Iemand ervaring met Londen doorkruisen in een rolstoel?
Hoe zit het bijvoorbeeld met het openbaar vervoer (qua toegankelijkheid maar ook qua kosten)? Welke bezienswaardigheden zijn rolstoeltoegankelijk en mag ik niet missen? Waar kan je écht leuk shoppen (beetje alternatief?) en waar kan je leuk uitgaan (met rolstoel)?
Oh en hoe kan ik er het beste naartoe… met de boot of met de trein? (vliegen is geen optie)
Je mag ook tips geven voor dingen als je niet zeker weet of het rolstoeltoegankelijk is, dat kan ik natuurlijk ook zelf uitzoeken!
kun je alle stations zien die rolstoel toegang hebben, het zijn er niet echt veel in het centrum maar de bussen hebben wel allemaal een rolstoel schans en ‘zitplaats’ en in de tram mag je zelfs gratis mee zie ik hier:
Ik wil deze zomer naar Noord-Ierland (GB) verhuizen. Als ik vragen mag, waarom is vliegen voor u geen optie? Wij willen namelijk wel met het vliegtuig maar mijn moeder is rolstoelafhankelijk. Wordt dat dan een probleem? Zo ja, wat is dan inderdaad beter, boot of trein?
Vliegen kan heel goed, maar daar gaat erg veel regelwerk aan voor af. Daar komt bij dat ik 's nachts beademing heb en deze beademingsmachines ook mee het vliegtuig in moeten, dat is zoveel regelwerk en daar heb ik niet zoveel zin in voor zo’n afstand als naar Londen, wat ook goed te doen is met trein of boot. Als u meer informatie wilt over vliegen met een rolstoel kunt u mij altijd een berichtje sturen
Op die manier Dan lijkt boot of trein mij inderaad handiger. Ik ben zelf vorig jaar naar Londen met de boot geweest, en dat is heel goed bevallen!
Ik zou graag meer informatie willen over vliegen met een rolstoel aangezien wij voor een langere tijd gaan en mijn moeder het liefste wil vliegen. Ik heb wel gehoord dat je dan business class moet vliegen (waarschijnlijk) dus misschien dan tóch maar overwegen om met de boot te gaan.
Als je alles wat je speciaal meeneemt als rolstoel, medicijnen etc. van te voren goed doorgeeft aan de vliegtuigmaatschappij (op papier en telefonisch) dan moet het goed gaan. Neem ook een (vertaald) medicijnpaspoort (op te vragen bij apotheek) mee in je handbagage zo dat je deze ten alle tijden aan de douane kan laten zien.
Het zijn wel de duurdere vliegtuigmaatschappijen waar ik ervaring mee heb dus misschien is het toch een stuk voordeliger om met de boot en/of trein te gaan. :nod:
Ik zit zelf (gelukkig) niet in een rolstoel, maar ik heb wel tijdelijk met gescheurde enkelbanden in een rolstoel gevlogen. Dit incident is in Londen gebeurd, ik ben dus van Londen naar Eindhoven gevlogen met Ryan Air en later met Easyjet (geloof ik) naar Pisa.
Echt een probleem was het niet. Bij het boeken van tickets heb ik aan moeten geven dat ik ‘wheel chair assistance’ wilde, en dus werd ik in het vliegveld in zo’n rolstoel van het vliegveld gezet. Volgens mij gaat een rolstoel mee als ruimbagage, als odd size luguage, maar kijk dit vooral even na!
Op het vliegveld mag je als minder valide door speciale poortjes, en sta je nooit in de rij. Zitten in het vliegtuig was voor mij geen probleem, al mocht ik niet bij de nooduitgang zitten (en de weg voor anderen blokkeren in geval van nood).
Succes met plannen!
P.S. taxi’s zijn in Engeland minder duur dan hier, en er zijn heel veel taxi’s speciaal voor minder validen die niet vooraf geboekt hoeven te worden.
Waar ik vooral bang voor ben is. Hoe komt mijn moeder in het vliegtuig? Ze is totaal rolstoelafhankelijk en kan helemaal niet staan of lopen…Kan je daar wat meer over vertellen?
Als u van te voren aangeeft dat uw moeder helemaal niet kan lopen en/of staan mag ze met haar eigen rolstoel tot aan het vliegtuig. Daarna wordt zij overgetild (door de vliegtuigmaatschappij of uzelf/medereiziger, dat is afhankelijk van de vliegtuigmaatschappij, want sommige mogen alleen zelf tillen i.v.m. verantwoordelijkheid en bij andere maatschappijen mogen de medereizigers gewoon zelf tillen) op een speciaal smal stoeltje met wieltjes wat precies tussen de vliegtuigstoelen door past. Aangekomen bij de juiste stoel, tillen ze uw moeder over op de gewone vliegtuigstoel. Het is dus wel zaak dat uw moeder eventjes op een kleiner stoeltje kan zitten met weinig ondersteuning. Uiteraard kunnen ze haar wel vasthouden, maar er zit bijv. geen hoofdsteun op.
Het handigste is wel om met een duwrolstoel te gaan vliegen omdat een electrische rolstoel vaak stuk gaat in het opslagruim omdat de mensen van de bagagedienst vaak niet erg respectvol omgaan met de rolstoel of zo de accukabels lostrekken en deze doen het dan vervolgens niet meer. Vaak tillen ze de rolstoel ook gewoon en dat is met een electrische rolstoel niet de bedoeling waardoor er delen afbreken.
Van te voren moeten alle losse onderdelen van de rolstoel zowiezo van een bagagelabel voorzien worden (voetsteunen die er af kunnen, wielen die er af kunnen, hoofdsteun…)
Zitkussens moeten meestal mee als handbagage.
Hopelijk heeft u hier iets aan! Indien u nog vragen heeft kunt u ze altijd stellen! :biggrin: Fijne reis alvast!
Hier heb ik zeker iets aan! Echt heel erg bedankt Ik kan me zo nog niet voorstellen hoe ze het vliegtuig dan inkomt (ik zie dan direct een stijle trap voor me waar ze dus niet op komt hehe) Maar dat komt vast wel goed, we zullen sowieso nog met de luchtvaartmaatschappij moeten bellen om het aan te geven, kunnen we dat ook direct vragen. Nog maals hartelijk bedankt.
Als het goed is is er gewoon een slurf/tunnel tot aan het vliegtuigdeurtje. Dus helemaal geen trap. (Wel afhankelijk of je via grote vliegvelden en met grote vliegtuigen gaat, maar ik neem aan dat het gewoon via een slurf gaat).
Onze zoon heeft duchenne en kan dus niet meer lopen.
Ben erg benieuwd hoe je hebt gehad .We hebben vorig jaar Parijs ( met rostoel en fiets)gezien , ging op een paar dingetjes na heel goed .Na deze trip zei hij dat ie nu naar London wil.
Het toeval wil dat een van onze andere knullen , er met school geweest is.
Hij heeft dus rond gekeken , maar met de metro is niet alles /in en uit stap tijd staat vast . En de afstand tussen perron en treinstel is groot, hier zakken de wielen tussen .
Als je wilt kan ik je nog meer informeren oa over parijs /italie /campings van de miva in frankrijk, en de uitzoekerij om wat te vinden .
Wat ik wel wil zeggen dat als je een camping zoekt het via de acsi wel mooi gaat , hier van zijn inspekteurs op de camping geweest en kunnen je
informeren.
succes
Hallo,
zou je mij wat meer kunnen mailen over de mogelijkheden in Parijs met een rolstoel? Mijn moeder zou zo graag de sacre coeur willen zien. Zij zit in een rolstoel en is niet tilbaar. Ik denk dat met de auto gaan het beste is omdat ze dan goed zit en we kunnen stoppen wanneer dat nodig is(ivm pijn/stijfheid). Maar waar kan je wel met en rolstoel komen en waar niet. En een goed bed in een rolstoelvriendelijk hotel, hoe vind je dat?
Ik zou het heel fijn vinden als u mij wat meer van jullie ervaringen zou willen mailen.
groetjes van Marita
Heeft iemand ook ervaring met een rollator in vliegtuig en in Londen? Mijn moeder van 91 heeft als grootste wens nog 1 x te kunnen vliegen en Londen lijkt haar een leuke stad voor een paar daagjes. Ze loopt altijd met n rollator, maar in Londen leek mij een rolstoel misschien handiger. Beste zou waarschijnlijk allebei zijn, maar dat is zo’n gesjouw inmijn eentje als begeleider.
Dag Annemiek Je kan met een rollator of rolstoel met het vliegtuig naar Londen, die hulpmiddelen gaan het ruim in nadat men aan boord is gebracht. Geef dat bij boeking op, de mensen met een lichamelijke beperking/slecht ter been worden bij Easyjet met alle egards behandels. Dit weet ik van mijn broer werkend als cabincrew bij Easyjet.Hij vertelde mij dat hij laatst 14 mensen met een beperking aan boord had. Er word van Schiphol naar Gatwick gevlogen en vandaar gaan er heel geregeld treinen naar LondenVictoria. De luchtvaartmaatschappijen en de luchthavens zijn er tegenwoordig helemaal op ingesteld hebben mijn vriendin en ik ervaren toen wij naar Spanje gingen en het OV in Londen is ook heel goed te doen.Ben net terug van een aantal dagen Engeland en heb mijn ogen goed de kost gegeven toen ik in Londen was.
Groeten
Mevr Holmer