Wanneer uitschrijven uit Nederland?

Hallo allemaal,

Op 8 augustus vertrek ik voor onbepaalde tijd naar Aruba. Ik ga bij de Dienst Publieke Scholen werken. Mijn man komt begin januari 2015 ook die kant op.
Kan iemand mij meer informatie geven over wanneer het het beste is om mij uit te schrijven uit Nederland en in te schrijven in Aruba.
Het schijnt belasting technisch makkelijker te zijn om dat per 1 januari te doen.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik hoor het heel graag.

Alvast bedankt.

Groetjes,
Esther

Er werd mij destijds het advies gegeven je pas uit te schrijven zodra je de eerste werkvergunning voor Aruba in handen had. Ik ken jouw situatie niet en mogelijk krijg je je werkvergunning al automatisch uit hoofde van jouw functie of je herkomst, maar omdat een vergunning in veel gevallen lang op zich kan laten wachten is het niet praktisch je uit te schrijven terwijl je je in Aruba nog niet kunt inschrijven, omdat je daarvoor eerst een werkvergunning moet hebben. Volgens mij maakt het qua belastingen helemaal niets uit. Ik zou dan ook zeggen, schrijf je in Nederland uit, zodra het mogelijk is je op Aruba in te schrijven. Wij zijn ook midden in het jaar overgestapt zonder dat dat probloemen gaf.

1 like

Hoi Grumpy,

Super bedankt voor je antwoord. Ik hoopte al dat je zou reageren, omdat ik veel goede adviezen van je lees op dit forum.
Ik ga inderdaad eerst maar eens mijn best doen om daar te mogen blijven voordat ik mijn schepen achter me verbrand :biggrin:

Groetjes,
Esther

Heel verstandig. Je blijft dan gedurende die periode ook gewoon in Nederland verzekerd voor ziektekosten, wat een aanmerkelijk betere dekking geeft dan de hier verplichte AZV. Zorg er wel voor dat je een goede reisverzekering hebt als je hier komt, je bent tenslotte als het ware op vakantie.

Nog wel even een aanvulling. Als je hier al werkt moet je direct beginnen met de vergunning procedure.
Daarvoor moet je je hebben uitgeschreven in Nederland. Een bewijs van uitschrijving heb je hier dus nodig om je in te laten schrijven.
Mijn advies is dus afwijkend. Absoluut uit laten schrijven in Nederland (als je al werk hebt op Aruba voor onbepaalde tijd)

grtz Q

1 like

Beste quotas. Dat is niet waar. Je hebt pas een bewijs van uitschrijving nodig bij Censo als je, gewapend met je eerste vergunning je komt melden voor inschrijving. Uitschrijven uit de NL gemeente kan vaak online of je machtigt iemand om dat te doen. Er zijn over de benodigde formulieren veel misverstanden maar er is maar een site die daar duidelijkheid over geeft en dat is dimasaruba.com. Even kijken bij lijsten van vereisten vergunningen, vergunning met arbeid - eerste aanvraag, dan zie je precies wat nodig is.

Grumpy je hebt gelijk maar ik zal je mijn situatie schetsen. Ik werk in de gezondheidszorg in een leidinggevende functie. Aanvragen voor diverse functies hebben verschillende routes bij vergunningaanvragen (iig in de gezondheidszorg). Op dag 1 MOEST ik de uitschrijving uit NL inleveren bij mijn nieuwe werkgever omdat die nodig was in het proces van vergunning aanvraag. Bij mij moets alles origineel.
Blijkbaar verschilt dit dan per werkgever. Al ben ik het met je eens dat de uitschrijving pas later in de route nodig is.
Aanvragen per internet: Bij mij was 1 vog niet goed aangevraagd. Opnieuw gedaan en deze moest per koerier naar Aruba. Mocht geen scan, kopie, print of wat dan ook zijn. Kosten 105 euro :frowning:
Ik zal komende week eens bij HR navragen hoe dit precies zit en of uitschrijving ook later kan

grtz Q

Beste Quotas en Grumpy,

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga er van uit dat mijn aanstelling in eerste instantie voor één jaar is. Het is voor mij de bedoeling om uiteindelijk op Aruba te blijven, uiteraard via de officiële weg. Voor nu heb ik begrepen dat ik een VOG moet hebben aangevraagd door de werkgever. Dat is nu in behandeling bij de gemeente waar ik nu woon. Verder heb ik op de site van de dimas gezien dat ik een kopie geboorte- en huwelijksakte moet hebben voor de eerste aanvraag van verblijf.

Dan heb ik eigenlijk nog een hele ‘domme’ vraag:
In het vliegtuig krijg je altijd een kaart om in te vullen. Daarop wordt ook gevraagd wat de reden is dat je naar Aruba gaat.
Normaal kruis ik hierbij aan ‘Zon en Zee’. Moet ik dat nu ook doen omdat ik nog geen verblijfs- werkvergunning heb?

Groetjes,
Esther

Quotas: ik kan me voorstellen dat diverse werkgevers andere regels hanteren voor wat betreft beschikbaarheid van de documenten. Het is voor hen natuurlijk wel zo gemakkelijk als alles al voorligt, zodat, zodra de eerste vergunning geregeld is, je je ook meteen bij Censo kunt melden. Maar van overheidswege is dat dus absoluut niet vereist. Wat ik al zei, dat document van uitschrijving behoeft pas bij Censo te worden overlegd en is voor het proces van vergunningaanvraag zeker niet noodzakelijk. Daarbij kan het zomaar een halfjaar duren voordat je je bij die instantie kunt melden en in die tussentijd ben je anders letterlijk statenloos, dat wil je ook niet. Je kunt je echt per volmacht of in veel gevallen via internet uitschrijven bij een gemeente. Een VOG is inderdaad een heel ander verhaal en moet aan veel strengere voorwaarden voldoen. Kortom, gewoon ingeschreven blijven maar wel even bij je gemeente checken hoe je je uit kunt schrijven als het moment daar is.

Ester Inderdaad VOG moet aangevraagd worden maar dat doet doorgaans de werkgever op Aruba niet. Als je een uitdraai meeneemt van de lijst van vereisten van DIMAS en erbij zegt dat DIMAS de immigratiedienst van Aruba is die een VOG dus verplicht stelt, is een gemeente meestal wel zo soepel om een VOG af te geven zonder dat er een werkgeversverklaring bij komt kijken.
Je moet inderdaad op de waiver in het vliegtuig invullen dat je op vakantie komt voor de tijd tot je retourticket, wat je sowieso bij je moet hebben. Je kunt nog niet melden dat je komt werken, je hebt immers je vergunning nog niet en dat geeft anders bij de douane een hoop problemen.

Grumpy geeft inderdaad weer zoals het is. Toch kan de praktijk wel verschillen.
Ik kan alleen maar aangeven hoe het bij mij is gegaan.
Mijn werkgever stond bij aankomst al klaar met een voorlopige vergunning. Ik moest dus wel aangeven dat ik kwam werken en ook waar. Bij de douane werd alles snel ter plekke geregeld. Maar ik was daarover uitvoerig door mijn huidige werkgever geinformeerd. Hetzelfde was het geval bij mijn gezin die later naar aruba kwam. En ik doe het ook op die manier als ik nieuw personeel hier heen laat komen.
Ik heb net hierover contact gehad met HR. Zijn adviseren nog steeds om je uit te laten schrijven voordat je naar Aruba komt. Ervaring leert dat via internet uitschrijven niet in alle gemeenten mogeljk is en dat het soms zeer traag verloopt. Dit kan vertraging in het vergunningen proces geven.
En ja, ik begrijp dat dit antwoord voor hun wenseljik is omdat zij al hun papieren snel op orde willen hebben.

Goed laten informeren door je werkgever wat zij doen en wat zij van jouw verwachten lijkt mij ook wel raadzaam

grtz Q

Inderdaad is er verschil afhankelijk van je werkgever. Medische personeel krijgt met voorrang een vergunning. Bepaalde functies binnen het onderwijs ook dus in zo’n geval kun je je mogelijk al heel snel bij Censo inschrijven. Dat zou je inderdaad na moeten vragen of dat in jouw geval ook geldt.

In ‘standaard’ gevallen is het het expliciete dringend advies van directie Dimas om je pas uit te schrijven als je eerste vergunning er is. In tegenstelling tot het aanvragen van een VOG is het uitschrijven uit een gemeente heel snel geregeld. Dat is een enkelvoudige administratieve handeling die door de ambtenaar zelf wordt gedaan. Althans dat is onze eigen ervaring en van degenen die wij naar Aruba laten komen.