Het definitieve besluit is dan toch echt genomen.
We gaan voor minimaal 2 jaar naar Aruba:)
Angst heeft inmiddels plaats gemaakt voor heel veel zin en ik kijk uit naar het avontuur en alle nieuwe dingen die op ons pad gaan komen.
Ik ben nu heel veel aan het regelen maar ben wel bang dat ik dingen vergeet.
Aan alle berichten te lezen hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden.
Ik hoop dan ook dat er een soort afvinklijst bestaat die ik langs kan lopen.
Iemand hier bekend mee?
Hay,
wat leuk ik vertrek eind september voor minstens een jaar naar Aruba.
Ben inderdaad ook druk om van alles te regelen maar zou zo een lijst ook wel fijn vinden;)…Dus hoop dat iemand die door kan sturen hier…
wat gaan jullie daar doen?Wanneer vertrekken jullie?
Groetjes
Gefeliciteerd. Spannende tijd voor jullie. Nee ik heb nog nooit een afvinklijst gezien maar vraag me gerust (evt. via een PB) wat je weten wilt. Denk vooral aan alle documenten die je mee moet nemen, vraag tijdig je VOG bij je gemeente aan, want dat kost tijd. Denk erom niet uitschrijven uit je gemeente, voordat je hier je vergunning hebt en zorg dat je iemand machtigt die de uitschrijving voor je kan regelen of vraag bij je gemeente na of dat online kan. Denk aan een reisverzekering voor je hele gezin. Bepaal of je je auto meeneemt (moet min. 6 maanden op jullie eigen naam staan om vrij in te voeren) en vraag bij diverse vervoerders een offerte voor verhuizing aan. Denk aan retourticket voor retour binnen 6 maanden voor hele gezin. Jammer van het weggegooid geld, maar je kunt niet zonder, de luchtvaartmaatschappij zal je weigeren mee te nemen. Dit zijn zo’n beetje de eerste en meest belangrijke dingen.
Meenemen voor verhuizing: alle apparatuur op trafo kan mee. Zoek een (huur)huis met 220V of laat dat evt. naderhand aanleggen, dat is niet zo duur, zodat dingen als mixer of koffieautomaat uit NL ook gebruikt kunnen worden. TV’s en DVD niet meenemen, behalve als je TV alleen gebruikt als monitor voor het afspelen van je DVD’s. Hier geldt het NTSC TV systeem en dat is anders dan het Europese PAL. Je computer kun je doorgaans wel meenemen, er zit meestal een keuze 120 of 220 V op en je laptop kun je sowieso meenemen omdat die een trafo heeft. Koelkast en wasmachine liever niet meenemen maar hier lokaal kopen. Europese wasmachines gaan hier snel kapot. Na jullie vertrek kun je dat soort spullen doorgaans ook weer goed verkopen, daar is hier een hele markt voor. Voor 2ehands spullen kun je eens kijken op arubamatch, dat is hier onze ‘marktplaats’.
Denk eraan dat je hier hoofdzakelijk buiten leeft, althans de Europeanen, dus neem vooral buitenmeubels mee (zijn hier duur) en let bij het uitzoeken van een woning op ruim voldoende overdekt terras (porch) en zorg voor airco in de slaapkamers, want de nachten blijven warm.
Dat zijn zo’n beetje mijn eerste adviezen die in me opkomen. Succes met alle voorbereidingen!
Hoi Paulien,
Ook wij hebben een paar jaar op Aruba gewoond en mijn ervaring is dat bijna alle familie en vrienden wel een keer over komen, sommige zelfs vaker dan één keer. Zij konden wel bij ons ‘in huis’ en mee-eten enzo, dus dat maakt het wat goedkoper en niemand wil zo’n buitenkansje missen.
Verder is het een fantastische ervaring. Je hebt al heel veel informatie gekregen. Ik weet nog dat ik me kort van te voren ook rot liep te rennen om van alles te kopen (mn katoenen spullen), maar achteraf is alles daar te koop.
En misschien nog een tip als je nu in de jeugdzorg werkt. Volgens mij is er (nog steeds) heel weinig op Aruba voor kinderen met ass. Als je ook daar ervaring mee hebt, kun je het misschien in die hoek zoeken. Ik ben al weer jaren terug en weet het niet zo precies meer, er zal ook geen pgb zijn, maar ik kan me voorstellen dat er behoefte is aan iets van opvang voor deze kinderen. Ik wens je een geweldig tijd.
KoeriO, het problee is het beheersen van Papiamento bij deze kinderen vrees ik. Dat is onveranderlijk de eis als er vacatures in deze sector zijn. Logisch ook, veel kinderen beheersen geen enkele andere taal. Papiamento verdringt meer en meer het Nederlands, sowieso bij alle overheidsinstanties en ook in de zorg staan vrijwel alle aankondigingen, mededelingen, formulieren enz. alleen nog in het Papiaments opgesteld. Advies dan ook voor iedereen die op Aruba wil wonen en werken: verdiep je in die taal, dat kan ook in Nederland, er zijn schriftelijke cursussen, daar heb je echt profijt van als je hier eenmaal woont.
Zeker een cursus Papiamento is altijd leuk als je daar woont. Hoewel mijn ervaring was dat er of wel Nederlands gesproken wordt, of alleen maar Spaans. Daar heb je misschien nog wel meer aan, ook op reis. Maar ik heb dat ook wel gehoord dat Aruba steeds meer Papiamento gericht is.
Maar ik denk dat het toch vooral de Nederlandse ouders zijn die speciale opvang zoeken voor hun ´bijzondere´ kinderen. En daar zijn er genoeg van. Ik zie het eigenlijk niet echt als een baan om geld mee te verdienen, maar meer om wat omhanden te hebben. Maar ik weet niet zeker of dat Pauliens bedoeling ook is. Hoe dan ook, het was maar een idee en Aruba blijft one happy island, het is heerlijk om er een tijd te wonen.
Ja Papiamento wordt meer een meer gepropageerd, door de overheid maar ook door speciale commissies die zich hiermee bezig houden. Je kunt eigenlijk niet meer zonder kennis van deze taal hier. Niet helemaal terecht vind ik, want het is een taal die maar door zo’n 200.000 mensen wereldwijd gesproken wordt en je kunt er verder helemaal niets mee, maar dat geldt - in veel mindere mate - natuurlijk ook voor het Nederlands. Overigens wordt er hier ook heel veel Engels gesproken, dat is een belangrijker taal dan Spaans. Maar ik weet natuurlijk niet wanneer jij hier woonde. Ik spreek over onze ervaring van nu, ik woon hier nu ruim 10 jaar en heb het eiland zien verworden van een land waar Nederlands toch wel de algemene voertaal was tot een land waar Nederlands nog maar weinig - en dan nog vaak slecht - gesproken wordt. Een gemis voor de Arubanen die in Nederland willen studeren, want die ervaren daarmee inmiddels grote problemen.
Wij zijn ondertussen alweer 9 jaar terug, dus dat klopt wel ongeveer. Toen wij vertrokken begon dat net een beetje te spelen, Papiamento moest de voertaal op scholen worden, ook op collegio. Dus die probelemen voorzagen we toen al een beetje. Inderdaad jammer omdat het zo’n kleine taal is. Niettemin blijft het altijd wel leuk om de taal van het land te leren waar je woont. Ik ga ervan uit dat iedereen wel Engels spreekt en het handige van Spaans is dat het goed van pas komt bij het ontdekken van Zuid Amerika, want als je in die contreien vertoeft is dat een must vind ik
.
Bon Nochi.
Dat doet mij denken aan de tijd voordat ik geboren was en mijn tante en oom een tijd op Aruba woonden. Jammer dat ik er nooit ben geweest maar velen van mijn familie zijn inderdaad één of meerdere keren over en weer gekomen.
Wat leuk zeg dat jullie gaan! Mag ik vragen hoe jullie aan werk zijn gekomen?