wie kan mij helpen?

Ik heb een lichamelijk handicap, en omdat ik niet kan lopen maak ik gebruik van een handbewogen rolstoel
Mij is het volgende overkomen: Een maand geleden heb ik een reis geboekt voor een maand naar Bali.

Kort daarna hebben ze de reis voor mij geboekt, en de vliegtuigmaatschappij waar ik mee zou vliegen geïnformeerd dat ik ga vliegen en of ik hulp kan krijgen om in en uit het vliegtuig te gaan.
Alles bleek in orde te zijn, tot dat ik twee weken geleden een telefonisch bericht kreeg van een maatschappij (welke weet ik niet meer) die allerlei informatie vroeg over mijn handicap.
Ze vroegen of ik kon staan, en zo nee hoe ik me dan zou verplaatsen als wat zou gebeuren in het vliegtuig, mocht er wat gebeuren.
Ik heb aangegeven dat ik niet kan staan of lopen.
Ze zouden hier nog op terug komen.
Afgelopen week hebben ze mij terug gebeld met de mededeling dat ik geweigerd ben om te vliegen.
Hun rede was dat ik mij niet kon verplaatsen als er wat zou gebeuren.
En als ik een begeleider mee zou nemen, dan zou ik wel mogen vliegen
Maar ja dat is voor mij geen optie, omdat de reis voor mij dan wel heel erg kostbaar word.
Ik heb het reisbureau geïnformeerd, en die waren net zo verbaast als ik.

Nu is mijn vraag is er iemand die mij wilt begeleiden tijdens de heen en terug reis.
Mijn plan is om in oktober op vakantie te gaan tot november.
Het persoon hoeft verder niets te doen, alleen mij te begeleiden.
Het zou toch zonde zijn als mijn reis waar ik jaren voor gespaard heb niet door zou gaan om deze rede.
Ik ben 24 jaar niet op vakantie kunnen gaan, en nu is er eindelijk een mogenlijkheid, en door deze regel zou ik niet kunnen gaan.
Wie helpt mij…

Jeetje wat een verhaal. Mag ik vragen om welke reisorganisatie het gaat? Heb je bij hun alleen een ticket geboekt of ook een accomodatie. Mogelijk dat zij met Garuda Indonesia vliegen.
Ik zou je graag willen helpen, maar weet niet zo goed wat ik voor je kan doen. Ik vlieg met liefde een maand naar mijn favoriete Bali om je te begeleiden. Helaas ben ik momenteel niet in staat om zo’ n dure ticket te betalen.
Wel vreemd dat je wel in staat bent om alleen op reis te gaan, maar dat ze er aan twijfelen of je uit het vliegtuig kan komen. Kun je niet zitten op je handen je voortbewegen? Wat je misschien kunt proberen is om gewoon te gaan en bij de terminal een alleenstaande reiziger aan te schieten die voor even je begeleider wordt. Zelf heb ik een beperking aan mijn arm, gelukkig kan ik gewoon lopen, maar ik begrijp dus heel goed hoe belangrijk het voor je is om je dromen te kunnen verwezelijken.

Groetjes en veel succes

Het reisbureau heeft bij Holland Internationaal geboekt en alles bleek in orde. Ik zou vliegen met Ik heb aangegeven dat ik geholpen wilde worden naar de stoel in het vliegtuig.
Dat alles is geen probleem. Alleen doen ze moeilijk als ik in het vliegtuig zit. Ik mag dus niet alleen reizen. Ik ben niet gebeld door de vliegtuigmaatschappij maar door een andere organisatie. Die kwam met de mededeling dat ik niet mag vliegen. Welke organisatie dat is geweest weet ik niet meer, maar dit kan ik navragen. Eigenlijk had deze organisatie mij binnen 5Ik zoek dus een persoon die in die maand naar bali gaat. Als ik niet in november kan gaan dan mag het ook een andere maand. Maar liefst niet in de vakantieperiode.

Ok.Anders even een oproep plaatsen in het Bali reiscafe en indonesie Reiscafe.
Je zou ook nog even navraag kunnen doenbij Garuda en KLM, ze mieten jetich gewoon even naar je stoel kunnen brengen. Vriend van mij zit ook in een foelstoel en loopt ook tegen dit soort problemen aan, maar uiteiendelijk valt het altijd wel op te lossen.

Ze helpen mij ook naar de stoel toe, dat is het probleem niet. Maar ik mag gewoon niet alleen reizen.

Heb het bericht ook in het reiscafe geplaatst. Hopen dat iemand mij kan helpen.

Hoi Loggertje,
Wat vervelend allemaal. Misschien is het verstandig om je Rechtsbijstand in te schakelen en via een Kort Geding e.e.a. te forceren gezien de urgentie en de hoge kosten? Succes!

Dat is mischien een optie. Ik heb iig een advocaat aangeschreven wat ik hiermee moet. Ik wacht eerst het bericht af. Het kan zijn dat ik deze zaak niet win dan doe ik ook geen verdere moeite er meer voor. Heb ik kans, ja dan ga ik een procedure beginnen. Maar de kans is wel klein omdat europeesch geregeld is dat een gehandicapte niet alleen mag vliegen.

Ondertussen ga ik terug naar het reisbureau en vraag of ze kunnen regelen dat als iemand -die in hun bestand ook naar Bali gaat-. met me mee reist als begeleider.

Ik vind dit een heel vreemd verhaal.
Zelf heb ik twee keer alleen gevlogen en toen zat ik in een rolstoel.
Ik kon wel kleine stukjes lopen, maar heb ook nog nooit vragen gehad, die jij nu noemt.
Zeker als dat door een andere organisatie gevraagd is, dan zou ik dit goed uitzoeken.
Daarbij … dat hadden ze met de boeking moeten doen, want als rolstoelgebruiker ben je ook verplicht om dan bepaalde gegevens aan te dragen.
Mij is nooit gevraagd of ik alleen vloog en ook niet hoe ik wel of niet een vliegtuig uit zou komen.
Ik vloog naar Gambia en daar is het comfort nou ook niet alles.
Ik zou zeker niet zelf met een advocaat aan de slag, want ik ben bang dat dat je heel wat geld gaat kosten. Ik hoop voor je dat je een rechtsbijstandsverzekering hebt, want dan heb je in ieder geval verzekerde hulp.
Daarnaast kun je het voorleggen bij de ANWB, die ook bijstand leveren en MEE heb je ook nog.
En als het reisbureau alles met je heeft doorgenomen ligt er ook zeker een taak voor hen.
Voor mij voelt het verhaal heel vreemd aan, want ik ken dan heel wat mensen, die nooit hadden mogen vliegen en dat zeker wel gedaan hebben.
Van mijn twee keren was er trouwens ook één keer met Holland International.
Succes en sterkte ermee!

Ik heb niet stilgezeten en heb de KLM een mail geschreven.

Ls

Graag zou ik alleen willen reizen met het vliegtuig.
Aangezien ik rolstoelgebruiker ben, en helemaal niet kan lopen is mijn vraag of ik alleen mag vliegen.

Met vriendelijke groet,

KLM

Geachte heer/mevrouw

Hartelijk dank voor uw e-mail.

U mag alleen reizen indien u niet hulpbehoevend bent aan boord, cabine personeel mag u niet helpen bij het in of uit de stoel gaan tijdens de vlucht, wel kunnen zij de rolstoel voor u brengen indien deze aanwezig is aan boord. Volledige assistentie tot in de vliegtuigstoel kan geleverd worden voor en na de reis.

KLM biedt speciale faciliteiten en assistentie aan passagiers met een beperkte mobiliteit, om ook hen een veilige en prettige reis te garanderen. Wat de assistentie bij rolstoelen betreft, wil KLM graag weten aan welke assistentie de gebruikers precies behoefte hebben.

Kunt u aangeven wat voor rolstoel u gebruikt?

a. Wordt de rolstoel met de hand geduwd of elektrisch aangedreven?

b. Als u een elektrische rolstoel hebt, werkt deze dan op een droge cel of een natte accu? Indien nat: kan deze lekken?

c. Is de rolstoel opvouwbaar of niet?

d. Indien niet opvouwbaar: wilt u ons dan de afmetingen (lengte x breedte x hoogte) in centimeters en het gewicht in kilogrammen doorgeven.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met KLM CARES door te bellen met het speciale gratis nummer 800KLMCARES (55622737). Als u vanuit het buitenland belt, vergeet dan niet eerst de internationale toegangscode te kiezen. In dat geval kunnen kosten in rekening worden gebracht.

Met vriendelijke groeten

ik

Dank voor uw snelle reactie.
Ik zal op uw vragen antwoorden.
Ik gebruik een handbewogen rolstoel.
Ook kan ik overstappen van rolstoel naar stoel
De rolstoel is opvouwbaar.

Mij is ten horen gekomen dat ik niet alleen mag reizen, en dat ik geweigerd word omdat ik niet kan staan of lopen mocht er iets gebeuren.

Wat is hiervan waar.

Met vriendelijke groet,

KLM

Geachte heer/mevrouw

Zou u zo vriendelijk willen zijn uw telefoon nummer te geven zodat wij uw vragen persoonlijk kunnen beantwoorden?

Met vriendelijke groeten,

KLM Cares

ik

Geachte KLM

U vroeg of ik mijn telefoon nummer wilde geven. zodat u mij dit persoonlijk kan beantwoorden.
Ik heb toch liever dat u mij dit schriftelijk beantwoord.
De rede hiervan is, dat ik het zwart op wit heb, en dat er dan geen onduidelijkheden meer bestaan.

Hoop op uw medewerking

Met vriendelijke groet

KLM

Geachte heer/mevrouw

Zoals eerder vermeld mag u alleen reizen indien u zelf behulpzaam bent aan boord. Graag vernemen wij van u uw boeking gegevens om dit in de reservering te plaatsen.

Indien u in uw eigen rolstoel wilt blijven zitten tot aan het vliegtuig dan moeten wij dit ook in de reservering plaatsen. De rolstoel wordt dan bij het vliegtuig ingenomen en bij aankomst wordt deze voor u weer bij het vliegtuig afgeleverd.

Met vriendelijke groeten,

KLM Cares

Ik denk dat ze zelfredzaam bedoelen.
Want ze verwachten toch niet van mij dat ik koffie en eten uit ga delen lol2

Je moet wel altijd gelijk met je boeking assistentie aanvragen voor op de luchthavens.
Doe je dat nl later, dan krijg je het meestal niet meer en kunnen ze erg vervelend zijn.
De vragen die de KLM stellen, zijn begrijpelijk, maar dat hadden ze gelijk met de boeking moeten doen en niet nu eens. Zij zijn fout en het reisbureau ook.
Daarbij … hoe wil je met een rolstoel door het gangpad heen? Dat is onmogelijk, maar ik neem aan dat je dat zelf al wel hebt bedacht. Dat geldt dus ook voor het toilet, want dat is al lastig als je ‘normaal’ bent. Het is zo vreselijk krap.
Er zijn hier zeker fouten gemaakt en ik zou nu goed op mijn tellen passen.
Nogmaals succes!

Dat weet ik dat je assistentie aan moet vragen, dat was al gebeurd. alles was dus in orde. ik zou met garuda gaan, maar de vraag is ook gesteld aan de klm. en die zeiden precies hetzelfde. Of het reisbureau fout is weet ik niet hun hebben alles doorgegeven, en waren in de veronderstelling dat ik wel mee mocht idd ik krijg als ik aan boord wil een andere stoel maar dat is geen probleem. ik kan overwippen van de ene stoel naar de andere.

Dat jij kleine stukjes kan lopen is geen probleem voor de vliegtuigmaatschappijen. Wat de advocaat betref ik heb rechtsbijstand en anders kan ik naar de gemeente omdat ik een uitkering krijg, dus geen advocaat kan betalen.

Hoe is dit verhaal afgelopen?
Ga je nu wel op vakantie of gaat het evengoed niet lukken?
Wie helpt je eigenlijk tijdens de reis?
Zelf ben ik bijna klaar met mijn veprleegkundige opleiding, maar zoals eerdere mensen op dit forum ook al zeiden, ben ik ook niet in staat om een ticket te kopen. Maar ik hoor graag hoe dit verhaal is afgelopen en anders ken ik nog een andere organisatie die je misschien kan helpen!
Ik hoor graag van je!

ik ben net terug van de vakantie naar bali. het waren top weken. via de klm is het niet gelukt, maar heb niet stilgezeten. heb toen contact opgenomen met singapore airlines. en van hun mocht ik ook alleen vliegen. maar ik had geen zin meer om de procedure te starten. dus ben ik met 2 personen van dit forum naar bali geweest. hun reisde door naar sanur. ik werd geholpen in het vliegtuig door het personeel. ik kon zelfstandig in de rolstoel en naar het toilet. alleen voorin naar het toilet was niet mogelijk. achterin het vliegtuig ging goed. ik kon zelfs met de stoel van het vliegtuig helemaal in het toilet komen. en de deur kon dicht. na de reis werd ik met de stoel van het vliegtuig naar buiten gereden en ik kon zo overstappen in mn eigen stoel. de terugreis is ook goed gegaan. geen problemen. het ging hetzelfde als de heen reis.

oja tijdens de reis heb ik hulp gehad van een kennis van een vriend. die duwde me als ik hulp nodig had. maar meestal deed ik het zelf en heb vaak de stoep bewandeld van legian beach tot het hard rock cafe.