Kamperen in Brazilie

Mijn man en ik willen volgend jaar gaan kamperen met een eigen tent en een huurauto. Is er iemand die ervaring heeft met kamperen in Brazilie of een ander Zuid Amerikaans land?

Nee geen ervaring mee (alleen in hotelletjes verbleven). Maar misschien vind je hier wat info (scroll naar beneden).

hoi,

misschien kan je op www.joho.nl hier wat meer over vinden.
Je kan ze ook altijd bellen voor advies.

:slight_smile: gr kelly

Tip: Kies een stationcar zodat je ook de optie hebt om in de auto te kunnen slapen

-Brazilie : Meeste campings aan de kust, in het binnenland schaarser. Je kunt echter bij elk benzinestation met je auto overnachten. Staat wel tussen de vele trucks, maar wel veilig in elk geval. Gratis gebruik van wcs´s, douches (meestal warm) en er is altijd koud drinkwater.
-Argentinie, Uruguay en Chile hebben volop campings. Buiten t hoogseizoen zijn de campings municipal veelal gratis zelfs. Ook kun je in deze landen prima in t wild kamperen. Veel benzinestations in Argentinie (oa YPF, ACA) hebben achter de gebouwen een stuk grond wat als - gratis- camping dienst doet. Meestal tussen de eucaliptusbomen en met picknicktafels en BBQ.

  • Bolivia en Peru : aantal campings zijn op 2 handen te tellen maar je kunt m.u.v. de steden overal in t wild kamperen.
  • Rest van Zuid Amerika : praktisch geen campings, maar eveneens overnachten bij benzinestations, tol-plazas (lawaaiig), een school, politiepost, tuin van een hotel etc. Er is altijd wel iets te vinden.
    UIteraard een beetje gezond verstand met t uitzoeken van een plekje kan geen kwaad.
    Maar heb in de afgelopen 20 jaar al honderden zo niet duizenden nachten in t wild gekampeerd door heel zuid amerika en nog nooit problemen gehad.

Hallo allemaal,

Hartelijk bedankt voor jullie tips over kamperen in Brazilie en Zuid-Amerika.
Nu weet ik weer een stuk meer.
Kan mij misschien iemand iets vertellen over het prijsniveau in Brazilie?

groet,

Tjoetje

  • Eten (en dat kun je erg goed hier) kun je vaak vanaf een 3 euro.
    -Hotelprijzen varieren sterk gedurende t jaar. In t hoogseizoen (van 20 december tot carnaval) gaan de prijzen flink omhoog.
    Om een idee te krijgen, wij hebben compleet ingerichte chalets (zelfverzorgend, tot met vaatwasser toe) die in t laagseizoen voor een 2 persoons ca 15 euro kosten maar in t hoogseizoen 50 euro. En dan zijn wij nog lang niet de duurste, er zijn er die in t laagseizoen de helft van ons vragen maar 5 x zoveel in t hoogseizoen! En dat wil niet zeggen dat ze mooier of beter zijn, maar ja voorlopig is de vraag in de zomermaanden groter dan t aanbod en dat is vaak t geval in populaire badplaatsen in Brazilie. In t binnenland heb je deze praktijken niet zo.
  • Busvervoer. Bv van Rio naar Sao Paulo (400 km) kost ca 20 euro.
    Hoop dat je zo een beetje een idee hebt gekregen. Brazilie is dus niet echt goedkoop,voor een toerist gaat t nog maar om te wonen is t zelfs veelal duurder dan in Nederland. (dankzij de hoge belastingen. BTW is gemiddeld ca 40% voor nationale producten. Op import 100%!). Arbeidskracht is erg goedkoop en dat drukt de prijzen dan nog een beetje
    Argentinie daarentegen is een heel stuk goedkper, zowat de helft kun je wel zeggen

Bedankt landcruiser. Nog een vraagje: Is het mogelijk om met een Europese auto in Brazilie te rijden. Wij rijden nl. op Euro loodvrij. Is dat bij jullie ook verkrijgbaar? Of is Diesel makkelijker?

Nee loodvrij is z.g.a. niet te verkrijgen. Zou voor diesel gaan.

Voor t geval je de auto gaat verschepen, doe dat NIET naar Brazilie he! De braziliaanse douane in de havens is de meest bureaucratische die je je maar voor kunt stellen. Kan weken tot maanden duren en heel veel $$…(Overland heeft Brazilie daarentegen zo´n beetje de makkelijkste grensovergangen en is het zoals overal in ZUid Amerika gratis)
Verscheep je auto naar Argentinie. Veel minder bureaucratie en minder corruptie.
Nog makkelijker is om met Grimaldi Lines te gaan (bv Antwerpen- Buenos Aires) en zelf mee te gaan aan boord. Dan is t helemaal een fluitje van een cent om Zuid Amerika binnen te komen met de auto.(10 minuten werk, douane en immgigratie komen aan boord en geen extra kosten)

Goed idee Landcruiser, ik bewaar al je antwoorden. We komen zo steeds verder. groet, Tjoetje

OK. Mocht je nog verdere vragen hebben kun je ons altijd schrijven hoor:
[EMAIL=“holandes@terra.com.br”]holandes@terra.com.br

Groet,
Marcel & Elena

Zou je graag kamperend het Amazonewoud bezoeken?
Kijk dan op: www.bloggen.be/erico
Goedkoop, veilig en fysisch niet zwaar. Niet commercieel, niet bij andere groepen gevoegd en je blijft zolang je het wenst.
Ook belangrijk: je betaalt NA de tocht.
Voor verdere info, kan je me altijd mailen via de site.