Wij zijn een gezin van drie(zonntje van 2) en gaan in october 2009 emigreren naar Aruba.
Er komt heel veel bij kijken hebben we gemerkt.
Is er iemand die ons kan helpen met het beantwoorden van een aantal vragen.
Mijn ouders zijn arubanen, ikzelf ben in nederland geboren. Volgens de arubaanse wet ben ik dus een arubaan.
[ul]
[li]Hoe zit het qua mijn echtgenoot is hij vergunningsplichtig of niet?[/li][/ul]
Wij gaan onze eerste maand daar bij familie verblijven en in november iets huren.
[ul]
[li]Als mijn man een vergunning aan moet vragen weet iemand wat wij allemaal precies nodig hebben vanuit nederland(qua papierwerk)?[/li][li]Moeten we met extra geld komen om te laten zien dat we geen hulp nodig hebben van de staat?[/li][/ul]
[ul]
[li]Kan hij vanuit hier solliciteren en dat zijn werkgever een visum aanvraagt en dat we dan gaan(of is dat onrealistisch qua aruba).[/li][/ul]
[ul]
[li]Als wij eenmaal daar zijn gaat hij in F&B werken bij de hotels of restaurant(manager functie als die er zijn), maar moet hij eerst werk vinden en dan een vergunning aanvragen?[/li][li]Mag je wel op het eiland blijven terwijl ze bezig zijn met je vergunning verwerken?[/li][/ul]
Het zijn een hoop vragen maar we komen er niet echt uit?
Ik denk dat je zelf een van rechtswege vergunning kunt aanvragen en uw man en zoontje een gezinsherenigings vergunning. Eea kunt u vinden op www.dimasaruba.com bij downloads. Of uw man meteen een werkvergunning kan krijgen weet ik niet, waarschijnlijk kunt u dit ergens vinden op hun site.
[ul]
[li]Als mijn man een vergunning aan moet vragen weet iemand wat wij allemaal precies nodig hebben vanuit nederland(qua papierwerk)?[/li][/ul]Zie de lijsten van vereisten van Dimas, oa geboorteakte, bewijs van goed gedrag, bewijs van uitschrijving(let op huidige verzekering nog niet opzeggen)
[ul]
[li]Moeten we met extra geld komen om te laten zien dat we geen hulp nodig hebben van de staat?[/li][/ul]Als uw aantoonbaar meer dan Afl 100.000 bezit kun je in aanmerking komen voor een renteniersvergunning zonder arbeid.
Ook moet uw aantonen over gepaste huisvesting te beschikken
[ul]
[li]Kan hij vanuit hier solliciteren en dat zijn werkgever een visum aanvraagt en dat we dan gaan(of is dat onrealistisch qua aruba).[/li][/ul]Dit is mogelijk, meestal willen ze toch eerst kennismaken, tenzij je voorheen al bij een keten lid hebt gewerkt (zoals Mariott of Riu enz)
Er zijn ook regelmatig vacatures bij www.arubawineanddine.com
[ul]
[li]Als wij eenmaal daar zijn gaat hij in F&B werken bij de hotels of restaurant(manager functie als die er zijn), maar moet hij eerst werk vinden en dan een vergunning aanvragen?[/li][/ul]Meestal gaat dit zo.
[ul]
[li]Mag je wel op het eiland blijven terwijl ze bezig zijn met je vergunning verwerken?[/li][/ul]Officieel niet, maar als je over gepaste huisvesting beschikt ( soms ook een retourticket) kun je op een toeristenvisum 180 dagen verblijven ( deze vul je zelf in in het vliegtuig)
Hoi Zoraida
Ik had niet geantwoord op jouw mail omdat Will al zo uitgebreid had gereageerd, maar hier op jouw verzoek dan toch wat aanvullingen, even in vet gezet voor het onderscheid. De antwoorden staan boven die van Will, maar dat wijst zich vanzelf. Succes.
Wij zijn een gezin uit Apeldoorn en willen volgend jaar in de zomervakantie gaan emigreren naar Aruba. Ik zou graag een eigen zaak willen beginnen op Aruba in …(geheim
Nu heb ik uitgebreid gekeken op diverse sites, zoals DIMAS, Kamer van Koophandel op Aruba en de site van de Arubaanse overheid. Na een eerste rondje inlezen wordst het me al vrij snel onduidelijk wat nu de te nemen stappen zijn. Kan iemand mij hierin ondersteunen of weet iemand een dienstverlener die e.e.a. kan opzetten?
Op dit moment moet je even niets doen. Aruba heeft net een nieuwe regering gekozen en de verwachting is dat de immigratie wetgeving, vooral voor Europese Nederlanders gaat veranderen, lees vereenvoudigen. Alles wat je nu doet kan dadelijk wel eens teruggedraaid moeten worden. De nieuwe regering treedt per 1 nov. a.s. aan en ik denk dat de wetgeving snel zal worden aangepast. Wacht dat even af en orienteer je dan opnieuw. In het algemeen is Arubahuis geen optie om informatie te verkrijgen. Zij lopen hopeloos achter qua up-to-date info. Je zou wel regelmatig de site van de overheid kunnen raadplegen, daar komen de nieuwe wetten en maatregelen op te staan: www.overheid.aw. Of je houdt de website van de toekomstige regeringspartij in de gaten, die ongetwijfeld ook zal publiceren lijkt me : www.avparuba.net. En tenslotte kan ook tzt de Kamer van Koophandel (chamber of commerce aruba) jou informeren, website heb ik zo niet bij de hand, even googlen.
Voor jouw info: op dit moment is het zo dat je als Europese Nederlander hier niet zelf een onderneming kan starten. Je moet daar een Arubaan of althans iemand die hier min. 5 jaar woont en van rechtswege is toegelaten, voor in de arm nemen die de meerderheid van de aandelen in handen heeft, hetgeen gemakkelijk aanleiding kan geven tot problemen natuurlijk. Accountants treden ook wel eens op als partner, uiteraard tegen flinke vergoedingen. Vroeger kon je een NV ‘op de plank’ kopen, maar dat schijnt niet meer te kunnen en als je hier niet van rechtswege bent toegelaten (dus hier min. vijf jaar legaal woont) kun je geen eigen NV oprichten.
Maar dat kan zomaar binnenkort veranderen, dus wacht even de komende maanden af.
Overigens, de economische crisis heeft hier flink toegeslagen, dus weet waar je aan begint als je hier een bedrijf wilt starten. Dat is op dit moment niet gemakkelijk. Kun je laten weten in welke branche dat is, dan kan ik je wel meer gericht adviseren
Thanx voor je reactie. Voor alle duidelijkheid we willen een eenmanszaak starten, geen N.V. of V.O.F. Weet jij of je hievoor iemand moet hebben die al 5 jaar op Aruba woont? We hebben veel familie wonen op Aruba dus het zou niet een probleem moeten zijn.
De bedoeling is dat we ons met onze zaak gaan richten op de Arubaanse thuismarkt en dus eens niet iets voor toeristen. Wat we precies gaan doen wil ik niet kwijt maar we geloven dat we wel wat kunnen beginnen. Het komt er op neer dat we spullen zullen gaan importeren en dan verkopen. Eventueel kunnen we service en onderhoud erbij gaan doen.
Zou het een mogelijkheid zijn om volgend jaar naar Aruba te gaan op het toeristemvisum van 180 dagen en dan de papierwinkel opstarten?
Beste Akke9000. Ja ook voor een eenmanszaak heb je op dit moment een Arubaan nodig die dat voor je opstart, je kunt dat pas zelf als je hier vijf jaar van rechtswege bent toegelaten. Maar nogmaals, wacht even af waar de AVP mee komt. Het kan goed zijn dat de hele regeling van 180 dagen op de helling gaat. Ook in het licht van de nieuwe rijkswet personenverkeer, die vrij verkeer van Nederlanders tussen de rijksdelen toestaat en die waarschijnljik in 2010 voor het hele Koninkrijk in werking treedt (als tenminste de wet wordt aangenomen). Alles wat je nu bedenkt kan allemaal weer op de hellling als de AVP eenmaal na 1 november gestart is met hun regering.
Je hebt overigens geen bureau o.i.d. nodig, het is nu al helemaal niet zo moeilijk om zelf een emigratie naar Aruba te regelen en het zou tzt nog veel gemakkelijker moeten worden.
En dat vergat ik nog: je zegt dat je familie hebt wonen op Aruba. Ben jij of je partner wellicht van Arubaanse afkomst? Hier geboren of van Arubaanse ouders, dan is het allemaal veel en veel gemakkelijker en heb je alleen maar een proforma vergunning nodig, een procedure die in no time is geregeld.