Wildkamperen Zuid Amerika

Hallo,

Per september vertrekken wij voor ongeveer een halfjaar naar Zuid Amerika. :wereld:Wij gaan naar Brazilie, Ecuador, Peru, Chili en Argentinië. Wij zijn nog erg aan het twijfelen over het wel of niet meenemen van een eigen tent en dus ook de nodige extra kampeerspullen. Wij nemen aan dat er geen of bijna geen campings zijn in Zuid-Amerika…? Dus zaten we aan wildkamperen te denken. Maar… is dit toegestaan?

Ook vroegen wij ons af of je naast hostels ook trekkershutjes in de bergen hebt om in te overnachten?

Thanks!

Geen campings?? Ik kan alleen voor Argentinië spreken, maar hier heeft zelfs het kleinste gehucht wel een camping. Geen probleem dus. Wildkamperen is voor zover ik weet niet toegestaan, behalve… waar het toegestaan is :slight_smile: (in sommige nationale parken bijvoorbeeld)

Hoi Gidy,

Interessant! Er zijn hier in Peru ook best wel campings hoor, alleen zijn ze vaak niet zo goed in marketing online, vandaar dat ze moeilijk te vinden zijn. Ik zal je wat via een prive boodschap sturen binnenkort.

Aangezien ik hier met mn avontuurlijke Peruaanse vriend woon, heb ik al een aantal keren gekampeerd op verschillende plekken, en nog nooit betaald. Er is hier heel veel wilde natuur en genoeg plek. Maar… ik weet niet hoe ze erop zouden reageren als twee buitenlanders dat zouden doen! Het is dan een plus als je goed Spaans kan, als je even met de eigenaar overlegt van het stuk land (als het een boerderij betreft vindt je ze vaak overdag buiten bezig) dan kan het best dat ze je laten kamperen tegen een kleine vergoeding of wellicht voor niks.

Hoop dat het helpt, zal binnenkort wat meer info sturen per prive boodschap.

Elise

Heel graag!

Alvast bedankt!

Gidy

ook chili is voldoende voorbereid op kamperen!
Kamperen in Vuurland, Torres del Paine of Los Glaciaros is eigenlijk een must.

www.coolywooly.nl/chili.html

Er zijn idd campings genoeg in Zuid Amerika… Vooral in Chili en Argentinie zijn er echt heel veel te vinden!!! dus dat is het probleem niet. Vraag je alleen af wanneer je de kampeerspullen pas echt nodig denkt te hebben en of je deze spullen al die tijd mee wilt sjouwen.

Dit spul is ook allemaal te koop (en vaak nog goedkoper dan in Ned.) dus koop het als je het echt nodig hebt in Argentinie ofzo en geef het cadeau daarna als je het niet meer nodig hebt.

Overigens zijn al deze spullen te huur of zitten bij een tour inbegrepen als je wilt gaan camperen. Voorbeelden: Inca Trail in Peru, Chileens en Argentijns Patagonie etc etc.

Wij zijn nu al 6 maanden onderweg en hebben het campeerspul nog niet gemist. Maar slapen tot nu toe idd alleen in hostals, refugios, en trekkershutjes.

Succes en veel plezier met je verdere voorbereiding van je reis

Wildkamperen in Argentinie, Chile, Uruguay, Bolivia, Peru is probleemloos. Doe ik al jaren. Colombia, Venezuela en de Guyanas en Suriname vind ik niet zo lokkend en is een uitzondering geweest als ik een goed en veilig plekje vond
In de bewoonde delen van Brazilie ook wat moeilijker vw de veilgheid maar ook omdat zowat al t land omheind is. Maar t kan altijd bij benzinestations buiten de steden waar ruimte genoeg is (zijn bedoeld als truckstops dus kan wel rumoerig zijn), 24 uur beveiliging, gratis douches en drinkwater, restaurant etc. Campings zijn bijne enkel langs de kust te vinden, naar verhouding duur (minimaal 4 euro pp tot het tienvoudige) en vaak onverzorgd.

hoi hoi,

nu hoor ik even twee verschillende verhalen! Mag wild kamperen nu of niet?
landcruiser zegt van wel, de anderen niet?

kan wel interessant zijn! Mijn vriend en ik vertrekken in september een jaar naar Zuid - Amerika, start in Argentinië - en wild kamperen om de kosten te drukken lijkt me ook wel interessant! Of hebben jullie andere suggesties om de kosten te drukken?

groetjes,
Sara

Hallo Sara,

Niemand heeft toch gezegd dat t niet mag (of lees ík verkeerd?). Het mag en het kan heel makkelijk in zowat de meeste landen. Redelijk veel campings in m.n. zuidelijk zuid amerika. Heel veel backpackers kiezen er voor om in hostals te blijven en niet te gaan kamperen, maar dat betekent niet dat t niet kan. Het is een persoonlijke keuze. Tja, ik vind dat je dan veel mist, en niks te doen met t feit dat t minder kost. Ik ben liever in de natuur dan elke dag tussen beton , ben graag onafhankelijk en loop liever ook niet in de LP - rode draad achter iedereen aan. Te doen is t in ieder geval zeer zeker, zelfs wildkamperen, op priveterrein uiteraard wel even toestemming vragen, maar zelden zal iemand je dat weigeren… Dat is in west EU wel even anders waar we vorig jaar de grooste moeite hadden om plekjes in t wild te vinden en meestal verplicht waren om op overvolle luidruchtige campings te staan. Nee 100x liever kamperen in Zuid amerika voor mij!