Wildparken met Kind

Beste Allen,

Wij zijn voornemens rond februari met een kind van 1 naar Zuid Afrika te gaan. We zijn van nature best avontuurlijk ingesteld maar met een kind wil ik graag wat voorzichtiger zijn. Het Kruger Park en het hele Noord-oosten zou ik vanwege de malaria eigenlijk het liefst willen vermijden. Zijn er in overig Zuid Afrika wildparken die misschien niet de status hebben van het Krugerpark maar wel alles te bieden hebben wat dit park ook heeft (of in ieder geval dichtbij komt)? Originele plan was om op Kaapstad te vliegen en van Johannesburg te vertrekken maar als we Kruger eventueel overslaan zouden we misschien ook Johannesburg overslaan en meer in het zuiden blijven.
Ik hoor graag van jullie :slight_smile:

De meeste parken heb je toch in het noorden. Jullie kunnen naar diverse parken, Welgevonden, privepark 3 uur ten noorden van Joburg (watergebergte) Madikwe, HluluweImfolozoe, St. LUcia wetlands, Namitieplains…

Hallo

Een en ander zal ook erg afhangen van welk jaargetijde jullie
naar daar willen gaan en hoe jong jullie kind is!

Als jullie voor authentiek willen gaan sla dan het zuiden
over en ga voor het noord-oosten, en zeker als
jullie in het winterseizoen gaan zou ik niet al te
zwaar aan het malaria probleem tillen, maar eerder
aan de leeftijd van het kind en de soms lange afstanden
tussen de stops!

Kijk ook eens bij eerdere berichten, een paar maanden
terug is dit ook al uitgebreid over gesproken in
een ander topic!

Veel planplezier

Deze zijn altijd Malaria vrij

Hluluwe ligt volgens de malariamap toch echt in malariagebied.

nee is echt niet zo. Kruger is laag risico. Hluluwe is geen malaria. wij zijn er 2 maand geleden nog geweest

die map klopt niet. ook st lucia is geen malaria gebied

Oke, dan denk ik dat het Hluwule wordt. Dat lijkt me iets makkelijker bereisbaar met een klein kind en wat makkelijker bereikbaar van buitenaf dan Kruger. Klopt dat wat ik zeg of zit ik ernaast?

Hluhkuwe is mooi, kleiner (maakt voor kind zelf niet uit). Heeft meer hoogteverschillen (handig voor kind) en omdat het kleiner is, kun je accommodatie buiten het park kiezen (voordeliger)

Ja precies, dat is wat mij betreft het grote voordeel. Bedankt voor jullie reactie!

Wat ook een mogelijkheid is, indien je toch in de buurt van Johannesburg zou zijn is Pilanesberg NP. Qua natuur is het een heel mooi park, ook vrij veel dieren en heel dicht bij Johannesburg en Pretoria. Je kan er zelfs naartoe voor een dagtrip. En het is malariavrij.

Ik ben het eens met Moonrise en zou kiezen voor Pilanesberg. Op zo’n 3 uur rijden van Johannesburg, prachtpark en ook leuke / basic maar schone accommodatie.

Met zonnige groet vanuit de bush,
Natascha Snelder
ZaZoe Xperience

Reizen met een kind kan naar natuurparken waar malaria niet voorkomt is perfect mogelijk. Het is foutief om te melden dat er geen malaria voorkomt in Hluhluwe! Als gids ben ik vele malen in Kruger Park geweest en nooit malaria preventie medicatie genomen mits ik bepaalde regeltjes opvolg maar er is wel degelijk een hoger risico dan in Hluhluwe (en dus niet aan te raden om helemaal zonder preventie te gaan).
Het departement van gezondheid meldt een laag risico in deze regio! In principe is er geen malaria op hoger gelegen gebieden (meestal boven 1000 meter hoogte en sommige kustgebieden behalve dan in de KwaZulu Natal Provincie!). Ik heb een collega gids die malaria opgelopen heeft in Hluhluwe/Umfolozi, welliswaar na 20 jaar gidsen!
Er is geen malaria in bijvoorbeeld de game reserves in de Oost-Kaap, Welgevonden/Marakele, Pilanesberg Nationaal Park, West Kaap Provincie (alhoewel de ‘echte’ safari niet echt te vinden is in die provincie), Noord West Provincie, Noord-Kaap en Vrijstaat.
Het is eveneens aan te raden wie door Swaziland rijdt en verblijf in een wildreservaat.

Als reisgids en reisorganisator/tour operator moet ik mensen duidelijk informeren of er al dan niet een malaria risico is!

Zie onder andere: http://www.kznhealth.gov.za/malaria/riskmap.pdf

Jean-Pierre

je kan ook malaria krijgen met pillen is een kennis overkomen

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ben zelf in principe niet zo bang voor malaria maar heb een neef die als kind malaria heeft gehad en dat was alles behalve grappig. Vandaar de afweging van de voors en tegens.