Wild kamperen Schotland

Ik kwam deze info tegen op het forum:

Wat betreft wildkamperen in Schotland:
Kamperen in vrije natuur betekent in de meeste landen: illegaal kamperen. In Schotland is het met toestemming van de eigenaar van de grond wel toegestaan vrij te kamperen. Aangezien je van te voren meestal niet weet wie de eigenaar is, zoek je gewoon een mooie plek uit waar je denkt je kamp te gaan opslaan. kijk dan rond. Zie je een huis in de omgeving, meld daar dan wat je gaat doen. Meestal wordt er enthousiast gereageerd. Let wel op, het is ten alle tijden verboden om in een nationaal park te kamperen. Dan geldt er geen pardon, dat is glashard verboden. Er zijn een paar dingen om rekening mee te houden als je wilt gaan bivakkeren in Schotland:
Om te beginnen is het natuurlijk overduidelijk dat je bij vertrek niet mag zien (aan de rommel) dat jij er geweest bent, behalve dan wat plat getrapt gras. Vanzelfsprekend neem je al je afval mee en maak je geen vernielingen om je bivak in te richten. Ook met vuur moet je voorzichtig zijn. Graaf in de bosgrond een kuiltje voor je brander. Deze kan dan niet omvallen, het is minder brandgevaarlijk en het voordeel is: het staat beter uit de wind.

Heeft iemand ervaring met deze manier van kamperen? (met toestemming van de eigenaar van de grond wel toegestaan vrij te kamperen.) Is dit vaak mogelijk?
Is dit ook mogelijk in de nationale parken? (bij mensen die in de parken wonen)
Is deze manier van kamperen mogelijk in heel het verenigd koninkrijk?
Zijn gewone campings in Schotland duur?

Alvast bedankt!

Joris

Ik ben heel hard aan het nadenken over of ik überhaupt ooit huizen heb gezien IN de Nationale Parken… Volgens mij is daar geen bewoning en is het dus verboden om te wild kamperen.

Wat betreft campings, die zijn bij mijn weten niet heel erg duur (hoewel je hier uiteraard ook verschillen in hebt zitten).
Een prima website voor campings is deze:

Bedankt voor je antwoord, C4th.
Ja, ik heb ook niet echt een idee ivm de nationale parken.
Overal waar ik al geweest ben, was het anders.
In sommige NP wonen wel mensen, in andere niet.
De vraag was misschien niet zo duidelijk gesteld.
Moesten er mensen zijn die NP kennen in GB, waar je eventueel bij mensen
thuis kan kamperen, dan hoor ik dat graag.
Ik heb ook al eens zitten zoeken naar inkomprijzen van de NP maar kan niet echt iets vinden.
Zijn deze gratis? Indien niet, bestaat er ook een nationale parkenpass
die toegang geeft tot alle parken?
Bedankt voor de link!

Hoi Joris,
Ik vind de informatie op het forum vreemd. Ik heb al vaker wild gekampeerd in Schotland, en dat is volledig geaccepteerd.
Ik zou je vraag stellen op http://www.scottishhills.com/html/index.php als je zeker wilt zijn.

Een andere eenvoudige manier om te overnachten (scheelt je een tent meezeulen) is in een bothy: http://www.mountainbothies.org.uk/

Welke nationale parken heb je op het oog?

Bothy’s zijn zeker een heel goed en leuk alternatief.
Er is net een boek verschenen door een fervent bothygebruiker.

Wat betreft nationale parken, volgens mij zijn die grotendeels gratis toegankelijk.

Bedankt voor de reacties & de nuttige links.
Ik zal mijn vraag ook zeker daar stellen.
Wij hebben het plan om 3 jaar rond te trekken in Europa met een mobilhome.
Dat vergt veel voorbereiding. Dat was in het verleden anders maar deze keer is het met kinderen dus ben ik liever
goed voorbereid. En er komt veel bij kijken zoals huis verhuren, budget, vrijwilligerswerk, een raming van de kosten, …
Hoeveel tijd we in een bepaald land gaan blijven, zal een beetje afhangen van de mogelijkheden. Kan je er makkelijk & legaal wild kamperen ( zowel met tent als met mobilhome), zijn er veel opties om vrijwilligerswerk te doen, zijn de NP’s gratis, … dan beperkt dat de kosten waardoor we er ook langer kunnen verblijven. Groot Brittanië staat als eerste op het programma dus vandaar dat ik daar mee begin. Wat de info over wild kamperen betreft, dat is idd niet altijd duidelijk.Ik heb al veel info gevonden. Het probleem is echter dat verschillende sites elkaar wel eens tegenspreken. Vandaar dat ik het liever vraag aan mensen die zelf ervaring hebben. In het verleden ook al veel gemerkt dat het in theorie altijd iets moeilijker gemaakt wordt dan in de praktijk.
Alle info is dus zeer welkom. Zowel over (betaald) vrijwilligerswerk (ervaringen, sites à la workaway, …) als over wild kamperen.
Wat de nationale parken betreft: ik ben me nog wat aan het inlezen op deze site:

http://www.nationalparks.gov.uk/visiting/enjoying-outdoors/camping

Ik heb daar wat nuttige info gevonden over kamperen. Moest er iemand ook interesse hebben. (zie link)
Alle aanbevelingen en tips over de NP’s zijn altijd welkom. Over inkomprijzen kom ik niet direct iets tegen.

Lake district & Loch Lomond blijven me zeker al bij, bij het inlezen.

Alvast bedankt

Joris

Ik denk dat je buiten het hoogseizoen in Schotland meer kans maakt om goed te kunnen wildkamperen dan tijdens het hoogseizoen, dan is het doorgaans zo druk in Schotland dat ze wat strenger zijn.

Hou je er trouwens ook rekening mee dat Groot-Brittannie nu niet bepaald het goedkoopste land is om in te verblijven.

Wij gaan daar buiten het hoogseizoen zijn, dus dat is mooi meegenomen.
Daar ben ik me van bewust. Maar als we wild kamperen, de NP gratis zijn en
wat vrijwilligerswerk kunnen doen, zal dat wel meevallen met die kosten, hoop ik.
Geen idee van benzinekosten, ferries, … Ik heb nog wat opzoekwerk voor de boeg :slight_smile:
Het is ook wat budget opsparen als we in de natuur zijn, om extra budget te hebben in de steden.
Alle ervaringen (over NP, steden, vrijwilligerswerk, wild kamperen, …) zijn nog altijd welkom.
Ik ga me wat verdiepen in een route en zal het hier posten voor extra tips/kritiek/…

Als ik algemene vragen heb over onze reis, waar kan ik deze dan best stellen?
Wereldwijzer reiscafé?

Bedankt iedereen!

Groeten

Joris

Voor wat betreft Groot-Brittannie/Schotland kun je deze het beste gewoon hier in het GB-forum stellen.
Voor andere onderdelen van de reis zitten de mensen die er het meest van weten bij de desbetreffene reisfora, dus voor Zweden ga je naar Zweden etc.