Wij zijn een koppel zestigers en plannen een reis naar Thailand maar...

ik kan misschien best zeggen waar we van houden nl natuur en cultuur. Eigenlijk zouden wij graag afwijken van de platgetreden paden, of is daar geen ontkomen aan?
We voorzien 3 weken, met zo weinig mogelijk steden en voor ons is een verblijf aan zee of een strand geen must, waardoor ik denk dat een reis naar het zuiden van Thailand niet in aanmerking komt.
We kunnen reizen in de maand november, dit is ook belangrijk menen wij om suggesties te geven.

Alvast bedankt voor jullie reply.
Luc

Luc, als reactie op je wat algemene vraag, wat mij betreft het volgende:
Je kunt je reis in Thailand lijkt mij het best zelf uitstippelen, door eerst - voor zover dit nog niet gebeurd is - (nog) eens gedegen informatie op te zoeken met name betreffende de door jullie zelf genoemde onderwerpen ‘natuur’ en ‘cultuur’.

Veel informatie daarover is te vinden onder meer op internet, maar een goede reisgids kan hierbij ook een prima hulpmiddel zijn. Wanneer jullie dan een aantal bestemmingen gevonden hebt die jullie interessant vinden, dan is het niet onverstandig om er ook nog eens een goede kaart van Thailand bij te pakken, om te bekijken waar die bestemmingen in het land gelegen zijn.

Met behulp van de aldus vergaarde informatie moet het mogelijk zijn een reisschema op te stellen.

Steden hebben geen voorkeur geven jullie zelf aan, maar toch - zeker wanneer het de eerste keer is, dat jullie naar Thailand reizen (uit de vraag kan ik niet definitief concluderen of dit inderdaad het geval is) - is een verblijf van enige dagen (na aankomst in en/of voorafgaand van het vertrek uit Thailand) in relatie tot de interesse in cultuur een bestemming die de moeite waard is.

Verder is het in Thailand goed te doen, om de door jullie zelf uitgestippelde rondreis door het land qua vervoer en overnachtingen ter plaatse te regelen.

Houdt wat het onderwerp vervoer betreft wel rekening met het feit, dat Thailand een vrij groot land is en dat reizen met gebruikmaking van vervoer als auto/bus/trein tijdrovend kan zijn. Wanneer gekozen wordt om (hoofdzakelijk) van binnenlandse vluchten gebruik te maken voor vervoer van de ene naar de andere locatie, in dat geval is er sprake van de mogelijkheid om snelle verplaatsingen te regelen. En wat het boeken van binnenlandse vluchten aangaat, daarvoor zou mijn advies zijn, om die nu juist ruim voorafgaand aan de reis naar Thailand online al vast te reserveren.

Welk middel van vervoer ook gekozen wordt, gezegd kan worden, dat de kosten in vergelijking tot wat hiervoor normaliter betaald moet worden in bijvoorbeeld West-Europa in Thailand erg mee zullen vallen.

Ook de kosten voor overnachtingen zijn normaal gesproken lager dan voor vergelijkbare accommodaties in West-Europese landen.
In November start wat in Thailand geldt als het hoogseizoen. Daarmee bedoel ik, dat de prijzen voor accommodaties duurder zullen zijn, dan in het daaraan voorafgaande laagseizoen. Maar…, zoals gezegd, normaal gesproken liggen die prijzen dan altijd nog lager, dan wat betaald moet worden voor een vergelijkbare accommodatie in West-Europa.

En verder geldt over het algemeen voor november, dat dan sprake is van een op zijn einde lopend regenseizoen. Waarbij grof gezegd uitgegaan kan worden van het gegeven, dat dit in die periode in het noorden van Thailand (zo goed als) voor bij zal zijn, terwijl men verder naar het zuiden nog wat vaker te maken kan hebben met neerslag.

Normaal gesproken is november echter voor heel Thailand een periode waarin men niet bang hoeft te zijn, te maken te krijgen met dagenlange regenbuien.

Ik hoop dat jullie iets aan dit - eveneens wat algemene - antwoord hebben. In ieder geval wens ik jullie veel plezier toe met de (verdere) voorbereidingen voor jullie reis en alvast een goede reis naar en in Thailand toe voor wanneer het uiteindelijk zover is.

Luc, ik ben in mijn eerdere reactie nog vergeten te zeggen, dat in reactie op je opmerking, dat het zuiden van Thailand waarschijnlijk buiten jullie interessegebied zal vallen, dat alleen al in relatie tot het onderwerp ‘natuur’, wat een van jullie interessegebieden is, voor het zuiden van het land geldt, dat daar een paar zeer bezienswaardige Nationale Parken gelegen zijn.

• Updated - - -

Luc, als reactie op je wat algemene vraag, wat mij betreft het volgende:
Je kunt je reis in Thailand lijkt mij het best zelf uitstippelen, door eerst - voor zover dit nog niet gebeurd is - (nog) eens gedegen informatie op te zoeken met name betreffende de door jullie zelf genoemde onderwerpen ‘natuur’ en ‘cultuur’.

Veel informatie daarover is te vinden onder meer op internet, maar een goede reisgids kan hierbij ook een prima hulpmiddel zijn. Wanneer jullie dan een aantal bestemmingen gevonden hebt die jullie interessant vinden, dan is het niet onverstandig om er ook nog eens een goede kaart van Thailand bij te pakken, om te bekijken waar die bestemmingen in het land gelegen zijn.

Met behulp van de aldus vergaarde informatie moet het mogelijk zijn een reisschema op te stellen.

Steden hebben geen voorkeur geven jullie zelf aan, maar toch - zeker wanneer het de eerste keer is, dat jullie naar Thailand reizen (uit de vraag kan ik niet definitief concluderen of dit inderdaad het geval is) - is een verblijf van enige dagen (na aankomst in en/of voorafgaand van het vertrek uit Thailand) in relatie tot de interesse in cultuur een bestemming die de moeite waard is.

Verder is het in Thailand goed te doen, om de door jullie zelf uitgestippelde rondreis door het land qua vervoer en overnachtingen ter plaatse te regelen.

Houdt wat het onderwerp vervoer betreft wel rekening met het feit, dat Thailand een vrij groot land is en dat reizen met gebruikmaking van vervoer als auto/bus/trein tijdrovend kan zijn. Wanneer gekozen wordt om (hoofdzakelijk) van binnenlandse vluchten gebruik te maken voor vervoer van de ene naar de andere locatie, in dat geval is er sprake van de mogelijkheid om snelle verplaatsingen te regelen. En wat het boeken van binnenlandse vluchten aangaat, daarvoor zou mijn advies zijn, om die nu juist ruim voorafgaand aan de reis naar Thailand online al vast te reserveren.

Welk middel van vervoer ook gekozen wordt, gezegd kan worden, dat de kosten in vergelijking tot wat hiervoor normaliter betaald moet worden in bijvoorbeeld West-Europa in Thailand erg mee zullen vallen.

Ook de kosten voor overnachtingen zijn normaal gesproken lager dan voor vergelijkbare accommodaties in West-Europese landen.
In November start wat in Thailand geldt als het hoogseizoen. Daarmee bedoel ik, dat de prijzen voor accommodaties duurder zullen zijn, dan in het daaraan voorafgaande laagseizoen. Maar…, zoals gezegd, normaal gesproken liggen die prijzen dan altijd nog lager, dan wat betaald moet worden voor een vergelijkbare accommodatie in West-Europa.

En verder geldt over het algemeen voor november, dat dan sprake is van een op zijn einde lopend regenseizoen. Waarbij grof gezegd uitgegaan kan worden van het gegeven, dat dit in die periode in het noorden van Thailand (zo goed als) voor bij zal zijn, terwijl men verder naar het zuiden nog wat vaker te maken kan hebben met neerslag.

Normaal gesproken is november echter voor heel Thailand een periode waarin men niet bang hoeft te zijn, te maken te krijgen met dagenlange regenbuien.

Ik hoop dat jullie iets aan dit - eveneens wat algemene - antwoord hebben. In ieder geval wens ik jullie veel plezier toe met de (verdere) voorbereidingen voor jullie reis en alvast een goede reis naar en in Thailand toe voor wanneer het uiteindelijk zover is.

Luc, in mijn eerdere reactie ben ik nog vergeten om naar aanleiding van je opmerking, dat het zuiden van Thailand waarschijnlijk buiten jullie interessegebied zal vallen, te zeggen, dat in het zuiden van Thailand een aantal nationale parken gelegen is, die zeer de moeite van een bezoek waard zijn.

• Updated - - -

i

1 like

Bedankt voor je reactie. Ik denk eraan eerst punten (plaatsen) van interesse te noteren en die te toetsen aan uw ervaring.

Ergens lees ik: “In Bangkok mag natuurlijk een fietstocht bij Co van Kessel niet ontbreken!
Je kunt beter de veerboot op de rivier nemen in Bangkok. Stuk goedkoper en je ziet net zoveel.”
Wat is uw mening hierover, en over welke veerboot gaat het hier?

Loi Krathong is dit jaar op 25/11/2015. Is dat een niet te missen gebeurtenis?

Over Kanchanaburi lees ik:“Beroemd om zijn prachtige natuurschoon met prachtige watervallen, diepe jungle en authentieke bergdorpjes.” Hoe is dat te bezoeken, moet men eigen vervoer hebben of wordt zoiets aangeboden in hotels?

Oja, ik lees ook over de ‘Franse’ WC’s en het gebrek aan toiletpapier. Klopt dat nog altijd of is dat enkel in bepaalde hotels/gebieden?

Wat weet u over WithLocals. “Een Nederlandse bedrijf dat vorig jaar begonnen is met een platform waar reizigers in Azië in contact kunnen komen met de lokale bewoners.”

OK, dit is een eerste reeks vragen, alvast bedankt om te antwoorden. En ja, misschien nog iets, als ik kijk naar de vluchten vanuit België, dan zijn er al niet veel plaatsen meer vrij. Klopt dat? Moet men inderdaad zo vroeg boeken?

groeten,
Luc

With locals is op dit moment hard aan de weg aan het timmeren om mensen in contact te brengen met locals die voor een eerlijke prijs mensen soms rondleiden of een slaapplaats aanbieden. Ze zullen aanwezig zijn bij de vakantiebeurs.

Ik heb geen ervaring met withlocals, wel net zusje I Like Local. Leuke excursies.

Eigen vervoer is in Thailand niet nodig, vaak biedt een hotel tourtjes aan, of kan je een auto net chauffeur huren.

Hoewel in de omgeving van Kanchanaburi en Sangklaburi een aantal bergstammen woont (met name Karen) zijn dorpen in de omgeving van Chieng Mai en Chieng Rai meer toegankelijk.

1 like

Vriendelijk dank voor je reply Jenny. Je schrijft dat eigen vervoer niet nodig is. Hoe verplaats je je dan over grotere afstanden, of kleinere, bv van en naar hotels?

Luc, ik zal proberen in het kort te reageren en antwoorden op je aanvullende vragen.

Voor het maken van een fietstocht in Bangkok kun je terecht bij diverse aanbieders. Aanbieders onder Nederlands management zijn in ieder geval de door jou genoemde Co van Kessel. Co van Kessel zelf is inmiddels overleden, maar zover mij bekend, worden door het door hem opgezette bedrijf nog steeds fietstochten georganiseerd.

Verder is er nog een ‘Nederlands’ bedrijf, dat fietstochten door Bangkok organiseert. Een van de beheerders of monitors van dit forum kan je daar vanwege zijn betrokkenheid met die organisatie vast veel meer over vertellen.

Zelf heb ik tot nu toe nog nooit zo’n fietstocht gedaan, maar ik sluit niet uit dit ooit nog eens te gaan doen. Al was het alleen maar vanwege het feit, dat ik op diverse fora er eigenlijk alleen maar positieve en enthousiaste reacties over gelezen heb.

Ik heb geen flauw idee over welke veerboot u het heeft. Dus daar kan ik ook niets over zeggen.

Kanchanaburi is vanuit Bangkok makkelijk met een auto, (mini-)bus of trein te bereiken. Je kunt daar dan de beroemde/beruchte brug over de Kwai en een of meerdere oorlogsbegraafplaatsen bezoeken. Voor bezoekers die alleen daarin geïnteresseerd zijn, is een dagtrip vanuit Bangkok eigenlijk voldoende.

Rekening houdend met het gegeven dat natuur een van jullie interessegebieden is, is een bezoek aan de in de omgeving van Kanchanaburi gelegen Erawan-watervallen aan te raden.

Wanneer een bezoek aan Kanchanaburi ook bedoeld is, om een en ander te ondernemen in de omgeving daarvan, dan is het aan te raden om voor een meerdaags verblijf te kiezen. Maximaal drie tot vier dagen lijkt mij dan voldoende. Er is dan tijd om genoemde watervallen te bezoeken, met een vlot over de rivier te varen, een olifanten ‘jungletocht’ te maken en wellicht nog andere zaken die daar in de omgeving georganiseerd worden. Over het algemeen kun je dit soort zaken regelen/boeken vanuit het hotel of resort waar je verblijft.

Franse wc’s is nog niet iets wat je niet meer zult aantreffen tijdens een rondreis door Thailand. Maar ze worden wel van jaar tot jaar zeldzamer. Over dit onderwerp kan denk ik gezegd worden, dat hoe verder je tijdens een rondreis door Thailand afwijkt van de meer gebruikelijke routes en terecht komt in het wat primitievere achterland, de kans dat je op Franse wijze moet toiletteren groter wordt.

Echter, wanneer je verblijft in een normaal hotel of resort (en dat behoeft zeker niet tot de luxe tot zeer luxe categorie te behoren), dan kun je er eigenlijk wel van uit gaan, dat men beschikt over het type wc wat je waarschijnlijk in eigen land ook gewend bent. Of er papier is…, daar doe ik geen voorspelling over. Maar normaal gesproken zul je in hotels, restaurants, shopping malls en dergelijke niet verrast worden met een papierloze ervaring.

In een aantal van de moderne shopping malls in Bangkok kun je zelfs toiletten aantreffen, waar het bijna nodig is, dat je eerst een soort van handleiding moet lezen, om wegwijs te worden uit alle daarop aanwezige, beschikbare functies.

With Locals is een mij onbekende organisatie. Maar ik heb inmiddels gezien, dat een ander forumlid je over dit onderwerp inmiddels al iets verteld heeft.

En tot slot (ik hoop dat ik verder niets vergeten ben) nog in antwoord op je vraag over de bezetting van online te boeken binnenlandse vluchten in Thailand het volgende.

Mijn eigen, ruime ervaring hiermee is, dat wanneer je geruime tijd van tevoren online een vlucht boekt, er dan altijd voldoende plaatsen in het vliegtuig voor de te boeken vlucht nog beschikbaar zijn.

Recent voorbeeld hiervan is, dat ik ongeveer een week geleden online een retourvlucht Trang - Bangkok voor twee personen geboekt heb. Vertrek vanuit Trang op zaterdag 28 maart en een terugvlucht vanuit Bangkok op zondag 5 april. Dit keer met de maatschappij Air Asia Thailand. (Voor vluchten vanuit Trang hebben wij slechts de keuze uit twee maatschappijen, te weten Air Asia of Nok Air). Beide zijn over het algemeen betrouwbare maatschappijen overigens. En met betrouwbaar doel ik dan voornamelijk het op tijd vliegen en geen problemen met financiele afhandeling en dergelijke.

Voor de heenvlucht op 28 maart kon ik als ik plaatsen in het vliegtuig wilde reserveren - dit is een optie, een optie waarvoor wat extra betaald moet worden, maar geen verplichting - nog kiezen uit alle plaatsen.

Voor de terugvlucht op 5 april gold, dat ik op een tweetal inmiddels gereserveerde plaatsen na, wederom kon kiezen uit alle plaatsen in het vliegtuig.

En deze ervaringen heb ik al jaren zowel bij Nok Air als bij Air Asia Thailand.

Waarom u meldingen krijgt, dat er nog slechts enkele plaatsen beschikbaar zijn, is mij niet duidelijk. Gewoon rechtstreeks online bij de betreffende maatschappij in Thailand boeken geeft nimmer problemen. Daarbij geldt dan wel natuurlijk, dat het online boeken gedaan wordt geruime tijd voordat werkelijk gevlogen gaat worden. Wanneer men pas een paar dagen voor de gewenste vluchtdatum boekt, dan is de kans, dat het vliegtuig bijna of geheel volgeboekt is natuurlijk groot.

En ik zie, dat ik toch nog bijna iets over het hoofd heb gezien, namelijk de vraag over Loi Krathong.

Loi Krathong is een van de belangrijkste feestdagen door het jaar in Thailand. Na de viering van Songkhran (de meerdaagse viering van het Thaise Nieuwjaar in april) behoort de viering van Loi Krathong, samen met de viering van festiviteiten als de verjaardag van de huidige koning (tevens de Thaise vaderdag) in december of de viering van de verjaardag van de koningin in augustus (tegelijkertijd ook de Thaise moederdag) tot de belangrijkste Thaise feestdagen.

Afhankelijk van waar men zich die dag in Thailand bevindt, is het meemaken van de Loi-Krathongviering zeker iets wat de moeite waard is.

Als ik mij niet vergis, wordt Loi Krathong bijvoorbeeld onder meer in Chiang Mai uitbundig en op een bezienswaardige wijze gevierd.

Tot slot kom ik nog maar eens terug op mijn eerdere advies, het advies namelijk om jullie zelf over allerhande zaken middels het verzamelen van informatie via internet en/of goede, recente reisgidsen in te lezen in voor jullie interessante onderwerpen. Wederom veel plezier met de verdere voorbereidingen gewenst en vriendelijke groeten.

1 like

Bedankt! Beetje bij beetje worden wij wijzer en krijgen we inzicht in wat we met deze reis voor ogen hebben. Meer vragen komen er zeker nog, nu even alles laten bezinken. Ik ga ook een boek halen zoals u hebt aangeraden.
Tot schrijfs!
Luc

Wat willen jullie gaan doen in Thailand? Het is geen land om te wandelen en ook fietsen is niet echt relaxt. Voor een eerste keer kan je het beste een trip met bouwstenen boeken dat scheelt een boel stress met het zelf uitzoeken. Voor 3 weken zou ik een weekje Koh Samet, Hua Hin of Chumpon doen en Chiang Mai waar je leuke dag trips kan doen. Hou er rekening mee dat van de ene plek naar de andere je een dag reizen kost.

Voor Loy Krathong MOET je in Chiang Mai zijn, het festival duurt daar drie dagen.
Dat is de originele dag en de twee dagen ervoor. Ja, het is toeristisch , maar ook 100 % Thais.
Rond de brug over de Ping rivier is het een gekkenhuis, met vuurwerk, vreugdebalonnen, modeshows, optocht
veel vrolijkheid enz enz.

Ook van Sukhothai hoor ik goede verhalen, die hebben er een lightshow bij, en daar duurt het
vijf dagen. Je raadt het al, de originele dag, en de vier dagen ervoor.

Dit houdt in dat je middels een goede planning beide festivals moet kunnen meemaken.
Met de bus ga je van Sukhothai naar Chiang Mai in vijf uur.

Hans.