Wifi + geld wisselen

Hoi allen,

Wat is jullie ervaring met wifi? Bestaat er zoiets als een tourism wifi kaart en waar valt deze aan te schaffen?
Hoe zit het met het opnemen van geld bij bankautomaten of het gebruiken van een creditcard?
Of kun je beter cash vanuit NL meenemen en ter plekke wisselen?

Groeten,
Raymond

Om met het makkelijke stuk te beginnen: geld opnemen kan met een NL bankpas bij de automaten van Japan Post, 7-Eleven en schijnbaar ook bij Citibank. Die laatste optie heb ik zelf nooit geprobeerd en je zal er sowieso naar moeten zoeken. Die andere twee daarentegen kom je volop tegen, en de 7-Eleven heeft als bijkomend voordeel dat die winkeltjes meestal 24 uur per dag open zijn.

Creditcard is min of meer vergelijkbaar met Nederland: geen probleem bij hotels, luxe restaurants, grote winkels en bijvoorbeeld ook de loketten bij stations. Maar Japan is geen VS, dus verwacht niet dat je er een treinkaartje mee uit een automaat kan halen, een flesje drinken kan kopen of een kom ramen ermee kan betalen. Japan is toch nog vooral een cash-maatschappij, en als kleinere winkeltjes of restaurantjes überhaupt al creditcards accepteren zijn het vaak alleen Japanse kaarten.

Wat betreft wifi is het wat lastiger. Er zijn volop initiatieven voor gratis wifi, maar deze zijn vaak stad- of prefectuurgebonden. En in mijn ervaring zeer wisselend qua werking. Ik heb ook ooit een app gehad die me landelijk zou toelaten op gratis wifinetwerken, maar dat was vrij waardeloos. Niet iets waar ik op zou vertrouwen in ieder geval.

Dan zijn er uiteraard nog twee opties: een lokale sim-kaart voor dataverkeer, of een pocket-wifi. Ik heb één keer een sim-kaartje besteld, maar helaas niet aan de praat gekregen, ook niet met hulp van hun helpdesk, wel netjes geld teruggekregen.

Sindsdien heb ik steeds een pocket-wifi gebruikt. Iets duurder maar het werkt altijd. Eerst nog 3G, de laatste paar keer 4G. En bijkomend voordeel van die nieuwste varianten is ook dat de accu het gemakkelijk een dag volhoudt, terwijl ik bij die oudere versies de wifi alleen inschakelde wanneer ik het nodig had. Er zijn talloze aanbieders, ik heb persoonlijk prima ervaringen met Japan Wireless.

Heb nog een aanvulling. De WiFi van de guesthouses/ho(s)tels zijn veelal bij verblijf inbegrepen en werken nagenoeg altijd. Bij dringende zaken onderweg duik ik gewoon even een Starbucks in. Dat is in principe ook kosteloos maar wel van te voren registreren vanaf een internetaansluiting elders.

Wat anders: onderweg heb ik zelden de behoefte aan WiFi. De research e.d. doe ik vooraf. Misschien loop ik achter maar waarvoor gebruiken jullie internet onderweg? Ik kan me er gewoon niet heel veel bij voorstellen. Zijn dat speciale reizigerapps ofzo?

Hotels hebben inderdaad de afgelopen jaren een enorme sprong gemaakt, in 2013 wou ik bewust nog een laptop met UTP-aansluiting omdat je destijds niet altijd van een (functionerende) wifi uit kon gaan. Maar de afgelopen jaren is dat eigenlijk nooit meer een probleem geweest.

Wat betreft gebruik onderweg, wellicht is het ook gewoon een stukje gewenning. Ik heb ook diverse reizen zonder mobiel internet gedaan, en met een beetje voorbereiding was dat zelden een probleem. De laatste paar reizen was die voorbereiding echter toch vaak wat kort en chaotisch, en dan betrap ik mezelf er regelmatig op dat ik gewoon in de trein stap naar een bepaalde bestemming met uiteraard al wel een specifiek doel in gedachten, en dat ik dan in de trein pas ga kijken wat er nog meer te doen is. En over treinen gesproken: met een online dienstregeling op zak is improviseren ook een stuk makkelijker, zeker op plaatsen waar de frequentie wat lager ligt. Of in de trein nog even je route omgooien en een ander hotel boeken. En het is uiteraard ook altijd handig om met behulp van Google Maps dat ene leuke winkeltje, restaurantje of museumpje te vinden wat ergens in een doolhof van steegjes verstopt zit…

Tijdens m’n laatste trip had ik in Japan en Taiwan wel internettoegang onderweg en in Singapore niet, en dat voelde ineens toch een tikje ongemakkelijk. Het is niet zo dat ik echt niet zonder zou kunnen (ook thuis ben ik helemaal niet zo’n “mobiele eenheid”), maar als je het eenmaal gewend bent…

Enorm bedankt voor de reacties. Ik ga er mee aan de slag en zat zelf ook na te denken over pocket wifi.
@Axelfoley, ik heb vooral internet nodig omdat ik per dag mijn reis bepaal en ik niet alles in de late avonduren nog wil uitzoeken voor de dag erna (hotels, bestemming, activiteiten, weerbericht, enz.).
Gebruik voor social media en het nieuws heb ik geen behoefte aan op reis, maar het gebruik van apps als Booking.com, Tripadvisor e.d. zijn handig voor mij. Ik hbe vaak zat gereisd zonder wifi en dat beviel erg goed, totdat ik mijn laatste reis in Thailand een sim kaart had en dat was toch erg handig op sommige momenten.