Wie wilt mij helpen

Ik heb een lichamelijk handicap, en omdat ik niet kan lopen maak ik gebruik van een handbewogen rolstoel
Mij is het volgende overkomen: Een maand geleden heb ik een reis geboekt voor een maand naar Bali.

Kort daarna hebben ze de reis voor mij geboekt, en de vliegtuigmaatschappij waar ik mee zou vliegen geïnformeerd dat ik ga vliegen en of ik hulp kan krijgen om in en uit het vliegtuig te gaan.
Alles bleek in orde te zijn, tot dat ik twee weken geleden een telefonisch bericht kreeg van een maatschappij (welke weet ik niet meer) die allerlei informatie vroeg over mijn handicap.
Ze vroegen of ik kon staan, en zo nee hoe ik me dan zou verplaatsen als wat zou gebeuren in het vliegtuig, mocht er wat gebeuren.
Ik heb aangegeven dat ik niet kan staan of lopen.
Ze zouden hier nog op terug komen.
Afgelopen week hebben ze mij terug gebeld met de mededeling dat ik geweigerd ben om te vliegen.
Hun rede was dat ik mij niet kon verplaatsen als er wat zou gebeuren.
En als ik een** begeleider mee zou nemen, dan zou ik wel **mogen vliegen
Maar ja dat is voor mij geen optie, omdat de reis voor mij dan wel heel erg kostbaar word.
Ik heb het reisbureau geïnformeerd, en die waren net zo verbaast als ik.

Nu is mijn vraag is er iemand die mij wilt begeleiden tijdens de heen en terug reis.
Mijn plan is om in oktober op vakantie te gaan tot november.
Het persoon hoeft verder niets te doen, alleen mij te begeleiden.
Een andere datum is ook voor mij een optie.
Als het maar niet in de zomermaanden zijn.
Het zou toch zonde zijn als mijn reis waar ik jaren voor gespaard heb niet door zou gaan om deze rede.
Ik ben 24 jaar niet op vakantie kunnen gaan, en nu is er eindelijk een mogenlijkheid, en door deze regel zou ik niet kunnen gaan.
Wie helpt mij…

Dat is vreselijk balen, is het niet wijs om ook bij andere vliegtuigmaatschappijen te informeren wat hun beleid is…

Dat heb ik gedaan, maar dit is dus een europese wetgeving.

Europese wetgeving

Gehandicapten

Luchtvaartmaatschappijen kunnen mensen met een handicap alleen weigeren om veiligheidsredenen of als het vliegtuig of de deuren niet groot genoeg zijn. In sommige gevallen kan de luchtvaartmaatschappij eisen dat de gehandicapte persoon wordt begeleid. De luchtvaartmaatschappij moet de persoon binnen 5 dagen na de boeking hiervan op de hoogte brengen.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/luchtvaart/passagiersrechten-luchtvaart

Ik heb niet stilgezeten en heb de KLM een mail geschreven.

Ls

Graag zou ik alleen willen reizen met het vliegtuig.
Aangezien ik rolstoelgebruiker ben, en helemaal niet kan lopen is mijn vraag of ik alleen mag vliegen.

Met vriendelijke groet,

KLM

Geachte heer/mevrouw

Hartelijk dank voor uw e-mail.

U mag alleen reizen indien u niet hulpbehoevend bent aan boord, cabine personeel mag u niet helpen bij het in of uit de stoel gaan tijdens de vlucht, wel kunnen zij de rolstoel voor u brengen indien deze aanwezig is aan boord. Volledige assistentie tot in de vliegtuigstoel kan geleverd worden voor en na de reis.

KLM biedt speciale faciliteiten en assistentie aan passagiers met een beperkte mobiliteit, om ook hen een veilige en prettige reis te garanderen. Wat de assistentie bij rolstoelen betreft, wil KLM graag weten aan welke assistentie de gebruikers precies behoefte hebben.

Kunt u aangeven wat voor rolstoel u gebruikt?

a. Wordt de rolstoel met de hand geduwd of elektrisch aangedreven?

b. Als u een elektrische rolstoel hebt, werkt deze dan op een droge cel of een natte accu? Indien nat: kan deze lekken?

c. Is de rolstoel opvouwbaar of niet?

d. Indien niet opvouwbaar: wilt u ons dan de afmetingen (lengte x breedte x hoogte) in centimeters en het gewicht in kilogrammen doorgeven.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met KLM CARES door te bellen met het speciale gratis nummer 800KLMCARES (55622737). Als u vanuit het buitenland belt, vergeet dan niet eerst de internationale toegangscode te kiezen. In dat geval kunnen kosten in rekening worden gebracht.

Met vriendelijke groeten

ik

Dank voor uw snelle reactie.
Ik zal op uw vragen antwoorden.
Ik gebruik een handbewogen rolstoel.
Ook kan ik overstappen van rolstoel naar stoel
De rolstoel is opvouwbaar.

Mij is ten horen gekomen dat ik niet alleen mag reizen, en dat ik geweigerd word omdat ik niet kan staan of lopen mocht er iets gebeuren.

Wat is hiervan waar.

Met vriendelijke groet,

KLM

Geachte heer/mevrouw

Zou u zo vriendelijk willen zijn uw telefoon nummer te geven zodat wij uw vragen persoonlijk kunnen beantwoorden?

Met vriendelijke groeten,

KLM Cares

ik

Geachte KLM

U vroeg of ik mijn telefoon nummer wilde geven. zodat u mij dit persoonlijk kan beantwoorden.
Ik heb toch liever dat u mij dit schriftelijk beantwoord.
De rede hiervan is, dat ik het zwart op wit heb, en dat er dan geen onduidelijkheden meer bestaan.

Hoop op uw medewerking

Met vriendelijke groet

KLM

Geachte heer/mevrouw

Zoals eerder vermeld mag u alleen reizen indien u zelf behulpzaam bent aan boord. Graag vernemen wij van u uw boeking gegevens om dit in de reservering te plaatsen.

Indien u in uw eigen rolstoel wilt blijven zitten tot aan het vliegtuig dan moeten wij dit ook in de reservering plaatsen. De rolstoel wordt dan bij het vliegtuig ingenomen en bij aankomst wordt deze voor u weer bij het vliegtuig afgeleverd.

Met vriendelijke groeten,

KLM Cares

Ik denk dat ze zelfredzaam bedoelen.
Want ze verwachten toch niet van mij dat ik koffie en eten uit ga delen lol2

Hi,

lastig allemaal,

Ik zal je bericht doorzetten naar gasten van ons die in oktober en november gaan komen! Kan je mij je emailadres mailen, marcello@homebalihome.com

Warme groet,

Marcello :dag:

Hallo: Loggertje
Wij echtpaar uit zeeuws vlaanderen vertrekken op 20-09-2012 naar Bali en retour is op 18-10-2012 en we willen je wel helpen begeleiden we vliegen met Singapore Airline de vertrek uur is AMS 11:15 aan komst te SIN is 05:45 van Sin Naar DPS vertrek om 09:35 aankomst 12:05

De retour vlucht is op 18-10-2012 Vertrek vanaf DPS om 20:05 aankomst te SIN is 22:35 van SIN naar AMS is het om 23:55 aankomst te AMS is 07:10.

We horen het verder wel hoe en wat, het is en voorstel van ons uit, als je liever verder privé contact wil dan hoor ik het wel. Grt… en nog een fijn weekend :zon02:

1 like

Dat is een heel mooi voorstel, ik zal eens het reisbureau vragen of die datum die kamer bezet is.
En vragen of Singapore Airline dezelde regels heeft als de KLM of andere vliegtuigmaatschappijen.
Ook zal ik navraag doen naar de kosten, want als ik in augustus zou vertrekken dan zijn volgens mij de kosten aanzienlijk hoger, het is dan in de zomerperiode.

Verder is het volgende gebeurd.

ik ben gebeld door het reisbureau. die hebben contact opgenomen met de KLM. Er word nu naar mij een brief gestuurd, die moet de arts invullen wat ik wel en niet kan. Die moet ik terug sturen een daaruit wordt bepaald of ik mag vliegen…

Ik heb deze vraag ook bij het vara kassa forum geplaatst.
Je kan alleshier lezen

Ook zal ik eerst die brief van de KLM, en de uitslag afwachten. Als ik van hun ook de toestemming krijg om alleen te mogen vliegen dan doe ik dit liever.
Als er nog meer reizigers zijn die in oktober vertrekken, en die mij willen begeleiden meld het hier.

Goedemorgen Loggertje
Wij vertrekken niet in Augustus (dat vinden we ook te duur)
Wij vertrekken 20 September en retour 18 Oktober

We horen het verder wel.

Nog een fijne zondag :dag:

ooow okee foutje :wink: in ieder geval mochten er meer ontwikkelingen zijn lees je het wel

Ik heb je inmiddels een mail gestuurd, met mn emaiadres :slight_smile:

Hallo Loggertje,

Het is dat ik het geld niet heb, anders had ik jou graag willen begeleiden.

Gr.
LR

Hier alweer een update van mijn vakantie.
Ik zag het niet rooskleurig in dat ik niet alleen op vakantie mocht gaan, maar er is onverwacht iets gebeurd.
Dit las ik op de site van Nu.nl

Vliegen voor gehandicapten ‘rechtvaardiger’

AMSTERDAM - Vliegen voor gehandicapte reizigers wordt ‘rechtvaardiger’. Deze passagiers mogen niet langer worden gediscrimineerdzo is bepaald in een nieuwe Europese richtlijn

De richtlijn wordt donderdagmiddag gepubliceerd.

Volgens de Europese Commissie is het reizen voor veel gehandicapten nog steeds onrechtvaardig, omdat ze te maken krijgen met weigeringen en andere onredelijke eisen als ze per vliegtuig willen reizen, ‘op basis van onduidelijke veiligheidsgronden’.

Daarom is bestaande Europese wetgeving (pdf) aangepast, om de rechten van deze passagiers te verduidelijken. Deze passagiers zijn bovendien nu onvoldoende op de hoogte van hun rechten, aldus de Commissie.

Eisen

Luchtvaartmaatschappijen mogen van gehandicapte passagiers geen medische certificaten meer eisen als ze een ‘stabiele’ aandoening hebben, zoals blinden of mensen in een rolstoel. Ook hoeven gehandicapte reizigers niet zelf te zorgen voor een begeleider als ze zelfredzaam zijn.

Daarnaast mogen gehandicapte reizigers vanaf nu twee hulpmiddelen gratis meenemen in het vliegtuig.

Gehandicapte passagiers moeten echter wel minstens 48 uur van te voren aan de luchtvaartmaatschappij laten weten dat ze meereizen en met welke middelen, zoals zuurstof of een elektrische rolstoel.

Dat betekend dus dat ik alleen mag reizen zonder begeleiding.

Ik heb het reisbureau ook geinformeerd, en die zijn nu op de hoogte.

Dat word dus opnieuw boeken…

Er is in de tussentijd heel veel gebeurd. Nadat ik toestemming kreeg van de KLM. hebben ze weken later het alsnog weer afgekeurd. De rede: ik kon niet alleen naar het toilet. Toen heb ik een mail gestuurd naar Singapore Airlines en gevraagd of ik bij hun alleen mocht reizen. Ook hier hetzelfde verhaal. Als ik zelfredzaam was dan was t geen probleem. Weken later kreeg ik een telefoontje van de KLM waarom ik niet mee mocht. Ze zeiden dat ik niet alleen mocht vliegen omdat ik niet zelfstandig naar de wc kon. Ik heb hem uitgelegd wat als ik niet naar het toilet kon gaan. Ook heb ik hem gewezen op de nieuwe regelgeving. Hij zou het alsnog overleggen, en mij hierover een week later terug bellen. Gisteren kreeg ik een telefoontje terug en ik kreeg de volgende mededeling ook via een mail:

Geachte heer

Hierbij bevestig ik ons telefoongesprek van zojuist. Ik heb nagevraagd of het voor u mogelijk zou zijn alleen te reizen op een vlucht van Amsterdam naar Bali v.v.

Van belang is dat u gedurende de vlucht niet ziek bent en over voldoende armkracht beschikt om zelf of met enige assistentie (niet tillen) vanuit de vliegtuigstoel in de speciale rolstoel aan boord te komen. U kunt vervolgens tot aan de deur van het toilet worden gereden. In het toilet dient u zichzelf weten te redden.

Besluit u bij KLM te boeken zou het prettig zijn als u of uw boekingscode of uw vluchtnummer/vertrekdatum aan ons kunt doorgeven zodat wij uw gegevens bij de boeking kunnen voegen.

Met vriendelijke groet,

Huisarts Airport Medical Services

Eindelijk na 4 maanden strijd, toch gewonnen.
Je snapt wel dat ik deze mail meeneem naar Schiphol als ik ga reizen. Niet dat ze me alsnog weigeren.

Da is heel goed nieuws voor je super:cheer::cheer::zon02::zon02::vak01:>>>:wereld:

helaas ik heb me voor niks verheugd. kom net van het reisburo. waarschijnlijk mag ik toch niet mee. in eerste instantie zei de arts dat ik wel mee mocht als ik maar me kon verplaatsen van de stoel naar de zitplaats. en als ik maar genoeg armkracht had.

Hier de mail
Hierbij bevestig ik ons telefoongesprek van zojuist. Ik heb nagevraagd of het voor u mogelijk zou
zijn alleen te reizen op een vlucht van Amsterdam naar Bali v.v.
Van belang is dat u gedurende de vlucht niet ziek bent en over voldoende armkracht beschikt om zelf of met enige assistentie (niet tillen) vanuit de vliegtuigstoel in de speciale rolstoel aan boord te komen. U kunt vervolgens tot aan de deur van het toilet worden gereden. In het toilet dient u zichzelf weten te redden.
Huisarts Airport Medical Services

En nu zegt medical care (onderdeel van de KLM) dat ik niet alleen mag vliegen.
nu moet de afstand van de stoel van het vliegtuig naar de toilet kort genoeg zijn zodat ik er zelf op kan komen. is die afstand te lang mag ik niet mee.
Maandag hoor ik meer.
Mag ik niet alleen vliegen dan ga ik binnenkort met begeleiding.
Ben al vanaf januari ermee bezig hoorde ik van een medewerkster van het reisburo.
Het is toch om gek van te worden.

Kunnen ze er niet voor zorgen dat je een plaats krijgt bij het toilet.? Allemachtig wat doen ze daar moeilijk over ,en anders is er zeker wel een reiziger in het vliegtuig die je helpt.

Veel suc6

idd maar dan zullen ze wel zeggen hij moet OP de wc kunnen. Maar goed ik ga evengoed maar dan begeleid. Ik heb het gevoel dat ze me willen dwarsbomen maar waarom???

Mijn respect voor uw volhardende houding om te krijgen wat uw recht is c.q. waar een luchtvaartmaatschappij aan moet voldoen.

Maar, houdt er s.v.p. rekening mee dat u - nadat u de discussie met een luchtvaartmaatschappij in uw voordeel beslist heeft - met Bali (eigenlijk geheel Indonesie) als bestemming nu niet echt de meest “rolstoel vriendelijke” locatie heeft gekozen?

Slechts zeer weinig hotels, restaurants, kantoren en winkelcentra, overheidsgebouwen, toeristische objecten, en natuurlijk transport-mogelijkheden zijn op rolstoel gebonden personen ingesteld of hebben personeel dat helpen als een onderdeel van hun takenpakket zien of erin getrained zijn.

De stoepen / trottoirs zijn in veel steden dramatisch slecht en/of gevaarlijk, de stoepranden zijn 30 cm. of hoger, op- of afritten hebben een hellingshoek van 45 graden of meer. Het is hier niet echt “rolstoel-vriendelijk” (of zelfs voetganger vriendelijk) om het zachtjes uit te drukken.

1 like

Dat is mij bekend, maar voor mij is het dus een uitdaging. Ik denk dat mensen en dan bedoel ik de mensen die ik tref tijdens de vakantie mij willen helpen. Ik ga naar Kuta, en verblijf in een hotel wat rolstoelvriendelijk is. Dat wilt zeggen de badkamer en slaapkamer zijn ruim genoeg. Nu weet ik wel dat dat buiten het hotel moeilijker gaat worden maar dan nog heb ik het idee dat omstanders mij best willen helpen.

zijn op bali (Kuta) ook de stoepen slecht? en kan ik dan bij banken, eettentjes enz enz ook niet terecht?