Mijn vriend en ik vertrekken 5 september voor 6 maanden naar Argentinië, Bolivië, Peru, Venezuela en Brazilië. Is het handig om een tent mee te nemen of zal dat eerder een last voor ons zijn? Is kamperen over het algemeen goedkoper dan een goedkope hostal? We zijn van plan enkele trekkings te doen. Moet je dan je eigen tent voorzien of zorgen de organisaties daarvoor?
Zijn er dingen die we gaan missen omdat we geen tent meehebben?
Bedankt voor de tenttips!
Wij hebben ons hetzelfde afgevraagd. Wij vertrekken 10 september naar argentinie. Wij zijn wel van plan onze tent mee te nemen… ten eerste omdat hij nog geen 3 kilo weegt en erg compact is, ten tweede omdat we ook enkele trekkings willen doen en ten derde omdat we de tent daar altijd nog kunnen verkopen aan mensen die misschien de omgekeerde route doen. Als toch blijkt dat we er niets aan hebben… laten we hem achter in argentinie of elders.
Ik heb gehoord dat het niet aan te raden is om in Peru, Bolivia, Ecuador te gaan kamperen. Het zijn niet per definitie onveilige landen, maar in een tent schijn je het gevaar wel meer uit te lokken. Daarnaast zijn hostels daar vaak even duur of zelfs goedkoper…
Wij hebben zoiets: we zien het wel… als we de tent niet meenemen, krijgen we misschien spijt. Als we hem wel meenemen en het blijkt toch niet nodig, kunnen we hem altijd nog achterlaten.
Ben erg benieuwd wat jullie uiteindelijk beslissen en misschien treffen we elkaar nog in argentinie. mijn mailadres is [EMAIL=“anniekvisser@hotmail.com”]anniekvisser@hotmail.com
groetjes,
Anniek
Als je in Peru of Bolivia treks gaat maken met een gids erbij dan hoef je geen tent mee te nemen, tent, kookspullen en eten wordt voor gezorgd. Verder heb ik geen campings gezien daar.
Ik zou geen tent meenemen. Alleen al vanwege het gewicht en de kleine tentjes zijn niet ideaal om te slapen in deze tropische landen vanwege te weinig ventilatie. En 's morgens druipt het water aan de binnenzijde.
Koop ter plaatse een hangmat voor de gevallen u in open lucht slaapt. Een muggennet erover en een slaapzak erin en u slaapt als doornroosje.
Daarenboven, zoals gezegd, tijdens de georganiseerde tochten zijn slaapgelegenheden (bedden of hangmatten) voorzien. De slaapzak is echter niet voorzien en die heb je ook nodig voor de nachtritten met de bus. Niet vergeten!!!
Kijk voor meer tips eens op mijn site: www.bloggen.be/erico
U haalt er ongetwijfeld nog andere nuttige tips uit voor tochten in het oerwoud.
Goede Reis
Eric
argentinie heeft heel veel campings (elke stad onderhand) en zeker in de nationaalparken scheelt het een hoop geld als je kampeert(plus vaak mooiere locaties). Bij benzinestations kun je altijd gratis kamperen (en douchen etc)
Brazilie heeft alleen aan de kust veel campings. In Bolivia zijn t aantal campings op 2 handen te tellen en in Peru op 1 hand… Maar in deze laatste 2 landen kun je wel degelijk prima wild kamperen hoor. Doe ik altijd (alleen niet in de buurt van steden. Dorpen daarentegen geen probleem). In het oerwoud heeft elk dorp wel een voetbalveld. Vraag wel even toestemming aan de lokale jefe (en is altijd ok). Ik heb in al de jaren dat ik in Peru heb gereisd (sinds 1986) nog nooit problemen gehad,zelfs niet in de sendero tijd maar dat was misschien een beetje mazzel…
Jazeker, neem je tent mee! Veel mooier om in je tentje ergens in the middle of nowhere te zitten dan in een suf hostel. Zelf neem ik altijd een oud, maar sterk tentje mee.
Veel plezier!
Zelf ook in Chili en Argentinie gereisd. Tent mee en veel plezier van gehad in Nationale parken. Daarbuiten minder. Je kunt ter plaatse ook een tent huren maar de kwaliteit laat vaak te wensen over. Bij de verhuurders kun je ook je tent verkopen.
Zoals eerder al terecht is gemeld kun je beter GEEN tent meenemen. Voor het geld hoef je een hostel niet te laten en zelf heb ik zowel in Peru, Bolivia, Argentinie als Chili vele wandeltochten gemaakt en hierbij heb ik zowel gebruik gemaakt van een gehuurde tent (Peru en Bolivia, in ieder bergstadje te huur) en in Argentinie en Chili heb ik een simpel 3p-iglotentje gekocht voor 30 dollar; deze heb ik vervolgens in Brazilie in een hostel achtergelaten.
Het niet meenemen heeft als grootste voordeel dat je veel ruimte en gewicht bespaard. En een simpel tentje kopen is temeer een prima idee omdat het precies lang genoeg meegaat (namelijk enkele weken in flinke weersomstandigheden in de bergen).
En bespaart mooi ruimte voor al die souveniers die je daar vast gaat kopen ik moet zeggen ik kom net uit ecuador, peru, bolivia en argentinie en ik heb mijn slaapzak die ik meegesleept had niet eens 1 keer gebruikt. Maar ieder z’n ding natuurlijk… veel plezier straks!!