Hoe ervaren minder validen Turkije?

Tja,hoe ervaren jullie dat?

Ikzelf ben eens een dag op stap geweest met een vrouw in een rolstoel en dan zie je de beperkingen;grind,hoge stoepen,dolmus,winkels

Graag reacties,

Ik heb zelf een week op krukken doorgebracht in Turkije na een val van een stoep en daarbij mijn enkelbanden scheurde…

Het is vrij lastig omdat de bestrating niet allemaal hetzelfde is en ook niet allemaal even gelijk is neergelegd. Ik vond het erg lastig!! Ben ook niet echt veel meer van mijn hotel afgeweest… 50 graden en dan met krukken lopen is niet aan te raden :wink:

In ons hotel was iedereen enorm behulpzaam, de bellboy wilde me zelfs op zijn bagegekarretje vervoeren… haha erg lief! Ik mocht eerder het restaurant in, mijn drinken werdt gebracht en ze wilden zelfs mijn eten voor me halen… Erg lief!

Het priveziekenhuis is Side was perfect! Krukken waren niet op voorraad maar werden keurig binnen een uur gebracht bij mijn hotel.

Mijn moeder is slecht ter been(kan niet lopen zonder verhoogde rollator) en gaat nog steeds elk jaar naar Turkije
We zijn ook meerdere malen met een rolstoel(extra) geweest. Maar de rollator is genoeg

Er zijn heel veel beperkingen!! Je kan niet overal heen/in/door/langs!
Je zoekt naar gemakken, en eenvoudige oversteekplaatsen omdat de stoepen heel hoog zijn!
De bestrating is voor rolstoelen niet goed te doen, voor de rollator is het niet gemakkelijk!

MAAR… alles kan als je wilt!
Een auto huren met genoeg kofferruimte, en we zetten haar onder bij de boom in Cesme, en mn vader en wij gaan het ‘kasteel’ in!
Mam puzzelt bij de ingang van Priene, en wij gaan kijken!
Want zo zegt ze: Dan komt je vader ook nog ergens, en met mij houd ik kem alleen tegen vanalles te zien!

Het kan, met veel tegens, maar het kan

Het ligt er denk ik ook wel aan wat je beperking zal zijn…

ik kan het alleen maar beamen… losliggende stoeptegels, opstekende randjes, torenhoge stoepranden of je denkt dat het vlak is, maar toch een klein afstapje!!
hoe vaak heb ik mn enkels daar al niet verzwikt? en zie je mensen met gekneusde/ gescheerde banden of gebroken voeten/tenen/ benen?

maar ik denk dat dat meestal ook komt door onoplettendheid (=dronken)
Idd wat beps zegt, als je het weet, hou je er rekening mee en dan ben je extra voorzichtig en kijk je goed uit en kom je een heel end. Moet wel toegeven dat Turkije nou niet het meest toegankelijke land is, maar stap in NL maar eens in en uit de trein (limburg-den haag= oude duitse wagons, dun trappetje, immens gapend gat tussen perron en coupe)

anyways. veel hotels proberen er wel rekening mee te houden, liften zie je steeds vaker en op aanvraag kun je vaak wel een kamer op de begane grond/ dichtbij de lobbie krijgen. toch zijn er enkele hotels zodanig op de heuvel gebouwd… daar zou ik niet gaan zitten als ik ook maar enigzins slecht ter been was… vakantie is er om uit te rusten :wink:

Gelijk heb je bloem;Washinton resort buiten Side is een voorbeeld;heeft zich aangepast met op-afritten.

Punt is wel die hoge stoepen;die zijn er om het regenwater op de weg af te voeren na wederom gigantische regenbuien…lopen wij droog;wordt dus geen rekening gehouden met minder-validen

Gaarne reacties van mensen met een rolstoel?

ik ben zelf in istanbul op krukken geweest en heb daar ook met meisje in rolstoel gesproken…

Ik loop op krukken omdat ik door chronische ziekte soms niet goed kan lopen en nog te eigenwijs/niet aan toe ben om rolstoel te gebruiken, omdat het niet altijd nodig is…

heb wel gemerkt dat het niet makkelijk is als je niet al te best ter been bent… op straat veel stoepen heuvels etc…

wat ik wel weer heel erg top vond was dat ik als ´´gehandicapte´´ gratis entree had in het dolmabahce paleis…

ik probeer zelf in me studieopdrachten dingen te doen met gehandicapten reizen en er is pas geleden een groep rolstoelers naar turkije geweest om daar wat spa resorts te testen… een hotel dat een lift en gelijkvloers is is natuurlijk nog lang niet geschikt voor rolstoelers… want er moet in de kamer genoeg ruimte zijn om met de rolstoel te kunnen draaien etc… bedden en badkamers moeten helemaal aangepast zijn, maar weet van kennissen in rolstoelen dat als je goed zoekt het mogelijk is…

het moeilijke is dat soms hotels zeggen aangepast te zijn en dan blijkt het ter plaatse niet zo, ik weet ook dat het voor reisbureau´s lastig is om na te gaan of het toegankelijk is etc…

zo heeft de reiswereld nog heel wat nodig om aangepast te geraken voor mensen die slecht ter been zijn of rolstoel gebonden… gelukkig komt er wel steeds meer aandacht voor en zijn er ook steeds meer reisorganisaties die zich op deze doelgroep richten…

want ja ook onze samenleving wordt ouder en de oudere mensen willen ook kunnen blijven reizen dus is het wel belangrijk dat dit mogelijk blijft…

er is in anamur trouwens een hotel waarvan de eigenaar rolstoelgebonden is en deze heeft dan ook een aangepast hotel, met zelfs een lift naar het strand en mogelijkheden om met een tillift het zwembad in te kunnen etc…

Ik verbleef 4 maanden dit seizoen in Alanya in een gehuurde appartament met met vriend samen , en ik had me moeder mee genomen van 78 jaar die in een rolstoel zit .
Nou ik vond het echt een ramp hoor !!
losliggende stoeptegels, opstekende randjes, torenhoge stoepranden ,heuveltje op en heuveltje af .
Maar tot me verbazing zie je ook helemaal geen turkse bevolking die in een rolstoel zit ofzo , zitten die helemaal op gesloten thuis ofzo ??
Nou en me moeder is leuke gezellige maar volslanke dame van 78 jaar , maar ik heb me het ongeluk geduwd joh !!
Ik vind dat ze in Alanya nog niet zijn ingesteld op invalide mensen , en het zal gerust wel beter zijn als je in een resort of hotel verblijft ,maar dan ook kom je buiten en dan ga je gillend naar huis hahahah !!
Zelfs me turkse vriend vond het een ramp , want ik weet wel dat in Aydin alle straten beter zijn dan in Alanya …
Maar ondankst alles , vond me moeder het een topvakantie en wil graag volgend jaar weer mee !!

Hallo,
Wij willen een scootmobiel meenemen… maar transfer is erg duur… weet iemand of in turkije scootmobiels te huur zijn ? Gr. Mar

Alanya is de laatste jaren erg veranderd, van de torenhoge stoepen zijn er niet veel meer over…in de regio Bodrum is het helemaal niet te doen met een rolstoel dit omdat er overal hoogte verschillen zijn in en rond de hotels. Maar waar een wil is, is een weg zoals Beps al zei. Het is te doen maar niet erg makkelijk.
Weet uberhaupt niet of je moet betalen voor een scootmobiel in het vliegtuig.Een rolstoel mag gratis mee, dit moet wel van te voren vermeld worden bij de boeking.

**Scootmobiel: **Op vluchten van transavia.com kan uw (inklapbare) scootmobiel vervoerd worden, het vervoer hiervan is gratis. Aangezien het vervoer van een scootmobiel gelimiteerd is, dient deze direct bij boeking aangemeld te worden bij transavia.com call centre. Een scootmobiel kan niet mee tot aan het vliegtuig. U wordt van en naar het vliegtuig begeleid in een rolstoel van de afhandelaar.

bron www.transavia.nl

Tot nu toe heb ik altijd een gewone rolstoel meegenomen en ik heb nog nooit problemen gehad kwestie vervoer.
Dit jaar gaat mijn scootmobiel voor het eerst mee,wij hebben bij Condor geboekt en die mag gratis mee.
IK moest wel een attest van de gel batterijen afgeven en uiteraard de maten dorrgeven.
Vanaf de incheck wordt een gewone rolstoel voorzien,keurig geregeld toch?

Wat betreft de toegankelijkheid in Alanya,tja het gaat elk jaar beter je ziet dat er inspanningen gedaan worden maar het is toch niet heel gemakkelijk.
Ik ben er ook van overtuigd dat het met een gewone rolstoel gemakkelijker is dan met een scootmobiel.
Wij verblijven in Marmutlar en daar gaat het wel perfect met de scootmobiel alles is daar redelijk gelijk en zeker geen hoge stoepen in het centrum.
Hou er wel rekening mee dat geen enkele automobilist stopt als je wil oversteken op dat gebied kunnen ze nog veel leren,maar ach als dat alles is.

Hou er wel rekening mee dat het moeilijk is om vervoer van en na de luchthaven is te vinden voor een niet opklapbare scootmobiel.

Transvasia is ook gewilig en gedienstelijk, maar de uiteindelijke bevestiging, dat de demontabele scootmobiel mee kan, krijgen we pas drie weken voor de reis. Wij krijgen nog bericht of de scootmobiel evt mee kan met de gewone bustransfer… Hopelijk gaat dat lukken. Marmutlar ? ? Leuke plaats ?

Mahmutlar ligt net buiten Alanya,mooi is het niet echt (veel hoogbouw)
maar voor rolstoelers wel goed te doen .
Mooi aangelegde straten met weinig hoge stoepen maar voor te shoppen en om uit eten te gaan trekken we met de auto naar Alanya.
Niets gezelliger dan van een prachtig uitzicht te genieten op de burcht en dat vanaf een lekker terrasje.

Ik zou toch maar even goed checken over het vervoer van je scootmobiel.
Twee dagen na de boeking van onze tickets had ik al de bevestiging van de scootmobiel binnen.
Trouwens lees goed de voorwaarde van het vervoer,wij moeten de batterijen afkoppelen en afdekken en zorg dat hij goed wordt ingepakt.
Ik heb al van verschillende kanten gehoord dat er onderdelen verdwijnen.

JILLIEEEEEEEEEE!!!
:kus:

Hallo,
Wij nemen altijd mijn rolstoel (gratis) mee naar Turkije. En dan verblijven we in de omgeving van Dalyan. Op vliegveld Dalaman worden we altijd vanaf uitstappen uit vliegtuig tot en met buiten, goed begeleid door een medewerker op het vliegveld. Wij worden altijd door vrienden afgehaald, maar als je bij boeking aangeeft, dat je een rolstoel mee hebt, dan heb je geen problemen met de transfer: daar MOET het Nederlandse reisbureau voor zorgen. Wel goed en extra navragen vlak voor de reis, raad ik aan. In Dalyan en omgeving is het heel goed te doen: de stoepen zijn niet zo hoog en het is er aardig vlak! Heerlijk wandelen zonder obstakels! Bij onze vrienden in Hotel Mico in Dalyan kun je beneden kamers, EN een beneden-appartement huren, zodat je ook in het hotel weinig beperkingen zult ondervinden! Daarom gaan wij niet meer naar een andere regio, want daar is het vaak: "hordes"overwinnen… EN in Dalyan is een prachtige, rustige omgeving. Stuur me maar een amial hoor, als je meer wilt weten!
groetjes, adum/aliye

Hallo ,
Bedankt voor uw informatie over dit onderwerp. De scootmobiel neemt Oad echt niet mee op zijn transferbussen, dat hbben ze duidelijk laten weten, ondanks dat het een kleiner inklapbaar model is. Verder is het op de vliegvelden Eindhoven en Dalaman uitstekend verlopen. Maar ik bewaar uw informatie en we zullen er mogelijk best gebruik van gaan maken, want de omgeving van Dalyan is natuurlijk hartstikke mooi. We hebben van Marmaris een busreis gedaan naar Dalyan en daar de boot genomen. Nogmaals bedankt en groetend, Marianne