Hallo Allemaal,
Een site waar je op kunt kijken over wat je nu precies nodig hebt voor je vergunning aanvraag: www.dimasaruba.com
Hier kun je ook formulieren printen voor de aanvraag.
groetjes,
judith
Hallo Allemaal,
Een site waar je op kunt kijken over wat je nu precies nodig hebt voor je vergunning aanvraag: www.dimasaruba.com
Hier kun je ook formulieren printen voor de aanvraag.
groetjes,
judith
Beste Judith, Die site is zeker al een hele verbetering, maar sommige dingen kloppen niet of worden door de ambtenaren anders uitgelegd. Kortom het is nog steeds helemaal niet simpel om een vergunning te krijgen. Houd maar rekening met een hoop tijdverlies en nog meer frustratie. (lees ook maar eens het prikbord op aruba-pagina.nl, voor praktijkverhalen)
Hallo,
Hier nog steeds in volle voorbereiding voor onze emigratie naar Aruba. Als het allemaal voorbij is zal ik zeker even posten hoe het is gegaan. Voor nu even de volgende vraag: een VOG, verklaring omtrent het Gedrag, heb ik dit nodig om een verblijfsvergunning aan te vragen bij de DIMAS? Hoop dat iemand hier het antwoord op weet, misschien livingataruba? Zou erg blij zijn met antwoorden!
Groetjes,
Daf
Hallo,
Ja voor een aanvraag heb je een VOG nodig. Momenteel is er op Aruba veel aandacht omtrent de vergunningen voor Nederlanders, zowel verblijf als werk. Er is net een rechtzaak gewonnen waarin een uitspraak is gedaan dat ze Nederlanders zoiezo een verblijfsvergunning moeten verstrekken. Dus als je met je paspoort naar de Senso gaat heb je zo je verblijfsvergunning het enige probleem blijft de werkvergunning. Als ze die afgeven is het maximaal voor 3 jaar en voor de functie die je gaat vervullen moet er geen Arubaan beschikbaar zijn.
Je kunt wel alvast een afspraak maken met de Dimas in afwachting van al je documenten.
Heel veel succes ermee!
Hoi AWC,
Bedankt voor je snelle reactie. Ik begrijp dus dat ik die VOG nodig heb. Als ik dat met alle benodigde papieren inlever kan ik zo een verblijfsvergunning krijgen?
Hoi Daphro,
Ja een verblijfsvergunning is geen probleem, alleen zul je dan wel de vraag krijgen hoe je in je onderhoud gaat voorzien.
Ik kan je alleen zeggen hoe het nu op het moment is, hier op Aruba verandert het bijna iedere week (regels). Ik weet dit nu alleen omdat een collega van mij binnen 2 weken zijn verblijfsvergunning had geregelt. Met de werkvergunning zijn ze nog bezig.
AWC,
Weet je toevallig ook hoe je collega dat VOG heeft aangevraagd? Via zijn evt. werkgever of op eigen houtje?We zijn nl aan het uitzoeken hoe we dat moeten aanvragen en komen alleen maar tegen dat er een gegronde reden moet zijn om het te kunnen krijgen. Gezien de sites van de overheid van Aruba niet optimaal zijn kan ik niet naar voren krijgen dat ze dat willen hebben. Alleen via dit soort forums kom ik erachter. Nog tips?
Oh ja, mijn man is Arubaan heeft hij dan ook een VOG nodig?
Hallo,
VOG kun je uitprinten op www.justitie.nl/images/Aanvraagformulier%20VOG%20NP_tcm34-1504.pdf
maar dit heb je alleen nodig bij aanvraag van een werkvergunning aangezien je werkgever dit moet ondertekenen, vervolgens ga je hiermee naar de gemeente waar je woont en ze sturen het dan op en dan moet je binnen 4 weken antwoord krijgen en ook je VOG.
Volgens mij moet je man dat ook aanvragen, wat dat betreft is het best vreemd hier op Aruba, mijn vriend ook Arubaan, moet ook een werkvergunning aanvragen als hij hier wil werken, hij is in Nederland opgegroeit maar z’n ouders wonen hier.
Verder als tips, ja ik ben gewoon naar Aruba gegaan heb me niks aan getrokken van de regels en ben nu bezig met m’n werkvergunning te regelen.
Voor Nederlanders is het hier best makkelijk al vragen ze bij binnenkomst wel wat je van plan bent hier te gaan doen, maar je mag hier gewoon 6 mnd blijven, zorg er gewoon voor dat zolang nog niks officieel is geregeld dat je na die 6 mnd 24 uur van het eiland bent.
verder veranderen de regels hier constant en ligt het er ook aan wie je net aan de balie hebt als je iets aanvraagt.
En Aruba is verder gewoon een supereiland, als je maar niet te veel vasthoud aan de dingen die je in nederland gewond bent.
succes.
Hoi AWC,
Sorry hoor, ga nog ff door…![]()
Wij hebben dus nog geen werk. Mijn man is eerst van plan te gaan werken. Maar als we dus nog niet weten waar we gaan werken en ons straks uitschrijven kunnen we daarna niet meer een VOG aanvragen lijkt me…Op welke basis moeten we het nu dan aanvragen? Alvast weer bedankt voor je antwoord…
Goedemorgen,
Ik heb weer een vraag…Hoop dat er weer iemand een antwoord op heeft…![]()
Ik ben druk bezig met alle documenten te verzamelen voor onze emigratie naar Aruba. .Nu mis ik alleen nog een officiële gezondheidsverklaring en het bewijs dat ik geen VDRL en HIV heb…Heb-b hoef ik niet…Nu lees ik op de site van DIMAS dat dat op Aruba moet gebeuren bij het laboratorium en hetzelfde voor de gezondheidsverklaring, dit zou moeten bij een Arubaanse huisarts…Weet iemand hier toevallig meer over ![]()
Nu zit ik dus in dubio wat te doen…Hoop op een snelle reactie :paranoid: :teeth:
daf
Hallo allemaal! wat geweldig! Zoveel informatie op 1 pagina! En…zoveel mensen ook die deze plannen hebben. hardstikke mooi. Omdat het toch al zo’n bonte verzameling is van verschillende vragen wil ik er ook graag een paar toevoegen.
Wat zijn de mogelijkheden wanneer je in Nederland een eigen huis hebt en deze aan wilt houden voor bijv. een jaar. Ik geloof dat er nl geen hypotheek verstrekkers zijn die dar toestemming voor geven. Dus ook als je een bekende of familie lid een jaar in je huis wilt zetten, dan nog krijg je geen toestemming. Zijn hier creatieve oplossingen voor?
Of…wat doe je als je naar Aruba kunt verhuizen omdat je daar een baan hebt, maar je huis nog niet hebt verkocht? Waar moet je op letten?
heeft iemand hier ervaring mee, dan hoop ik op een reactie.
Veel succes allemaal met het maken van plannen en het verhuizen.
Groet, Pieter en Els ([EMAIL=“p.j.beemsterboer@quicknet.nl”]p.j.beemsterboer@quicknet.nl)
Wat wordt het moeilijk gemaakt!!! Des te mooier als het dan ook echt lukt, maar ik vraag me af wat jullie dan voor een reden hebben gebruikt of gaan gebruiken om een one-way ticket te nemen, als je nog geen werk hebt. Aan de ene kant lees ik dat het beter is om pas te solliciteren als je er bent, aan de andere kant lees ik dat ze erg op hun hoede zijn voor jonge mensen die er ‘zonder duidelijke reden’ heen gaan. Hoe doen jullie dat?
Ik zou daar graag wat tips over krijgen.
p.s. in Maart is er weer een emigratiebeurs in Nieuwegein voor iedereen die wat meer wil weten!
groetjes Wikke
Hoi,
Ben benieuwd of er mensen zijn in dit forum die ook echt daadwerkelijk zijn geemigreerd en wat hun ervaringen waren met het regelen van alles.
Ik heb zelf 3 jaar op Aruba gewoond en heb nog steeds een vaste verblijfsvergunning. Wij gaan begin volgend jaar terug.:dag:
Groetjes,
Angelique
Hallo allemaal,
Ik ben idd ook benieuwd wie er nu daadwerkelijk verhuisd is naar Aruba.
En wat hun ervaringen zijn geweest. Wij gaan in juli 2010 richting Aruba
en zijn nu bezig met de voorbereidingen. Wij laten ons huis daar bouwen
en zijn daar mee al een heel eind,d.w.z, de elektra wordt momenteel aangelegd/gefreesd. Daarna komt het pleisteren en het raamwerk plafond.
Daarna is het de bedoeling dat we het volgend jaar zelf af gaan maken met al onze matriaal/inboedel vanuit holland. Dus nu gaan we ook die malle
molen in wat betreft info over vergunningen/inschrijvingen/uitschrijvingen enz…Wij zijn dus bezig info te winnen welke stappen we moeten doen en
in welke volgorde. Maar straks na sept. kunnen er weer een heleboel dingen veranderd zijn ivm de verkiezingen. Dus bijdeze zijn tips/advies/vragen van harte welkom…
Gegroet,
R
Oja,
vraagje aan ikmisaruba wat is de reden dat je weer teruggaat naar holland?
Groet, R
Hoi R.
Sorry was niet echt duidelijk, maar ik ben alweer 2 jaar in Nederland heb 3 jaar op aruba gewoond en ik ga volgend jaar weer terug naar Aruba! Ik had het inderdaad niet echt duidelijk neergezet.
In 2010 komt er in Aruba ook een stichting die Nederlanders die gaan emigreren naar Aruba gaat ondersteunen met het gehele plaatje.
Van verhuizing tot vergunning tot kennismaking met de Arubaanse bevolking.
Groetjes,
Angelique
Hoi,
Oke dan, dus je gaat weer terug. Ik zal het in de gaten houden van die
Stichting. Ik ben benieuwd wat die voor ons kan gaan betekenen. Wat
betreft het kennismaken denk ik dat ik ze wel een beetje ken. Ik ben getrouwd met een Arubaanse en mijn hele schoonfamilie woont daar.
Maar zelfs die komen met uiteenlopende informatie waar ik wat moet doen.
En dat is ergens wel logisch omdat ze er niet echt mee in aanraking zijn
gekomen wat betreft de emigratie en alles wat er omheen hangt.
Ik weet alleen dat er een hoop bereikt wordt met ‘netwerken’ ![]()
Wij hebben er in ieder geval heel veel zin in…
Groet,
Richard
Hoi Richard,
Inderdaad netwerken is echt heel erg belangrijk daar! Als je mensen kent kom je daar heel erg ver!
Ik heb er ook heel erg veel zin in! Het liefst ga ik morgen, maar ik moet eerst nog wat dingen afwikkelen hier. Ik heb wel een vergunning dus dat scheelt!! Hoef ik niet weer dat hele proces door te lopen!
Ik hou je op de hoogte van die stichting!
Groetjes,
Angelique
Ik zou nog graag willen weten of wij een tijdelijk postadres kunnen aanvragen. Mijn man gaat per 9 mei beginnen met werken op Aruba en wij krijgen dan 1 maand een tijdelijk onderkomen en gaan daar op zoek naar een woning. Is het dan mogelijk om een postadres te nemen, anders moeten wij nl. tot 2 x toe alle instanties een adreswijziging doorgeven. Een ieder weet hoe moeizaam dit kan gaan. Hoor graag jullie reacties.
groetjes Inge
Ik ben zelf Arubaan maar woon nu al 22 jaar in Nederland, maar ga bijna iedere jaar mijn dochter en familie bezoeken. Nu wil ik graag weer voorgoed terug.
Mijn vriend is Nederlander maar wil ook emigreren naar Aruba.
Wij zijn boven 65 jaar en krijgen beide AOW. Ik vermoed dat hij zijn volle AOW ook in Aruba zal ontvangen.
Moet hij eerst gaan en een verblijfsvergunning aanvragen voordat hij hier zich laat uitschrijven?
Is hij dan verplicht om hier terug te komen om uit te schrijven, of kan hij dat vanuit Aruba doen?