Nog wat laatste tips gevraagd...

Hi Iedereen,

Op 20 november gaan we eindelijk het koude en natte Nederland verlaten voor 4 weken (hopelijk wat droger, maar in ieder geval warmer…) Thailand.

Nu hebben we onze reis globaal uitgestippeld, waarin alleen de data van de nachttrein vast komen te staan. Het idee was:

• Paar dagen Bangkok
• Paar dagen Khao Yai National Park
• Nachtrein richting zuid-oostkust
• Paar dagen Koh Phangang (tree house bungalows, lekker geïsoleerd)
• Paar dagen Koh Tao
• Paar dagen Khao Sok NP
• Nog een tijdje aan de westkust (phi-phi, etc.)
• Nachttrein terug naar Bangkok
• Nog een dag in Bangkok om de koffers te vullen

Zoals de locaties misschien wel duidelijk maken houden we vooral van natuur (nationale parken) en mooie stranden / relaxen als uitvalsbasis voor een aantal kleinere excursies (duiken, etc.).

Nu heb ik nog een aantal vragen, vooral met betrekking tot de weersomstandigheden van afgelopen weken. Ik weet dat niemand hier het weer echt kan voorspellen, maar er zijn vast wel wat ervaringsdeskundigen op dit gebied :slight_smile:

• Is Khao Yai over 3 weken een goed idee? Ik hoorde dat deze regio zwaar getroffen is, misschien nog niet echt toegankelijk? In dat geval is Kanchanaburi misschien een goed alternatief?
• Is het handig (met het oog op een lekker zonnetje) om eerst richting de oostkust te gaan, of de westkust misschien 'stabieler? Nadeel is dat je dan vanuit de nachttrein weer een stuk langer met de bus moet om op je bestemming te komen dacht ik? Of valt dit in de praktijk wel mee?
• Aan de westkust heb ik nog niet zo’n goed beeld van wat nou de ‘leukste’ plekjes zijn? Phuket is uitgesloten, verder lijkt het me leuk om een nacht te kamperen op Phi Phi Ley, iemand ervaring mee?
• Hoe lang van tevoren moet ik reserveren voor twee 1st class tickets voor de nachttrein?

Mocht het nou echt uit de hand lopen met het weer in het zuiden, dan kunnen we altijd nog een aangepast route plannen, maar ik ga er vanuit dat dit wel goed komt. Een buitje op z’n tijd vind ik niet erg, maar heel de week regen lijkt me erg jammer :slight_smile:

Ik hoop dat iemand me nog wat tips kan geven, alles is meegenomen!

Alvast bedankt!

Via deze link van het Thai Meteorological Departement (Bangkokpost) kan je alvast de voorspelling van het weer volgen tot 1-2 weken ver: http://www.tmd.go.th/en/

Hier hebben wij alvast wel wat aan gehad.

Grts,

Jelle

1 like

Wij vertrekken de 12e en zit zelf tig weerberichten af te zoeken (weer.nl, wunderground.com, weeronline.nl) en alleen weeronline geeft vanaf komend weekend (nog ver weg natuurlijk) dikke regen in bangkok (60 mm een paar dagen op rij), maar de anderen geven eigenlijk heel goed weer en daar hopen we maar op :slight_smile:
Op die tmd site kan ik de lange termijn verwachtingen niet vinden. Ben allang blij dat dat rode ‘warning’ blok verdwenen is van de startpagina…
Zit 'm stiekem wel te knijpen hoor, maar duim gewoon maar dat het ergste nu al gevallen is.
Gelukkig hebben wij ook een flexibel reisschema. Zei eerst nog dat we desnoods door zouden vliegen naar Indonesie, maar dat is nou ook niet echt the place to be geloof ik…

klik eens op ‘7 - day forecast’.

Idd, three montly forecast en rain season forecast zijn al gepasseerd. Echt accuraat is dat toch niet. Effectieve forecasts heb je maar tot een week ver…

Ja, had ze gevonden inmiddels, bedankt! Focus me ook maar niet teveel op de langere termijn en ga er lekker vanuit dat het weer hoe dan ook beter is dan hier! :smiley:

En het eten ook… en de natuur ook… en… JE BENT LEKKER EVEN WEG!!!:cheer::cheer::cheer:

Geniet van jullie vakantie en denk daar even aan ons:chin:

Grts,

Jelle

Haha zo is dat! je druk maken om dingen die je toch niet kan veranderen heeft niet zoveel zin, dus maar gewoon even afwachten!

Bedankt igg voor de tips!

Met veel plezier :dag:

Zal ik doen! :zon02:
Nog 3 daagjes werken, pfff, kan bijna niet meer wachten!

In iedergeval nog een goede reis toegewenst Cetje!!
Ikzelf moet nog 4weken wachten voordat ik weer mijn koffers kan pakken.
groetjes:georges.

Merci George! Nog minder dan een week en dan gaan we éindelijk… En ik heb er zelfs vertrouwen in dat het ergste rotweer over is dan :zon02:
Jij succes met de laatste loodjes in de herfst hier! Althans, die zal in Belgie wel net zo rot zijn als in NL :wink:

Bedankt voor alle reacties, het blijft even afwachten allemaal.

Het liefst wacht ik zo lang mogelijk met het boeken van de trein, maar vraag me af hoelang ik ongeveer kan wachten om nog met zekerheid een 1e klas coupe te boeken?

thanks!

Hee Haanskorf,

21 november is Loy Krathong, en dan willen veel Thais thuis zijn, niet te lang wachten dus !
Als je op de 21e aankomt in Chiang Mai, kun je het nog net meemaken.
Kijk op de voorpagina van de Lonely Planet wat je daar de avond van de 21e te wachten staat. kijk zeker ook even bij de rivier, waar mensen hun krathongs loslaten, en koop er samen met je geliefde een, en laat m samen los voor eeuwigdurend geluk !

Hans.

Gouden regel!! voor feestdagen in Thailand,altijd je tickets een paar dagen van tervoren boeken of kopen in het treinstation(geld ook voor bustickets)
Weekend’s idem als je naar bepaalde steden of eilanden wilt gaan.
Zo Weet ik dat het eiland Koh Samet in het weekend dikwijls een overompeling is van thaise stadmensen(in de week ligt het strand praktisch verlaten bij!.
Voor hotels in de periode December kan het wel druk zijn in Bangkok,dus zovroeg mogelijk s’morgens rond 9 a10uur je kamer vastleggen,s’avonds maak je minder kans.

Oke bedankt, goed om te weten! Had ook al begrepen van een guesthouse in Khao Yai NP dat reserveren eind november/december verstandig is. Zij hadden gelukkig (vooral voor hen) ook geen last van de zware regen, dus Khao Yai hoeven we gelukkig niet te schrappen:)

Nu nog maar hopen dat het zuiden een beetje opklaart, dan hebben we letterlijk ‘geen wolkje aan de lucht’!

Hey Haanskorf,

Over het algemeen zie je dat de drukte vanaf 6-8 december met de dag langzaam toeneemt, en je je voor die tijd nergens druk om hoeft te maken, met uitzondering dus van de treinreis die op Loy Krathong valt.

Loy Krathong moet je dus hoe dan ook meemaken, ook in Ayutthaya wordt het heel uitgebreid gevierd, en in BKK schijnt het in Lumphini Park druk te zijn.

Hans.

hier een leuk filmpje van loy krathong in chiang mai [ame=“Thai holiday: Loy Kratong 2007 (Chiang Mai) - YouTube”]YouTube - Thai holiday: Loy Kratong 2007 (Chiang Mai)[/ame]

Dat noem ik nog eens met de neus in de boter vallen dan. We komen aan op zondagmiddag in Bangkok, dus kunnen we dit gelijk meemaken! Het lijkt me igg een erg leuke ervaring!

Bij ons zeggen ze ‘met je GAT in de boter gevallen’…lol2 Bekt toch beter, niet? :wink:

Grts,

Jelle