Aruba

Bon dia!
Mijn vriendin heeft werk aangeboden gekregen in het onderwijs op Aruba. En natuurlijk wil ik erg graag mee met haar. Ik heb alleen begrepen dat dit niet makkelijk is, als ik daar ook wil werken (wat ik uiteraard wil). Wij zijn niet getrouwd en hebben (nog?) geen samenlevingscontract al wonen we wel al een aantal jaren samen. Wat ik heb begrepen is dat ik dan geen verblijfsvergunning krijg, wat inhoudt dat ik alleen als toerist 6 mnd mag blijven en dan (even) het land uit moet voor een nieuwe 6 maanden. Heeft iemand ervaring met het krijgen van een verblijfs/werkvergunning op Aruba als partner van iemand die daar al werk heeft? Een verblijfsvergunning zou ook al goed zijn, dan kan ik van daaruit aan een werkvergunning werken…

Hallo!
Het is alweer enigetijd geleden dat je oproepje op wereldwijzer geplaatst werd maar ben een beetje aan het rondkijken en ben, na het lezen van jouw stukje, heel benieuwd hoe het jullie gaat daar! Heb je werk kunnen vinden, wonen jullie daar nog en zo ja, bevalt het goed?
Mijn vriend en ik hebben namelijk ook de knoop doorgehakt en besloten dit jaar naar de Antillen te gaan en zijn nu heel hard op zoek naar werk voor ons beiden. Eventueel ook nog tips?

Bedankt en succes!
Groetjes,
Heleen

Hallo,

Ik heb lang gezocht om een nieuwe topic te maken over Aruba met de knokkelkoorts wat er nu heerst op Aruba. helaas lukt het mij alleen om te replayen.
Wie weet hier meer over en kan mij vertellen wat ik het beste kan doen om het te voorkomen. Ik ga 1 mei 2006 voor 2 1/2 maand naar Aruba

groetjes

Hallo
De nieuwssite van www.antillen.nu heeft er een heel verhaal aan gewijd met handige links. Het belangrijkste is smeren met een produkt waar deet in zit. Let wel niet bij iedereen houd deet muggen weg, probeer dan een lokaal middel. Een middel vanuit Nederland is bv Tropencare (niet goedkoop) en middel van hier wat goed werkt is Osi.
groetjes
Hans

Idd smeer goed in met deed…
Maar helemaal voorkomen dat je besmet wordt met denque kan je niet, probeer plaatsen waar veel muggen zijn te vermijden ( zoals stilstaand water).
Helaas weet ik uit eigen ervaring dat je met goed smeren het toch kan krijgen, gebruik dan alleen paracetamol ivm bloedingen…

als partner van iemand die op aruba gaat werken en je bent niet getrouwd, dan krijg je niet automatisch een verblijfsvergunning en al helemaal geen werkvergunning. Die laatste krijg je sowieso niet als je geen baan hebt, want de werkvergunning moet door de werkgever samen met de werknemer worden aangevraagd. Je kunt je voorlopig in laten schrijven bij de Cenzo (burg. stand van Aruba), met welke voorlopige inschrijving je in ieder geval een bankrekening kunt aanvragen en bijv. een cellular kunt aanschaffen. De tijdelijke inschrijving wordt pas omgezet in een definitieve inschrijving zodra je een werkvergunning hebt. Het is op Aruba op dit moment absoluut moeilijk om een vergunning te krijgen en veel aanvragen blijven simpelweg in de la liggen.
Oja en de dengue epidemie is weer voorbij, die komt alleen maar in de regentijd en het heeft hier al weer een hele tijd niet geregend.