Hoi,
Ik ben Winde, vrouw/ meid, van 31 jaar. Interesse in (verre) reizen, maar daar heb ik niet ieder jaar genoeg geld voor.
Gelukkig kan ik ook erg genieten van een weekje op Terschelling of een stedentrip naar Berlijn of een andere Europese stad.
Ik ben maatschappelijk werker in de forensische psychiatrie. Ik vind mijn werk erg interessant en fijn om te doen. Op vakantie gaan en stedentrips maken doe ik het allerliefst en van een festival hier en daar ben ik ook niet vies :).
Sinds 2014 alleenstaand en ik heb geen kinderen, dus in 2014 is eindelijk mijn wens -alleen reizen- uitgekomen en ben ik 5 weken naar Nieuw Zeeland geweest. Dat was een geweldige ervaring en echt een bestemming om aan iedereen aan te raden.
Ik ben dit jaar van plan om de Transmongolië express te gaan beleven en hoop hier wat informatie, tips en inspiratie op te doen. Daarnaast staat er voor de komende jaren nog veel teveel op mijn wensenlijst. Mocht iemand wat willen weten of kan ik met mijn ervaring iets vertellen, stuur dan gerust een bericht.
Groeten, Winde
Gedaan: Europese stedentrips en vakantielanden, Illionois V.S., Sri Lanka, Nieuw Zeeland, dagje China
Eerstvolgende noodzaak: Trans Mongolië express
Verlanglijst: Ijsland, Noorwegen, Canada, Kroatië, Spitsbergen, Costa Rica, Argentinië, Gambia, Zuid-Afrika, Tibet, Jordanië, New York, Hawaï, Utah, Australië
Welkom Winde. De trans mongolie express is een geweldige reis. Heb je misschien specifieke vragen? Als je wilt, in mijn handtekening vind je een link naar mijn reisblog. Daar vind je al aardig wat verhalen over mijn reis met de Trans Mongolie Express.
Hallo Naomi,
Dank voor je reactie. Ik heb op dit moment nog geen concrete vragen. Ik ben in de fase van lezen, Googlen, plaatjes kijken, documentaires kijken.
Ik ben nog niet geheel toe aan het concretiseren. Maar! Ik heb je site gisteravond al bezocht voor je bericht. Er stonden leuke en leerzame dingen op. Ook zaken die me logisch leken, dus dat stelt ook wel weer gerust, haha!
Ik ben wel benieuwd of je alleen of in gezelschap hebt gereisd en of je nog veel andere (Europese) reizigers hebt gesproken/ ontmoet en of je zelf de Russische taal beheerst en of zo ja of dat je verder heeft geholpen.
Ik ben de Russische taal aan het leren, maar heel erg hard schiet dat nog niet op… 
Groetjes, Winde
Het lijkt overigens wel nu alsof ik nog niet ga, maar zo concreet is dat al wel. Ik heb vrij van werk voor 6 - 8 weken en dat is in september t/m november ongeveer (afhankelijk van gunstig boeken).
Hi Winde. Nou een reisdatum is al behoorlijk concreet lijkt me! Ik reisde samen met een reisgenoot en we zaten in een coupe met 2 russische dames. Na Ulaanbaatar zaten we samen met 2 deense meisjes en daarna met chinezen. Onderweg zijn we verschillende nederlandse en engelse reizigers tegengekomen. In Mongolie waren we alleen met onze chauffeur en gids onder de locals. Dat was een geweldige ervaring.
Ik sprak geen woord Russisch behalve njet en spasiba. Dit zou ik nu wel anders doen. Ik dacht het Russisch wel redelijk te kunnen ontcijferen maar dit bleek toch lastiger dan gedacht op straat. Ik zou zeler aanraden om een beetje Russisch te leren. Al zijn het maar enkele woordjes!
Weet je al waar je onderweg wilt stoppen? Ik zou zeker een langere tijd in Mongolie aanraden. Langer dan 3 dg dus. Zo’n ongelooflijk land en je komt er niet zo snel meer. Mocht je nog andere vragen hebben, stel ze gerust. Mag ook per mail evt.
Succes met plannen en de voorpret!
Hoi Naomi,
Nog niet zo bekend met het forum, dus ik zie nu pas je bericht. Dank daarvoor. Klinkt heel goed! Hoe heb je die gids geregeld in Mongolië? En was dat een beetje veilig uit te zoeken en te betalen? Ik heb op treinreiswinkel.nl ook gezien dat ik eventueel in Irkutsk kan uitstappen en over land naar Ulan Bator kan reizen. Dat leek me ook nog een toffe overweging. Met welke aanbieder of site heb jij je reis geboekt? En je papieren?
Ik dacht globaal aan 2 weken de tijd om van Moskou naar Ulan Bator te komen, minimaal 2 weken in Mongolië (het liefst home stay) en dan nog de doorreis naar Bejing en daar met een vriendin nog vakantie vieren en wat rust houden. Ik heb nog geen vaste planning. Ik zou ook nog heen of terug kunnen met een vlucht via st. Petersburg.
Goed om te weten dat het dus zin heeft dat ik Russisch leer en tegen die tijd in ieder geval basale dingen kan vragen (nu al wel), zoals de weg, iets bestellen of iets aan kan geven.
Voelde je je veilig tijdens de reis? Op een of andere manier hoor je al snel negatieve verhalen of associaties als mensen horen dat je maar Rusland wil.
Hi winde. Dat klinkt als een leuke reis. Ik heb de tour door de gobi woestijn vanuit NL geregelt maar dat bureau bestaat nu niet meer. Ik heb me geen moment onveilig gevoeld. Alleen Moscow was mij iets te druk qua verkeer en metro maar dat ligt aan mij. Visa gewoon zelf georganiseerd. Ik zou zeker die 2 weken uittrekken voor Mongolië. Het is daar zo mooi. Op mijn site vind je onder het kopje Mongolië nog meer tips over dat land.
Veel plezier met de voorbereidingen!