Eigen bedrijf starten

Hallo,

Momenteel ben ik bezig met de voorbereidingen van een verhuizing naar Aruba. Mijn vriendin heeft daar al een baan.

Ik wil eigenlijk iets voor me zelf beginnen in de diensten sector. Ik heb al begrepen dat dit niet gemakkelijk is.

Kan iemand mij iets meer vertellen over het starten van een eenmanszaak zonder personeel. Ik wil bijvoorbeeld sales advies en sales training aan bedrijven en hun personeel aanbieden.

Of is het misschien mogelijk om dit vanaf mijn huidige bedrijf in Nederland te doen?

Alvast bedankt voor jullie hulp

Groet,

Danny

Beste Danny
In het algemeen is dat de toekomstig werkgever die voor jou garant staat op basis van het met jou afgesloten arbeidscontract. Jouw vriendin kan misschien wel voor jou garant staan, dat weet ik niet zeker, ik ken alleen de situatie als je getrouwd bent, maar ook dan mag je niet werken, zij kan er alleen voor zorgen dat je een verblijfsvergunning krijgt. Het hele beleid is erop gericht dat toekomstige bewoners op Aruba niet ten laste van de gemeenschap vallen. Ze moeten dus hun eigen geld verdienen of iemand hebben die dat voor hen doet of een eigen vermogen meebrengen en je, vanaf een bepaalde leeftijd, als pensionado vestigen. De enige mogelijkheid die ik voor je zie is vanuit een Nederlands bedrijf hier consultancy diensten verrichten op ad hoc basis. D.w.z. dat je het eiland voor kortere perioden bezoekt om jouw adviezen te geven en vervolgens weer vertrekt. Langer dan 180 dagen per kalenderjaar in totaal mag je dan niet op Aruba verblijven.
Je kunt natuurlijk ook de niet officiele weg volgen en gewoon naar Aruba vertrekken op een toeristenvisum en hier proberen free lance adviseur te worden. Dan loop je tegen de volgende problemen aan: je bent niet verzekerd voor ziektekosten, immers je bent niet ingeschreven en hebt geen vergunning. Voorts kun je na 180 dagen het eiland niet meer af om naar NL terug te gaan of voor een kort bezoek aan Curacao of zo, je komt er nl. niet meer op totdat het kalenderjaar verstreken is en de teller opnieuw start. En tenslotte zou ik eerst een marktonderzoek doen of een sales consultancy wel gewenst en noodzakelijk is hier. Er zijn nogal wat consultants op de eilanden. Afhankelijk van de doelgroep waar je je op richt zal een gedegen kennis van het papiamento waarschijnlijk nodig zijn.
Heb je nog meer vragen, dan hoor ik het wel