Ervaringen gevraagd wildkamperen in Noorwegen

hoi allemaal.

deze zomer ga ik samen met mijn vriendin naar Noorwegen. we gaan daar een wandel vakantie houden, maar nu vroeg ik me af hoe het zit met het wild kamperen daar. Ik heb verschillende verhalen gehoord.

kan iemand mij hier een duidelijk antwoord op geven of een site waar ik dit soort info kan vinden???

mvg.

jeroen van de wiel

Je mag nagenoeg overal wild kamperen.
De campings zijn daarentegen niet duur en een lekkere warme douche is toch lekker als je weer eens nat geregend bent.
Wij waren ook van plan om veel wild te camperen maar hebben het uiteindelijk nergens gedaan. de meeste campings kosten 15-25 euro.

1 like

In Noorwegen geld het “allemansrett” (allemamsrecht) dit betekent dat een ieder vrij mag kamperen in de Noorse natuur. Er zijn echter wel een paar regels zoals geen open vuur tot 1 september en ook moet je minimaal een paar honderd meter van prive-huizen wegblijven.
Op deze manier kun je zeer goedkoop een prachtige vakantie hebben. Ik heb het al zo vaak gedaan in combinatie met het huren van canadese kano huren.
Hopelijk is hier je vraag voldoende beantwoord, groet willem

1 like

Hallo,

Ik ben met een groep verkenners (Scouts) 12 dagen door Noorwegen getrokken. Het eerste deel door de Hardangervidda en het tweede deel in de omgeving van de Lysefjord om aan de preikestolen uit te komen.

Wij hebben geen enkele keer op een camping gestaan en hebben ons (met Ecover uiteraard) gewoon gewassen in de vele meren en riviertjes.

In het natuurgebied hebben we geen enkel probleem gehad, maar rond de Lysefjord, waar al meer vakantiewoningetjes staan, zijn we wel eens weggejaagd door de lokale Noor die vond dat we te veel geluid maakten. Volgens het allemansrecht stonden we ver genoeg van zijn woning, maar voor de zekerheid hebben we ons toch 200 m verder gezet.

Kortom: als je uit de buurt blijft van de bewoning/hutten en je laat alles proper en netjes achter (en je wil het puur natuur beleven zonder warme douches ed), dan is dit ronduit het beste idee.

Veel plezier!

Wouter

Ik heb 1 keer met een groep wild gekampeerd in Noorwegen. We zaten in een natuurgebied (weet de naam niet meer, sorry). Maar hier stonden langs de weg overal bordjes waar het niet was toegestaan. Uiteindelijk wel een plekje gevonden. Maar in principe mag het dus, tenzij je een bordje tegenkomt ;).

Hallo,

ik had nog een vraag over het wildkamperen in Noorwegen: Zijn er genoeg goede plekken waar je geen last hebt van stenen en rotsen waar je geen haringen in kan krijgen?

Bart

Dat hangt af waar je gaat natuurlijk.
Maar normaal vind je altijd wel een goed plekje.

Via deze link vind je heel wat nuttige informatie terug over wildkamperen. Je kunt ook je concrete vragen rechtstreeks naar me doormailen.

Groeten

Thomas

Hoi Thomas,
De enige mogelijkheid om Paul Simon & Ladysmith te zien, is om naar Bergen te reizen (25/7 heen - 29/7-2012 terug).
Nu ben ik benieuwd hoe ik dat het beste aan kan pakken en of ik in de buurt van de stad Bergen ook een plek vind om vrij te kamperen. Wb. vluchten kom ik niet goedkoper uit dan zo’n 140,- euro retour vanaf Amsterdam.
Heb jij nog tips of ideeën? Bedankt alvast