Beste mensen,
Is het ook mogelijk om vrij te camperen in Canada.
Ik heb gelezen dat het niet is toegestaan om met een camper gewoon ergens op een mooie plek te overnachten.
Dat je altijd op een campingground moet gaan staan.
Het kan de prijs dus wel ietsjes drukken als je ook een week of wat ergens kan gaan staan.
Canada is immens groot. Ik kan me niet voorstellen dat het zo strak geregeld is.
Hoe is het met het tent camperen.
Is dat officieel ook alleen mogelijk op een campeerterrein?
beste Jurgen,
Ik heb door het lezen van de algemene informatie begrepen dat het mogelijk is overal vrij te camperen behalve niet in de Natuur parken.
Maar hoe zit het met je advies voor het tentcamperen?
Alvast bedankt
Mia
Wildkamperen is toegestaan, zolang je niet op privégrondgebied gaat staan (alhoewel dit vaak door de vingers wordt gezien, zolang je je aan bepaalde voorwaarden houdt). Doe het alleen voor een sporadische overnachting, blijf geen week op dezelfde plek staan. In de parken is dit inderdaad ook niet toegestaan.
Met een tent is het inderdaad makkelijker dan met een camper. Alhoewel je met die laatste soms wel op een verlaten parkeerterrein kan gaan staan (ook eigenlijk niet toegestaan). Het beste is inderdaad om gewoon een camping op te zoeken. De meeste wildkampeerders zijn lifters die zijn gestrand in de middle of nowhere en niet te ver van de snelweg af willen dwalen. 's Avonds laat even tentje neerplanten, korte nachtrust en dan vroeg weer op om verder te gaan.
Vrij kamperen(met de camper) is zeker goed mogelijk in Canada. Niet in de nationale parken en de meeste provinciale parken, maar ook daarbuiten bij lange na niet overal. Toch blijven er genoeg mooie (en soms minder mooie) plekjes over voor een overnachting. Ik doe het al jaren op die manier.
Prachtige stekjes langs kabbelende riviertjes of uitkijkend over een schitterend meertje, maar soms ook op de parkeerplaats van de lokale Walmart of Safeway.
“Ask the locals”, dat is de beste manier om de mooiste plekjes te vinden.
Voor tent-kampeerders zijn er wel wat meer mogelijkheden, maar daarbij dien je wel te weten, dat “free camping” over het algemeen alleen is toegestaan voor inwoners van de desbetreffende provincie. Voor sommige campings heb je een zg. “No Charge Permit” nodig.
Een nuttige gids is: Camp Free in B.C. Voor een paar dollar op de kop te tikken bij Amazon.com.
Beste Luongo,
Dank je voor je informatie.
We vinden dat de campinggrounds wel een beetje duur zijn voor iedere nacht.
Dus fijn te horen dat je ook elders kunt gaan staan behalve dan in de parks.
Ik ga de sites raadplegen die je me hebt genoemd.
Hartelijk dank
Mia
Ik meende te weten dat dat verschilde in elke procincie.
Niemand zal iets zeggen als je je tentje opzet in het bos …de kans dat iemand je ziet is ook vrij klein.
Ik heb vaak geslapen in een park midden in’t stad (dorp)…zolang je weg bent in de ochtend is het ok.
Zelfs in Victoria heb ik dat eens gedaan.
Heb ook eens in een kerk geslapen, in een indianenreservaat.
God’s huis staat open voorn idereen:)
Ik denk dat wildkamperen in BC niet toegelaten is, maar in Yukon en Alberta wel.