Informatie over emigreren naar Aruba

Hallo allemaal,

Ik denk erover naar Aruba te emigreren.
Op het forum vind ik erg veel informatie, ik denk dat het handig is (niet alleen voor mij, maar ook voor alle anderen) deze informatie te verzamelen in één topic.

Nu is er al een sticky met informatie van de website arubahuis.nl, echter blijven er voor mij veel vragen.

Kortom, wat weten jullie allemaal van het emigreren naar Aruba, het gaat hierbij om punten zoals:

Alles omtrent een vergunning tot verblijf
Men dient bij de eerste aanvraag om een werk- en verblijfsvergunning de volgende gegevens te overleggen:
[ul]
[li]naam, voornamen, geboorteplaats en -datum, nationaliteit van de betrokken persoon;[/li][li]de reden waarom een tijdelijke verblijfsvergunning wordt aangevraagd, paspoortnummer, burgerlijke stand;[/li][li]vermoedelijke aankomstdatum in Aruba;[/li][li]woon- en zakenadres van de afgelopen 10 jaren;[/li][li]de reden voor immigratie naar Aruba;[/li][li]VOG van het land van herkomst waar betrokkene de laatste 10 jaar heeft gewoond, (niet ouder dan 2 maanden voor aankomst in Aruba);[/li][li]twee (2) pasfoto’s;[/li][li]een medische verklaring (niet ouder dan 1 maand) waaruit blijkt dat betrokkene geen besmettelijke ziekte zoals HIV, VDRL, T.B.C heeft en betrokkene aan een geestelijke ziekte lijdt;[/li][li]bewijs dat betrokkene een permanent adres in Aruba heeft (huis, condominium, time-share appartement, enz.);[/li][li]een bewijs dat men verzekerd is tegen ziektekosten;[/li][li]betalingsbewijs van de te betalen bedragen;[/li][li]bankreferenties waaruit blijkt dat betrokkene financieel zelfstandig is of bewijs waaruit blijkt dat betrokkene geen financiële last zal worden voor de regering en de gemeenschap. Bewijs van inkomen, fortuin en bezit (slechts van toepassing voor renteniers).[/ul]De vergunning moet je in persoon aanvragen bij DIMAS via één van de formulieren. tja en toen… :tssk: mag je al op aruba verblijven? de ene website zegt van wel de ander van niet tijdens een lopende aanvraag…[/li]

Alles omtrent een werkvergunning
zie bovenstaand.
Deze moet je in persoon aanvragen bij DIMAS via één van de formulieren, je werkgever moet ook meetekenen. tja en toen… :tssk: je mag volgens de ene website al wel werken gedurende de looptijd van de aanvraag, volgens de ander niet enz.

Het vinden van een woning huur/koop, kosten woning enz.
www.casacama.com
http://www.woonbemiddeling-aruba.com

Wonen. Aruba kent enkele woonkernen. Oranjestad en San Nicolas zijn de grootste en te vergelijken met een kleine stad resp. een dorp. Hier is duidelijk sprake van een centrum met daaromheen liggende wijken. Noord en St. Cruz bestaan meer uit wijd verspreid liggende woningen, zonder een echte kern. Wel bevinden zich er wat winkels, banken en overheidskantoren.

Het vinden van werk (talen/solliciteren/cv in welke taal)
Taal. Voertaal is Papiamento, maar daarnaast spreken de meeste mensen goed Nederlands, Engels en/of Spaans. Bestuurlijke taal nog veelal Nederlands al schakelt men steeds meer over op Papiamento

Er wordt vaak aangeraden past te beginnen met solliciteren, wanneer je op het eiland woont.
http://traha.com/
www.doorenbos.org
inschrijven bij Tempo: http://www.tempocaribbean.com/aruba.php
http://www.arubamatch.com/
http://antillen.nu hier vind je ook een vacaturebank incl aruba
http://www.jobcareworks.com/

De kosten voor het dagelijks leven, airco, gas/water/licht, boodschappen, verzekeringen enz enz.
woning staat hierboven!
Openbaar vervoer. Arubus verzorgt het openbaar vervoer op Aruba. Daarnaast rijden er veel kleine particuliere minibusjes.

Electriciteit. Stroom wordt geleverd door WEB en gedistribueerd door ELMAR. Leidingen grotendeels bovengronds dus kwetsbaar. Stroomuitval af en toe is niets ongewoons. Belangrijk te vermelden: netspanning 127 Volt en 60 Hertz. Sommige woningen zijn (deels) uitgerust met 220 Volt.
Houd hier rekening mee als u van plan bent apparatuur mee te nemen.
Web Aruba
Elmar

Water. Geleverd door WEB. Prima kwaliteit drinkwater. Leidingen liggen grotendeels bovengronds waardoor kraanwater vaak te warm is voor directe consumptie.

Gas. Er is geen netwerk van gasleidingen, maar elke woning heeft een eigen voorziening in de vorm van 1 of 2 cilinders of een tank. Deze worden vervangen resp. bijgevuld als u dat aanvraagt en dan betaald.
Arugas

TV. Via Cable TV Aruba kunt u zich abonneren op een pakket tv-zenders. Merendeels (Latijns- ) Amerikaans, maar ook BVN (Wereldomroep) en Deutsche Welle. Houdt u er rekening mee dat op Aruba de uitzendingen in NTSC zijn en dat toestellen die alleen voor PAL geschikt zijn niet werken
Cable TV Aruba

*Telefoon/internet.*Het vaste telefoonnet van Aruba is in handen van Setar. Daarnaast biedt dit bedrijf, evenals Digicel, mobiele telefoondiensten aan. Via Setar kunt u DSL internetaansluiting aanschaffen
Setar telefonie
Setar internet
Digicel mobiele telefonie

Vuilafvoer. Huisvuil wordt wekelijks opgehaald door Serlimar (overheid) of, als u daarvoor kiest, Ecotech. Laatstgenoemde is een particulier bedrijf dat tevens eigen vuilcontainers levert.Serlimar laat dat over aan de klant. Het is (nog) gratis. Men gebruikt veelal oude oliedrums of andere vaten.
Aruba kent geen rioolsysteem. Elke woning of appartementencomplex beschikt over een afvoerput. Tegen betaling wordt deze periodiek leeggepompt.

**Mogelijkheden voor kinderen **(heb ik zelf nog niet maar is voor anderen wellicht interessant)

Het Arubaanse onderwijssysteem komt in grote lijnen overeen met het Nederlandse. Naast het gebruik van het Nederlands als voertaal binnen de school, komt ook de structuur van het onderwijs voor een groot deel overeen met de Nederlandse structuur. Op Aruba wordt zowel openbaar als bijzonder onderwijs gegeven. Het grootste gedeelte van het (gehele) onderwijs op Aruba is katholiek. Op dit moment is men bezig met een grote modernisering en vernieuwing van het gehele onderwijs op Aruba . Zo zal onder meer het kleuter- en basisonderwijs worden samengevoegd.
[ul]
[li]Primair Onderwijs[/li][li]Secondair Onderwijs[/li][li]Technisch Onderwijs (EPI Aruba)[/li][li]Wetenschappelijk Onderwijs (Universiteit Aruba, Ped. Akademie)[/ul]Verder zijn er de volgende onderwijssystemen beschikbaar:[/li]volwassenen onderwijs en de Internationale School. Deze is speciaal gericht op kinderen van buitenlandse arbeiders die op Aruba zijn komen werken op basis van contract. Deze school heeft het Amerikaanse curriculum.
De Schakel
EPI tech
EPI web

Huisdieren
Voor het invoeren van huisdieren in Aruba zijn er aantal vereisten van de veterinaire dienst van Aruba. Men dient aan de volgende eisen te voldoen:

  1. Geldige gezondheidsverklaring, afgegeven en ondertekend door een bevoegde dierenarts niet eerder dan twee weken voor aankomst op Aruba.

  2. Geldige verklaring van vaccinatie tegen hondsdolheid (rabiës) gegeven en ondertekend door een bevoegde dierenarts. Deze vaccinatie moet minimaal een maand en maximaal een jaar voor de datum van aankomst op Aruba zijn afgegeven. Puppies of kittens, jonger dan vier maanden hoeven geen rabiësvaccinaties te krijgen. In dat geval dient de dierenarts te verklaren, dat het dier ‘te jong voor rabiësvaccinaties’ is.

  3. Een adequate omschrijving (signalement) van het dier, zodat koppeling van verklaringen onder een en twee genoemd, en het dier in kwestie mogelijk is. Deze omschrijving wordt meestal op de gezondheidsverklaring vermeld. Bij deze identificatie wordt bij voorkeur gebruik gemaakt van een microchip. De identificatie moet in ieder geval de volgende vermelden:
    [ul]
    [li]diersoort;[/li][li]geslacht;[/li][li]leeftijd ( bij voorkeur geboortedatum);[/li][li]kleur en aftekening, soort haar;[/li][li]opvallende permanente bijzonderheden, die identificatie vergemakkelijken.[/ul]4. Transport moet natuurlijk diervriendelijk zijn. De luchtvaartmaatschappijen zien hier tegenwoordig goed op toe en kunnen daar inlichtingen verschaffen.[/li]

Kan je apparaten meenemen uit NL ivm stroom
Apparaten met draaiende delen kan je beter niet meenemen. Maar wat wel?

De grote verhuizing
Wat is wijs, je inboedel meeverhuizen, of daar alles aanschaffen…
Het verhuizen van je hele inboedel kost zo’n € 4500 tot € 6000. Daarom is het het overwegen waard in Aruba een deel nieuw te kopen.

Een autootje (aanschaf daar, meenemen? registratie)
registratie: Ik begreep dat je eerst naar de belastingdienst moet gaan, dan naar de verzekeringsmaatschappij, dan weer naar de belastingdienst met het formulier van de verz. maatschappij en dat je dan een nummerbord kan ophalen… maar hoe zit het exact?

internetsites met wet- en regelgeving
· Aruba wonen en werken
Website met informatie over onder meer werk- en verblijfsvergunning.
www.arubahaystack.com/aruba-beleidswijzigingen.html
· Arubahuis
Internetsite met uitgebreide informatie over Aruba en links naar Arubaanse (overheids)instanties.
www.arubahuis.nl
· Centrale Bank van Aruba
Website met onder meer wet- en regelgeving.
www.cbaruba.org
· Aruba chamber of commerce and industry
Internetsite met onder meer algemene informatie, adresgegevens en activiteiten van bedrijven en informatie over bedrijfsvestiging.
www.visitaruba.com/business/chamber/chamber.html
· Belastingdienst
Internetsite met informatie ten behoeve van ondernemingen en particulieren over belastingen en emigratie. Het te downloaden ‘Handboek ondernemen’ geeft onder meer informatie over het starten van een onderneming en premieheffingen. Ook is informatie te vinden over tarieven van invoerrechten en toelichting op het gebruik Enig Document.
www.belastingdienst.aw
· PricewaterhouseCoopers Netherlands Antilles
Website met informatie over wet- en regelgeving betreffende omzetbelasting in de Nederlandse Antillen en Aruba.
www.pwcglobal.com
· Directie Economische Zaken, Handel en Industrie (DEZHI)
Vooral informatie over economische politiek, economische relaties, investeringsbevordering en zakelijke vergunningen.
www.arubaeconomicaffairs.aw

Bron: EVD-informatie
Nummer: 119090

Sites met (algemene) info
www.arubahuis.nl
www.overheid.aw
http://dutch.aruba.com/pages/geninfo.htm
http://aruba.pagina.nl
http://antillen.nu/content/view/101/89/ (hier staat info over aruba a-z)
http://antillen.nu hier vind je ook een vacaturebank incl aruba
http://www.woonbemiddeling-aruba.com veel algemene info

Wat zijn de verschillen met de andere eilanden voor mensen die nog niet zeker weten welk eiland het wordt…
Dat er verschillen zijn lijkt mij inmiddels wel duidelijk.
*Aruba *staat bekend als veel toeristischer, sinds het eiland de ‘status aparte’ heeft verkregen, is alles erop gericht de toerist te trekken. En dat merk je dan ook als je er bent. Veel Amerikanen, en sowieso veel toeristen.
Bij *Curacao *staat het toerisme veel minder centraal, hoewel er wel steeds meer naar gekeken wordt.

tja en alles wat iedereen nog kan bedenken.

Ik zal alle info in het eerste verhaaltje (deze dus) neerzetten. Zodat je met één klik op de knop zoveel mogelijk info hebt. Misschien is het zelfs mogelijk om er een sticky van te maken op het moment dat er echt voldoende info in staat.

Als we samenwerken en zoveel mogelijk verzamelen is het niet alleen handig voor onszelf, maar ook voor alle mensen die in de toekomst deze info nodig hebben.

Iedereen alvast heel erg bedankt voor de hulp.

En natuurlijk succes, geluk en veel plezier met het emigreren, als het eenmaal zover is.

ayo Suzanne

Hey Suzanne,

Wat ontzettend goed van je zeg. Ik ben ook bezig met al deze vragen. Ik loop voor m’n gevoel ook echt overal vast. Dan denk ik weer dat ik de juiste info heb, blijkt het op een andere site toch weer anders te zijn. Ik ben ook van plan om naar de Antillen te gaan. Naar welk eiland weet ik ook nog niet.
Ik hoop dat er nu veel mensen zullen reageren met antwoorden. Zodra ik ook iets meer weet zet ik het er hier ook op.

Groetjes Ramona

Bon notchi Suzanne,

top dat je dit topic hebt aangesneden! Wij zitten in het zelfde schuitje en lopen tegen dezelfde problemen aan, qua informatie inwinnen. Ik zal onze gevonden info tzt ook posten, zodat we elkaar wellicht verder op weg kunnen helpen.

groeten - Menno

Pas op het moment dat de zekerheden losgelaten worden, wordt de droom van vrijheid werkelijkheid

Hoi Ramona en Menno,

Bedankt voor jullie positieve reacties!

Ik hoop ook zeker op veel antwoorden en veel informatie…

Van Sint Maarten is er inmiddels al vrij veel info in een ander topic, ik dacht dat moet ook kunnen van Aruba :smiley:

Dus laat maar komen die info :thumbsup:

Wanneer zijn jullie van plan om te gaan?

Ramona ik twijfel ook nog een beetje of eventueel curacao toch beter is en heel misschien of Spanje ook nog een optie is… gaat lekker :wink:
Om de keuze te maken heb ik ook deze info nodig dus… :smile:

Ik ga 2 september 2 weken op vakantie naar Aruba, wie weet kom ik met veel info terug!:zon02:

Ayo Suzanne

Hey Suzanne,

ik ben erg benieuwd wat je van de vakantie naar Aruba gaat vinden. Aruba is als frans bauer of emile ratelband; je vindt het helemaal geweldig of je vindt het helemaal niks! Ik weet dat er heel wat verschillen zijn tussen aruba en curacao; vergelijkbaar met rotterdam en amsterdam denk ik. Wel verstandig om eerst eens de sfeer te gaan proeven in ieder geval :).
Ik ben op dit moment voorral aan het informeren of het rendablel is om onze inboeldel te gaan verhuizen of niet, als ik concrete info heb laat ik het je weten. Qua werk kan je het beste beginnen met solliciteren als je eenmaal op het eiland woont. Wellicht zie je al wat leuks tijdens je vakantie. Wij gaan in of na de zomer van 2008 verhuizen naar Aruba.

ayo - Menno

Als je jezelf wilt ontstijgen, moet je risico’s nemen

Hoi,

Ik was inderdaad van plan om mn cv alvast mee te nemen in het NL en EN (en evt spaans?). En dan gewoon maar eens kijken wat mn mogelijkheden zouden kunnen zijn… Ik heb nu nog geen idee of er uberhaupt werk is voor iemand met mijn achtergrond/interesses. Dus dat ga ik daar ook nog bekijken. :smile:
Ik heb HBO accountmanagement gedaan en ik heb ervaring als sales representative, ik heb gewerkt als intercedent op een uitzendbureau en werk nu in de makelaardij en volg een opleiding tot makelaar.
Gaat gelukkig vrij voorspoedig tot dusver:smile:. Ik verwacht dan ook halverwege 2008 klaar te zijn met mijn studie.

Mocht het allemaal wat worden zal het sowieso pas begin 2009 worden voordat ik zal vertrekken.:wereld:

Ik begrijp dat je al vaker op aruba en curacao bent geweest? Misschien heb je dan al tips met betrekking tot werk in deze richting?:smile:

Mocht je nog meer info hebben dan hoor ik het graag. Wat betreft verschepen van een inboedel… helaas weet ik ‘nog’ niet wat verstandiger is… Ik weet wel dat je met apparaten erg moet opletten, maar dat zal je zelf ook al wel weten:dope:

Ayo Suzanne

wauw wat geweldig dit! ik vertrek zelf 31 augustus voor een jaar(??) naar aruba maar heb me lang niet zo goed voorbereid als jullie nu doen…

wel heb ik al een baantje om mee te beginnen en een contactpersoon die me helpt bij het verkrijgen van de nodige vergunningen. uiteindelijk is het de bedoeling om een baan in het onderwijs te vinden en eigen woonruimte te krijgen. maar ik ben meer het type dat er gewoon heen gaat en dan maar hoopt dat het allemaal goed komt.

ben dus super blij dat ik nu wel al een helebooel info bij elkaar vind onder 1 item en me dus toch nog een beetje kan voorbereiden.

als ik eenmaal daar ben zal ik proberen je meer info te geven over hoe het er eenmaal daar aan toe gaat.

heel veel succes verder! Roos

Hoi Suzanne,
Je CV in het NL en EN moet voldoende zijn hoor. Al is het natuurlijk handig als je er ook in het spaans bij doet, als het bedrijf zuidamerikaans is. Met je werkervaring en opleidingen moet je volgens mij binnen no time werk hebben gevonden op aruba. Ik denk dat je het beste al kan kijken als je daar op vakantie bent. Ik ben voor een klein jaar op aruba geweest, toen zonder voorbereiding (maar ook zonder vouw en kind, dat scheelt :)). Doordat ik al wat mensen kende, had ik heel snel werk en een betaalbaar appartement. Dat is vaak de sleutel tot snel succes op aruba; de juiste mensen kennen. Qua inboedel heb ik een 4 tal offertes binnen; van € 4500 tot € 6000. We overwegen dan ook om op Aruba een deel nieuw te gaan kopen.

Hoi Roos,
leuk! Ik ben erg benieuwd hoe je ervaring gaat zijn! Goed dat je daar al een contactpersoon hebt, dat scheelt een hopo gedoe. Als je van plan bent om daar een jaar naar toe te gaan doe je het qua voorbereiding wel goed; gewoon daar alles regelen.

Groetjes - Menno

Hey Rosalinde,

Het is bij mij ook de bedoeling gewoon te gaan, aangezien ik nog een hele tijd heb en het nu al leuk vind, vind ik het leuk om vanalles uit te zoeken. En anderen daarmee helpen is natuurlijk nooit weg :smile:

Ik zal uiteindelijk ook gewoon gaan en dan wel zien waar ik terecht kom.

Hey Menno,

doet me goed te horen dat het niet zo’n probleem zal worden. Is toch leuk als het allemaal voorspoedig zal gaan, en ach ja wat tegenslag… leren we ook weer van :wink: ik zie wel…

Ik heb je info toegevoegd en heb nog wat andere websites met handige info gevonden…

Ik zal mn cv ook nog even in het Spaans typen… je weet maar nooit, (even mn zakelijk Spaans weer ophalen :tongue: haha)

succes allemaal!

Hey allemaal!


Wat leuk dat mijn man en ik niet de enigen zijn met die droom - ons vestigen in de Nederlandse Antillen! Tot nog toe hebben wij hierover met niemand durven praten omdat we dachten dat we voor dwazen gingen versleten worden… :smile:


**Het feit is dat mijn echtgenoot al jaren hardop droomt van leven op een eiland in de Caribische zee. Een tijdje terug heb ik de knoop doorgehakt: we gunnen onszelf twee à drie jaar om ons voor te bereiden, we verzamelen alle informatie en beslissen dan of we de sprong wagen of niet. **


Het is voor ons een grote sprong: we zijn een Belgisch gezin met drie kinderen, eigen huis (dat we nog moeten afbetalen!), vast werk,… Al die zekerheden opgeven voor een droom is waarschijnlijk dom. Maar jaar in jaar uit op automatische piloot leven om te vergeten dat het onze droom elders ligt… is dat niet nog veel dommer???


**Welk eiland het moet worden weten we nog niet. Qua opleiding hopen we dat we goed zitten:mijn echtgenoot is ingenieur en ik ben onderwijzeres. Mettertijd hopen we allebei als zelfstandigen aan het werk te kunnen… **


Groetjes,
:dag:Isabelle

Beste allemaal
Ik woon zelf al jaren op Aruba en heb een goed zicht op de arbeidsmarkt hier. Ga ervan uit dat je in principe geen werkvergunning krijgt. Voor alle banen geldt dat Arubanen voor gaan, zelfs als ze minder goed gekwalificeerd zijn dan jij. Het is ontzettend moeilijk op dit moment om een vergunning te krijgen, zo niet duur. Je betaalt in eerste instantie afl. 2000 gulden voor een vergunning van een jaar en die moet je jaarlijks verlengen a afl. 650 (ongeveer, ik heb de bedragen niet exact in mijn hoofd). Je hebt altijd een werkgever nodig die voor jou de vergunning aanvraagt, m.a.w. je kunt nooit zelf een werkvergunning aanvragen. De douane is ontzettend alert op jonge mensen die naar het eiland komen met een onduidelijk doel: die zouden wel eens willen komen werken en dat mag dus niet. Je moet dan ook altijd een retourticket overleggen, aan kunnen tonen op welk adres je verblijft enz. Ze gaan soms zelfs zo ver dat ze jouw logeeradres bellen of dat allemaal wel klopt. In het algemeen kun je zeggen dat hier alleen kans op een baan en dus een werkvergunning maken de mensen met een hogere (HBO of WO) opleiding voor banen die beslist niet door Arubanen vervuld kunnen worden. Verder een eigen bedrijf beginnen kun je echt wel vergeten. Je kunt alleen een eenmanszaak beginnen of een NV oprichten als je een Arubaan vindt die de meerderheid van de aandelen heeft. Kortom, Aruba is een fantastisch land om te wonen maar op dit moment hopeloos om naar te emigreren. Jammer dat ik het zo moet stellen, maar het is even niet anders. Als je het wel en wee van Aruba een beetje wil volgen, kijk dan eens op het Aruba prikbord (via www.aruba.startpagina.nl). Het verkrijgen van vergunningen e.d. is daar regelmatig punt van aandacht.

Isabelle
Ik lees dat je een Belgisch gezin bent, want naar de eilanden wilt verhuizen. Op dit moment is het zo dat op alle eilanden niet-Nederlanders geen vaste verblijfsvergunning krijgen voor langer dan een jaar. Dat kan natuurlijk veranderen als de staatkundige veranderingen doorgaan, maar voorlopig is er geen een eiland die jullie de mogelijkheid biedt om je biljvend op het eiland te vestigen. Het enige wat we je kunnen adviseren is nauwlettend de ontwikkelingen t.a.v. Bonaire te volgen, die mogelijk binnen niet al te lange tijd bij Nederland gaat horen. Hopelijk voor jullie wordt dan ook het toegangsbeleid voor inwoners van de EU wat gemakkelijker, maar we vrezen het ergste. De reden dat de eilanden zo moeilijk doen over toelating van niet-Nederlanders is dat veel eilanden al behoorlijk dicht bevolkt zijn (vooral Aruba) en men ervoor wil zorgen dat de eigen landskinderen in ieder geval verzekerd zijn van een huis en een baan als ze naar het eiland terug willen keren.
Misschien is voor jullie vestiging op Martinique of Guadeloupe een beter idee. Dit zijn volledige provincies van Frankrijk en zouden qua vestiging (hopelijk) geen probleem mogen opleveren.
Veel succes.
Veel succes.

**Bedankt voor jouw reactie! **
De reden waarom we voor de Nederlandse Antillen kozen, is de taal. Ikzelf spreek vloeiend vier talen en leer graag en gemakkelijk een nieuwe taal. Mijn echtgenoot spreekt vloeiend Engels maar kan geen letter Frans en heeft blijkbaar ook niet zo’n talenknobbel om het Frans te leren. De kinderen… twee van hen zijn heel taalvaardig (spreken nu reeds vier talen), maar de jongste spreekt enkel Nederlands, ook al groeit hij in dezelde situatie op als zijn broers. Het lukt hem niet om woorden uit een andere taal te onthouden. Raar maar waar.


**Persoonlijk maakt het voor mij niet echt uit waar we heen gaan of welk eiland het wordt. **


Naarmate ik meer en meer informatie krijg (ook via andere kanalen), vraag ik mij af of het allemaal wel zo’n goed idee is… Iemand die daar woont schreef ons dat het absoluut geen plaats is waar je je kinderen wil laten opgroeien, dat de criminaliteit zeer hoog is, dat het merendeel van de plaatselijke bevolking aan de drugs zit, dat ieder verstandig mens er voor zorgt dat zijn kinderen daar weggeraken voor ze 12 jaar zijn,… Wat is daar van aan? Hangt dit af van eiland tot eiland, of geldt dit voor de hele regio?


Vele groeten,


Isabelle

Hi Isabelle
Ik heb geen idee wie jou die informatie gegeven heeft over geen kinderen hier laten opgroeien, want dat is echt onzin. Aruba is een fantastisch eiland, waar kinderen heerlijk altijd buiten kunnen zijn. Natuurlijk als ze in de puberteit zijn moet je als ouder wel in de gaten houden wat ze doen. De verleidingen zijn groot hier qua feesten op het strand, spijbelen van school en in het algemeen het leven weinig serieus nemen. Aruba is geen drugs eiland, maar natuurlijk, iemand die het echt wil kan er vast wel aankomen, al denk ik dat het in Europa nog een stuk eenvoudiger is. Ik zelf heb nooit iemand zien dealen laat staan drugs zien gebruiken en ken dan ook niemand noch lokaal noch bezoeker die aan de drugs is, maar het hangt natuurlijk af van de kringen waar je in zit. De criminaliteit op Aruba is uitgesproken laag. Wat gauwdiefjes die proberen iets uit een (open) auto te stelen of een handtas op het strand, maar dat is niets nieuws, dat is op ieder vakantieeiland hetzelfde. Maar serieuze zaken als grote overvallen of moorden komen hier vrijwel nooit voor en als het ooit al eens het geval is zijn het doorgaans onderlinge afrekeningen en niet gericht tegen ‘normale’ burgers.
Kortom er is geen enkele reden je kinderen niet mee te nemen naar Aruba, tot zover is er geen probleem. Op Aruba wordt er weinig tot geen Nederlands gesproken en de instructietaal op de scholen is hoofdzakelijk Papiamento, dus je kinderen zullen sowieso meer talen moeten kunnen spreken hier. Maar het grootste obstakel voor jullie is en blijft het feit dat jullie als niet-Nederlanders geen werkvergunning zullen krijgen langer dan voor een jaar. Ook op Curacao en Bonaire ligt dat allemaal moeilijk momenteel, hoewel het kan zijn dat Bonaire zijn procedures gaat wijzigen zodra het echt deel uit gaat maken van Nederland, maar dat zal de toekomst uitwijzen.

Hoi Allemaal,

We zijn op zoek naar informatie over emigreren naar Aruba en eindelijk een site waar wat staat ;-)…
Onze vraag is het volgende: Wij (mn man, ik en dochter) willen zeer binnenkort naar Aruba verhuizen. Mijn man is Arubaan ik Nederlandse. Nu zitten wij ons af te vragen hoe het met het vliegticket zit…We weten dat ik me nog niet kan uitschrijven in Nederland, eerst een verblijfsvergunning krijgen. Moet ik dan een retourticket halen of kan ik een enkele reis boeken? Weten jullie hier iets meer over te zeggen? Alvast bedankt!

Groetjes,
Daf

Beste Daf
Je krijgt als echtgenote van een Arubaan sowieso toestemming om op het eiland te wonen. Je kunt je dus gewoon uitschrijven in Nederland, dat moet je ook wel, wil je je op Aruba bij de Censo in laten schrijven. Zonder uitschrijvingsbewijs en verklaring van goed gedrag kun je je op Aruba niet inschrijven. In principe zou je een enkele reis kunnen kopen bij KLM maar uit ervaring weet ik dat dat problemen geeft met het uitreizen op Schiphol. Bovendien is een enkel ticket erg duur in verhouding tot een retour. Ik zou dat bij KLM even navragen hoe dat in jullie geval zit. Succes.

Hee Livingataruba!

Bedankt voor je antwoord! We worden alleen niet veel wijzer van het wel of niet uitschrijven van mij in Nederland…DIMAS zegt dat ik niet moet uitschrijven, pas als ik daar een verblijfsvergunning krijg kan ik me hier uitschrijven…Het Arubahuis weet niet zeker of ik me moet uitschrijven…Jij zegt dus uitschrijven…Ik snap m nu echt niet meer…:confused:
Heb je hier ervaring mee gehad dat je het zo stelt?

Groetjes,
Daf

Als je je in wilt schrijven op Aruba zul je je in NL uit moeten schrijven. Ik heb er inderdaad veel ervaring mee. Als je op Aruba aankomt kun je je voorlopig inschrijven bij de Censo, de burgerlijke stand, maar dit kan alleen als je je uitgeschreven hebt in Nederland. Met je voorlopige inschrijving (een definitieve inschrijving krijg je pas als je je vergunning hebt) kun je alvast wat zaken regelen zoals een bankrekening openen en een mobiele telefoon aanschaffen (een must hier, het mobiele telefoonverkeer is heel intensief en iedereen communiceert hier heel veel per telefoon). Ik begrijp ook niet hoe Dimas dit nu weer kan zeggen, want die uitschrijving is al een langere tijd zo en ik heb nooit iets gelezen dat dat veranderd is. Ik vraag me ook af of je je uit kunt schrijven ’ op afstand’, als je dus al op Aruba bent. Ik kan me voorstellen dat je dat persoonlijk moet doen bij je Nederlandse gemeente. Dimas heeft feitelijk niets over uitschrijving of inschrijving te zeggen, want dat is een zaak van Censo. Als een instantie het moet weten zijn zij het wel. Ik zou zeggen neem eens contact met ze op: tel. 00297 583 4400, fax 583 9160, email [EMAIL=“bbsb@aruba.gov.aw”]bbsb@aruba.gov.aw. Als de regels inderdaad veranderd zijn laat het je het dan even weten op dit bord?
succes.

Hoi livingataruba,

Ik zal zeker op dit prikbord bijhouden hoe het zal gaan. Altijd handig voor anderen weer he! Nog een ander vraagje waar iemand misschien een antwoord op heeft…Hoeveel zou het ongeveer kosten om je inboedel over te laten komen? We nemen geen auto mee en laten zoveel mogelijk meubels hier, huishoudelijke apparaten evenzo…Iemand een idee hoeveel dit ongeveer gaat kosten?

hangt helemaal af van het aantal m3 dat je gaat verschepen. vraag bij div. verschepingsmaatschappijen offerte aan, dan kun je e.e.a. goed beoordelen. Kleine electrische apparaten kun je rustig meenemen. Zoek dan wel een huis met 220V of laat dat aanleggen (kost ongeveer AWG 350). Wij hebben alle kleine apparatuur zoals koffiezetautomaat, mixer, blender, electr. grillplaat, broodrooster enz. meegenomen en het werkt na 5 jaar nog steeds perfect. Ook alles wat op een trafo werkt in NL kun je moeiteloos meenemen. Er zijn ook grotere apparaten (computer bijv.) die omschakelbaar zijn van 220 V naar 110 V. Alleen het aantal Hz verschilt (50 vs 60) en dat kan voor bepaalde apparaten wel lastig zijn. Vraag me niet naar de details, want ik ben geen deskundige, maar spreek puur uit ervaring. Oja, er is niet zoveel keuze op Aruba aan moderne meubels, als daar je voorkeur naar uitgaat, dus mocht je dat willen dan moet je ze toch liever uit NL meenemen. Hier is de stijl koloniaal, veelal teak geimporteerd uit Indonesie en Thailand of veel goedkoper maar dan ook vaak van slechte kwaliteit.