Hallo Herman,
Ja, wat is hoger hand ?..de beheerder van wereldwijzer.Ik weet dat Hans heel veel ervaring heeft over wonen en werken hier in Turkije ,en ik zal hem zeker missen.Eigenlijk spijtig.Ik hoop dat hij ooit terug komt op wereldwijzer.
Er zijn in de omgeving van Cesme zeker mooie woningen te koop aan een goede prijs.Voor de crisis was de streek redelijk prijzig, maar nu hebben veel turken of aannemers geld nodig en ik denk dat je een koopje zal kunnen doen. Let wel op in Cesme met woningen die in een turkse coperatief gebouwd werden. Sommige hebben nog geen tapu of iskan.Of het zwembad is nog niet klaar of het ganse complex ligt al jaren stil. Wij hebben er ook al rond gekeken voor woningen voor klanten en hebben toen veel navragen moeten doen.
Goed navragen, want ik weet dat ze in Cesme heel veel zonder bouwvergunningen gebouwd hebben ,gewoon gebouwd op Tarla, (landbouwgrond), Je moet een tapu hebben met arsa erop ( bouwgrond) Kijk goed als je een woning koopt dat zowel je bouwgrond en je woning erop vermeld staan. Soms denk je een koopje te doen …maar soms valt het verkeerd uit. Als het te goedkoop is, heel goed navragen op het tapu kantoor.Dit ter informatie.
Om hier een turkse bankrekening te openen heb je alleen je taxnummer nodig dat je gratis krijgt in het taxkantoor,voor jou zal dat cesme zijn.Een copie van je identiteitskaart of pasport,(ze maken ook een copie in de bank zelf),een adres waar je woont. Moeilijk doen ze helemaal niet.
Je zal wel een gans dossier documenten krijgen ,meestal in het turks, sommige banken hebben het ook in het engels, op ieder blad zal je Uw handtekening moeten plaatsen, maar er zit echt niets mis aan. Iedereen schrikt als ze al die documenten moeten tekenen. Maar het is normaal in Turkije.
Nu, ik woon in een appartement complex waar we een gezamelijke sateliet hebben, dus heb voor ontvangst van BVN, dat is een kanaal dat Belgie en Nederland deelt, alleen een decoder moeten kopen.Maar ik kan alleen BVN, Franse ,duistse, engelse en turkse posten krijgen.Die televisie gebruik ik in mijn slaapkamer.
Naast die sateliet heb ik ook een andere televisie in mijn Living met een pakket bij digiturk genomen,maar dit abonnement kost mij wel 105 TL per maand. Daar kan ik dan de zenders die ik via de gewone sateliet ontvang niet van krijgen, alleen… alle zenders van Digiturk en daar zitten helaas geen nederlandstalige zenders op. Ik heb dit abonnement genomen omdat ik dan wel veel filmkanalen kan nemen en 24 u op 24 u engelstalige films kan kijken.
Er bestaan nog systemen met kaarten die mensen uit Belgie of Nederland meebrengen en daar hun abonnement blijven betalen, maar hoe dit juist werkt weet ik niet.
Sommige mensen hebben hier al een digitale kaart gekocht, maar meestal hadden ze na 3 maanden of soms korter geen ontvangst meer via die kaart die ze in Turkije kochten. Veel gecopierde kaarten.De mensen die ze van Belgie meegeracht hebben werken wel, maar betalen hun abonnement via Belgie. Dus moet misschien ook voor Nederland mogelijk zijn.
Winkels die decorders verkopen,kunnen U ook een antwoord geven wat wel en niet kan.
Misschien hebben andere lezers er ook ervaringen mee.
Met vragen steeds welkom, als je ooit in Kusadasi komt altijd welkom.
Vriendelijke groeten,
Franka
Françoise