet ik er voor doen?

Alvast bedankt.

Nee op basis van vrijwilligerswerk kun je niet zomaar verlenging krijgen. Je kunt binnen de 180 dagen dat je op Aruba bent naar DIMAS gaan en proberen een verlenging te krijgen. Als je aan kunt tonen dat je voldoende middelen hebt om op Aruba te leven en een retourticket te betalen zal dat denk ik geen probleem zijn. Ze zijn tamelijk mild voor Nederlanders, zo lang je maar niet wilt werken en dus een baan van een Arubaan in zou kunnen nemen, want dat is waar het allemaal iom gaat hier. De werkloosheid neemt toe en steeds meer Arubanen komen zonder werk. Om te werken heb je een werkgever nodig, die garant staat voor jouw inkomen, je moet je uitschrijven uit Nederland enz. enz. Het is een hele procedure die beschreven staat op dimasaruba.com. Parttime banen zijn hier trouwens al helemaal niet aan de orde. Je kunt proberen iets (illegaal) in de horeca te vinden, dat lukt nog wel eens, tenminste als je daarin ervaring hebt. Vrijwilligerswerk is er te over, de donkey sanctuary heeft bijv. dringend hulp nodig voor het verzorgen van de ezels.
Succes.

Hai,

Bedankt voor de informatie & ik had inderdaad al gelezen over de donkey farm en dat spreekt mij aan.
Ik ga zo ie zo met een retourticket want een enkeltje is gewoon mega duur en ik wist al van het retourticket-beleid.

Ik ga er gewoon voor en dan zie ik wel hoe lang ik mag blijven.

Groetjes

heey…

Ik ga ook voor een jaar naar Aruba, zonder visum… In de horeca vind je beslist een baantje, wel zwart, na die 180 dagen gaan ze heus niet controleren of je weg bent uit Aruba… Ik heb wel een enkele ticket, die was goedkoop

Ronee, nee ze gaan jou niet persoonlijk controleren, maar wel de horecazaken om te zien of het qua vergunningen van de medewerkers allemaal in orde is. De regering is behoorlijk streng en logisch ook, er komen erg veel illegalen op het eiland en de werkloosheid is al flink toegenomen. En als je hier je 180 dagen al hebt opgebruikt in dat jaar, dan kun je niet even naar Curacao op bezoek of zo, want dan kun je niet meer terugkomen op Aruba, dat wordt wel degelijk geregistreerd bij de douane. Er is een heel nieuw computerregistratie systeem ‘Radex’, dat alle inkomende reizigers zonder werkvergunning vastlegt,