Shetland eilanden per camper

Op onze buckit-list staat nog steeds het bezoeken van de shetland-eilanden. Nu wij inmiddels een camper hebben gekocht worden de plannen om naar de Shetlands te gaan steeds duidelijker.
We willen varen van Aberdeen naar Lerwich en wie heeft hier ervaringen mee.
Verder willen wij met de camper niet alleen het mailand verkennen maar ooy Yell en Unst.
Wie heeft ervaring met deze afvaarten.
Het liefst camperen we in de vrije natuur maar voor ons is het ook geen probleem om op een camping te staan.
In de 3 weken dat we willen rondtoeren willen we zoveel mogelijk bekijken maar ook van de rust genieten.
Wij zijn wandelaars en mooie routes zijn van harte welkom.
Pieter en Wil van Dee

Beste Pieter en Wil

Wat betreft ervaringen over het reizen met een camper kan ik helaas niet helpen. Vaak genoeg in Aberdeen geweest, maar nog nooit vanuit daar met de veerboot verder gereisd. Maar de Shetlands moet je zeker bezoeken. Het landschap is overweldigend, kaal en ruig. Ik zou daar een aantal van de prehistorische monumenten bekijken. Het heeft bijvoorbeeld de best bewaarde broch van Schotland op Mousa.
Erg interessant vind ik Jarlshof, een nederzetting uit meerdere periodes, met bronstijd huizen, restanten van een ijzertijd broch , viking bewoning en daar bovenop een 17de eews versterkt huis. Het ligt in het zuiden van het mainland, vlak bij het vliegveld, op het schiereiland van Sumburgh. Je kunt hier ook een mooie wandeling maken langs de kust van het schiereiland via Sumburgh head, de meest zuidelijke punt van Mainland. En daarna even op krachten komen in het bezoekerscentrum van de Jarlshof. En mochten jullie meer willen, er liggen op wandelafstand nog meerdere prehistorische sites.

Sierd Jan

Super we gaan het beleven.

1 like

Wat betreft wildkamperen in Schotland:
*Kamperen in vrije natuur betekent in de meeste landen: illegaal kamperen. In Schotland is het met toestemming van de eigenaar van de grond wel toegestaan vrij te kamperen. Aangezien je van te voren meestal niet weet wie de eigenaar is, zoek je gewoon een mooie plek uit waar je denkt je kamp te gaan opslaan. kijk dan rond. Zie je een huis in de omgeving, meld daar dan wat je gaat doen. Meestal wordt er enthousiast gereageerd. Let wel op, het is ten alle tijden verboden om in een nationaal park te kamperen. Dan geldt er geen pardon, dat is glashard verboden. ** Er zijn een paar dingen om rekening mee te houden als je wilt gaan bivakkeren in Schotland:
Om te beginnen is het natuurlijk overduidelijk dat je bij vertrek niet mag zien (aan de rommel) dat jij er geweest bent, behalve dan wat plat getrapt gras. Vanzelfsprekend neem je al je afval mee en maak je geen vernielingen om je bivak in te richten. Ook met vuur moet je voorzichtig zijn. Graaf in de bosgrond een kuiltje voor je brander. Deze kan dan niet omvallen, het is minder brandgevaarlijk en het voordeel is: het staat beter uit de wind.

*http://www.info-scotland.eu/wild.phpVoor camoings vond ik deze site:
http://www.northlinkferries.co.uk/shetland-blog/shetland-camping-and-caravanning/

Mijn verontschuldigingen voor al deze cut and paste, heb mijn arm gebroken en met 1 hand tikt het niet echt top(of snel)

1 like

wij gaan 12 augustus met de boot van aberdeen naar lerwick (shetland) voor een week met eigen auto en hebben daar een huisje gehuurd, boottocht duurt 12 uur van s,avonds 7 tot s,morgens 7 en is niet goedkoop, 624,- pond retour voor 2 pers. + kleine auto + slaapcabine, dit laatste word door velen geadviseerd in plaats van slaapstoelen waar je weinig tot geen rust krijgt (drinkers, kinderen, in en uitloop en ander soort rumoer). ontbijt en avond eten is op boot verkrijgbaar maar ik denk dat wij in aberdeen inkopen gaan doen.

1 like

Dank je wel voor de info. Ja, het kost behoorlijk wat hebben wij ook begrepen en hebben het voor dit jaar maar even uit ons programma gehaald.
Het lijkt ons zeker super en wij wensen jullie veel plezier. Laat weten hoe het allemaal was dan hebben wij de informatie vers van de pers.

Ik hoop dat ik nog op tijd ben!

Voor mij waren de Shetlanden toch vooral de kleine eilandjes. Ik heb een maand doorgebracht op Unst, het meest noordelijke eilandje. Ik raad je aan vooral ook door te reizen naar de losse eilanden, om zo echt de desolaatheid van de eilandengroep te ervaren. Je kunt er gewoon lopen op de weg en de enige ‘supermarktjes’ zijn tankstations. Het is geweldig.
Op Unst is ook de grootste puffin kolonie te vinden.

Vergeet ook Victoria’s Tearoom niet te bezoeken!

Dank je wel voor het bericht. Het is allemaal super te horen maar zoals eerder aangegeven zullen wij pas volgend de reis gaan maken en inderdaad
wat wij gelezen hebben is Unst geweldig. Als je een reisverslag hebt gemaakt dan houden wij ons aanbevolen om dit te lezen. Dank je voor de tips.
Pieter en Wil van Dee

Ik heb geen reisverslag gemaakt, maar ik ben er wel een maand geweest.
Dus als je vragen hebt, brand los :wink:

Ik ben een maand op Unst geweest en heb ook een roadtrip vanaf het zuiden van het main eiland gemaakt terug naar Unst, dus daar kan ik je wellicht ook wat over vertellen.

Sla dit alvast even op: Orkney en Shetland - camperforum.nl

En google eens op ‘camper on/op Shetlands’ Daar komt bovenstaande ook vandaan

Super.
Waar het ons omgaat is b.v. het vrij kamperen met de camper. Niet perse noodzakelijk maar wel zo leuk. Zijn er speciale camperplaatsen ?
Of kan je gewoon ergens gaan staan (wel even toestemming vragen aan de eigenaar - als deze te achterhalen is).
Lees dat er weinig supermarkten zijn. Is ook niet zo direct nodig hoor als je maar de benodigde spullen kan kopen zoals brood e.d.
Zullen we een keer niet warm eten is dat ook geen probleem.
Zijn er plaatsen die je echt gezien moet hebben ?
We zijn benieuwd.
Pieter en Wil van Dee

Sideburner.
We zijn ontzettend benieuwd hoe de vakantie op de Shetlands is bevallen. Dit jaar is het er helaas niet van gekomen om naar de Shetlands te gaan maar volgend jaar hopen we op een nieuwe kans.
Hebben jullie een reisverhaal gemaakt ? Hebben jullie foto’s die je met ons wilt delen ? Hoe zijn jullie ervaringen met betrekking tot eten.
Hebben jullie zelf gekookt en inkopen gedaan ? Of hebben jullie in restaurants gegeten.
Wij horen het graag.
Pieter en Wil van Dee

Ben er ook wel benieuwd naar. De Shetlandeilanden staan al heel lang hoog op mijn lijstje van te bezoeken gebieden. Maar ja, dat geldt voor meer streken in Schotland. Dit jaar wordt het de North Coast 500 roadtrip.