Wie wil een verslag(je) posten over zijn bezoek aan Noorwegen?

Hoi,

Regelmatig lees ik hier over voorgenomen reizen naar Noorwegen, nu vraag ik mij af: Zijn er ook mensen die een verslag(je) zouden willen posten over hun Noorse avontuur?

Hoe beviel het?
Wat was het leukste/mooiste wat je gezien/meegemaakt hebt?
Wat raad je een ander aan?
Kwam één en ander overeen met wat je verwachte voor vertrek?
Was het duur of juist goedkoop?
Heb je plannen voor nog een bezoek aan Noorwegen?
Enz enz

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Hoi Edwin,

Wij willen graag gevolg geven aan je oproep!
Je kunt tzt dan ook zeker een ‘‘verslag’’ van onze camper-reis naar
Noorwegen verwachten op dit forum!

Met vriendelijke groeten,

B@rt.

Hoi B@rt,

Leuk dat je gehoor wil geven aan mijn oproep, ik ben benieuwd naar je verslag. Ik weet inmiddels uit ervaring dat je er ook zelf veel plezier aan kan beleven. :slight_smile:

komt hier dan een speciaal topic voor? dan weten we waar we deze verslagen moeten posten…
dan wil ik namelijk best even mijn best doen om een en ander aan het forum toe te voegen!

Hoi Tessa,

Binnen redelijke grenzen mogen de posters dit zelf beslissen. Als de posters het leuk vinden en er voldoende belangstelling is kan ik b.v. een speciaal topic maken met een index die verwijst naar alle geposte verslagen en dit topic dan bovenaan het forum ‘geplakt’ laten staan.

Het moet vooral leuk en relaxed zijn om te doen. Als iemand een ander idee heeft, kom maar op ermee :slight_smile:

En mocht er ergens hulp met editen van de geplaatste verslagen nodig zijn dan wil ik op verzoek altijd wel even helpen.

Zweden/Noorwegen en Finland zijn mijn favoriete backpack landen. Ik heb een blog: http://bushmanswildhiking.blogspot.com en misschien vind je het interessant om hier eens op te kijken. Ik schrijf hier veel artikelen over wandelen, materialen reviews, backpack recepten ed. Ik zal ook mijn trip naar de Noordkaap hier op het forum gaan plaatsen. Zie mijn blog, “mijn reis naar de Noordkaap in 2013”
Mocht je vragen hebben hebben over een bepaald onderwerp stel te gerust en ik zal ze proberen te beantwoorden. Met vriendelijk groet

Ambitieus tripje! Lijkt me heel mooi en leuk om te doen. (Maar ook totaal niets voor mij) :slight_smile:

Ik heb een verslag van vorig jaar…

Donderdag 14-07-2011
Om 06:00 uur vertrokken, het was slecht weer, regen en wind.
Gelukkig viel het grootste gedeelte (Duitsland en Denemerken) wel mee,
Zo nu en dan miezel. Het was erg koud. Max 16 graden.
Geen files gehad.
Tanken in Denemarken gaat alleen als je wel van te voren betaald, dus dat was even
puzzelen. Je kunt aan de pomp met creditcard vooruit betalen, of bij de kassa.
Het laatste hebben we gedaan en dan krijg je een bonnetje met een code , welke je voor een schermpje moet houden, dan geeft hij het te tanken bedrag vrij.
(Het bonnetje is met wind wel wat moeilijk voor het schermpje te houden)
Natuurlijk hadden we een kapotte pomp…
We waren om 17:00 uur in ons Ibis Hotel in Lund (kleine kamer), toch voor zo’n donderdag best veel gasten.
Km. Stand bij vertrek : 17017 km
Tanken in Duitsland : 17325 km , 36 liter
Tanken in Denemarken : 17863 km , 25 liter (kon meer in)
Aankomst Lund : 18023 km (gereden 1006 km)

Vrijdag 15-07-2011
We hebben op onze eigen kamer ontbeten, de dompelaar is goed om thee te zetten.
Krentebollen hadden we thuis al gesmeerd.
Om 09:00 uur reden we weg, het waren naar Honefoss 615 km.
Het bleef droog tot 13:00, daarna was het dan weer regen, dan weer droog.
Het was niet koud.
Het stuk langs/onder Oslo was prachtig rijden, mooi uitzicht over het water en
de jachthavens.
Om 16:00 uur waren we in ons Hotel (Grandhotel) in Honefoss,
Een oud ding , maar verders goed.
We hebben het dorp een beetje verkend en nog wat in het winkelcentrum
gelopen.
Km. Stand bij vertrek Lund : 18023 km
Tanken in Zweden : 18258 km , 32 liter
Aankomst Honefoss : 18617 km (gereden 596 km)

Zaterdag 16-07-2011
Zoals voorspeld werd het een prachtige dag.
Vandaag de auto laten staan en langs de rivieren gewandeld. Helaas waren we vergeten
ons in te smeren en werden we zodra we maar even stil stonden door de muggen
aangevallen.
We hebben de waterval bekeken, 2 rivieren die samenkomen.

De hele dag scheen de zon, en terug op onze hotelkamer , beneden op het
terras gezeten.

Zondag 17-07-2011
Om 09:30 uur zijn we vertrokken, het weer was nog droog, maar wel triest.
Onderweg een paar maal gestopt om wat foto’s te maken, jammergenoeg
komt de mooie touristische route (Nr. 7 en 52) niet zo mooi over.
Het staafkerkje Borgund (best onderhouden staafkerk) bezocht, ook net met wat miezelregen.

We vaarden bij Fodnes over (15 minuten)
Het huisje was een beetje zoeken, je moet op de (witte) 55 blijven.
We waren er rond 17:00 uur , en het begon weer te regenen…

Km stand bij vertrek : 18617 km
Getankt : 18781 km (30 liter)
Aankomst Hafslo : 18937 km (gereden 320 km)
Maandag 18-07-2011
Het weer zag er goed uit , dus besloten we de wandeling naar de voet van de Jostedalsbreen, te doen start Bergset. Prachtige wandeling wel wat nattige ondergrond. (heen/terug 3 uur)
Dan de Lustrafjord rondgereden, met een uitstapje naar de waterval Feigefossen (een kleine pittige wandeling, glad vanwege regenval) en Staafkerk Urnes (oudste staafkerk).
Al met al een prachtige dag, met boven verwachting goed weer.

Vertrek : 18937 km
Terug : 19139 km

Dinsdag 19-07-2011
Het weer zag er niet al te best uit, donker , net nog geen regen.
Eerst naar Kaupanger gereden, staafkerkje en een museum bezichtigd.
Even gewandeld in Sogndal, (zalm gekocht).
Dan de Sognefjord tot Hella afgereden.
Het bleef net aan droog, maar met dikke soms zwarte wolken.

Vertrek Hafslo : 19139 km
Getankt : 19251 km (26.4 ltr)
Terug : 19269 km

Woensdag 20-07-2011
Rondwandeling vanuit Solvorn gedaan, gelukkig bleef het droog, verders aardig weer.
Nog even naar Gaupne gereden, en een paar boodschappen gedaan.
Omdat we geen zin meer hadden om te koken, hebben we 1 van de meegebrachte “noodrantsoenblikken” opengebroken, Ravioli…niet te vreten, doen we echt nooooooit meer…
Het boodschappen doen, kwa prijzen, is ietsjes duurder als in Nederland.
Mijn inschatting is +/- 20% duurder.
Hoef je behalve alcoholische dranken, geen meervracht voor mee te nemen.

Vertrek : 19269 km
Terug : 19327 km

Donderdag 21-07-2011
Gelukkig kon onze geplande dag door gaan, het weer zag er goed uit.
We reden naar de Nigardsbreen , een nationaal park met een bezoekers
museum.
Van daar uit naar een uitloper van de Jostedalsbreen gletscher gewandeld, deze was werkelijk prachtig.
Je kon erg dichtbij komen.
Terug nog even naar het bezoekerscentrum, en een trol gekocht.

Vertrek : 19327 km
Terug : 19426 km

Vrijdag 22-07-2011
Om 09:30 uur vertrokken uit Hafslo, het miezerde al bij vetrek.
Helaas de hele weg naar Andalsnes regen, en dikke wolken, dus geen mooie uitzichtpunten.
Onderweg nog een paar kerkjes en watervallen bekeken, en toch op een paar punten
(1400 meter) gestopt, om dan de wolken maar te fotograferen.
Gereden via 55, 15 en 136
Om 17:00 uur waren we in ons huisje in Trollstigen Resort.
Het heeft verders de hele avond doorgeregend.

Vertrek Hafslo : 19426 km
Aankomst Andalsnes : 19739 km (gereden 313 km)

Zaterdag 23-07-2011
Naar het dorp Andalsnes gewandeld (vanaf huisje, 7 km).
Gelukkig bleef het vandaag droog, wel bleven de wolken laag hangen.

Zondag 24-07-2011
Bij het wakker worden was er een helblauwe hemel, dus ons een beetje
Gehaast om zo snel mogelijk de trollenweg te gaan rijden.
De route was prachtig, ook heel veel touristen.
We zijn bij Linge overgevaren en naar de Geirangerfjord gereden, ook deze bood
prachtige uitzichtpunten.
Toen we thuis kwamen begon het weer eens te regenen, maar gelukkig
heel kort zodat we toch nog lekker buiten konden zitten.

Vertrek huisje : 19739 km
Getankt : 19787 km , (31,4 liter)
Terug : 19948 km

Maandag 25-07-2011
Het weer zag er heel goed uit, dus we besloten de Atlantic Road te gaan rijden.
We waren nog niet op de veerpont, of het begon te regenen.
We zijn Molde ingereden, maar daar vonden we niet veel aan, helaas pakten vanuit Molde de verkeerde weg (E39) en voor we het wisten, zaten we op de een na hoogste hangbrug van Noorwegen, en een lange tunnel richting Kristiansund.
We lieten het maar zo en besloten dan een rondje te maken en via de Atlantic road terug te rijden.
Het weer bleef super slecht, zonde van deze rit, pech…
In Andalsnes een paar boodschappen gedaan, en de tank maar weer volgegooid.

Vertrek : 19948 km
Getankt : 20243 km (27 ltr)
Terug : 20250 km

Dinsdag 26-07-2011
Het was in elk geval droog, dus beter als gisteren, maar de laaghangende bewolking bleef
helaas hangen.
Grytte kirke, staafkerkje Rodven , nog even rondgewandeld in Andelsnes en toch
Nog de steile wand van Trollenvegge opgezocht. Helaas was de steile wand door
de wolken niet te zien, misschien morgen , wanneer we naar Beitostolen rijden.

Vertrek : 20250 km
Terug : 20347 km

Woensdag 27-07-2011
Om 09:45 uur weggereden, het weer was goed , zelfs de zon erbij.
Onderweg nog een paar dingen bezichtigd, oude Spoorbrug, een paar kerkjes, Riddersprong.
Ook was de weg van Otta naar Beitostolen erg mooi (Jotunheimen).
Hier zijn heel veel wandelpaden.
Om 15:30 uur waren we in ons appartement.
Stukje door Beitostolen gewandeld. Er is een hele grote supermarkt.
Voor het eerst deze vacantie nog in de zon kunnen zitten, mooi balcon met nog lekker lang de zon (als hij schijnt).

Vertrek Andalsnes : 20347 km
Aankomst Beitostolen : 20609 km (gereden 262 km)

Donderdag 28-07-2011
Het weer leek een beetje somber, dus we besloten even verderop een staafkerkje
te bekijken, met de hoop dat het weer beter zou worden.
Het knapte op en we we hebben een mooie wandeling vanuit het appartement gedaan.
Zelfs met een lauw zonnetje.
Terug konden we weer op het terras zitten.

Beginstand : 20609 km
Terug : 20650 km

Vrijdag 29-07-2011
Een wandeling naar de top van de Bitihorn 1607 m (start bij 1100 m),
De wandeling begon met prachtig weer en eindigde met prachtrig weer, maar tussendoor
een zeer plaatselijke stortbui , recht boven ons, dus zeiknat bij de auto terug.
Prachtige dag.

Vertrek : 20650 km
Terug : 20670 km

Zaterdag 30-07-2011
Om 09.10 uur vertrokken, het was de hele reis naar Lund erg warm weer, geen
files of zo iets, we waren om 19:00 uur in het IBIS hotel in Lund.

Vertrek Beitostolen : 20670 km
Getankt : 20898 km (35,3 ltr)
Getankt : 21414 km (31,5 ltr)
Aankomst Lund : 21449 km , (gereden 779 km)

Zondag 31-07-2011
Om 09:00 uur vertrokken uit Lund, goed weer .
Allen oponthoud in Hamburg, de Elbe tunnel +/- 10 km file, daar hebben we een uur verloren.
Tontom gaf verkeerde afslag, dus 20 km om gereden
We waren om 20:15 uur thuis

Vertrek Lund : 21449 km
Getankt : 21959 km (32 ltr)
Getankt : 22472 km (31,6 ltr)
Thuiskomst : 22474 km
(Gereden 1025 km)

Totaal gereden in de hele vakantie : 5457 km

2 likes

Lagelandenbewoner,

Bedankt voor dit uitgebreide verslag, de regen is heel herkenbaar haha. Ik had op een gegeven moment zelfs problemen met mijn videocamera door al het regenwater wat er in was gelopen, de volgende keer dat het regenachtig is gaat deze dan ook in een sealbag. Gelukkig heb ik ook heel veel droge dagen gehad. :slight_smile:

Ik heb die stavkyrkje eens opgezocht en dat ziet er heel bijzonder uit, deze gaan op mijn to-see lijstje voor de volgende keer.

De foto’s komen van wikipedia en zijn respectivelijk van Petr Šmerkl en Glaurung. Gepubliceerd onder Creative Commons Attribution-Share Alike licentie.

1 like

2 weken Noorwegen met de camper

Een mooie route om vanuit Nederland Noorwegen te bezoeken in b.v. 2 weken.

Als er ” maar “ 13 dagen zijn om de camper weer op tijd terug te brengen onderstaand een mooie route die wij zouden kiezen

Dag 1

Vanuit Rijssen met een gehuurde camper van Averesch via de Duitse autobahn naar Puttgarden in Noord Duitsland. Bewust hiervoor gekozen om de eerste dag niet te veel kilometers te maken. Overnachten op de camping die ongeveer 200 meter links voor de oprit van de ferry naar Denemarken ligt.

Dag 2

Na een goede nachtrust ’s morgens al op tijd vertrokken met de ferry naar Denemarken. Let wel, voor het inchecken op de ferry laten we onze campingcard voor Scandinavië zien (7% korting). De overtocht duurt ongeveer 45 minuten, we vermaken ons met een lekkere kop koffie op het bovendek.

Na aankomst in Denemarken volgen we de route in noordelijke richting via de E47 op weg naar Helsingǿr, hier nemen we de ferry richting Helsingborg in Zweden.

Vanuit de haven van Helsingborg vertrekken we richting Noorwegen via de E6/E20.

We overnachten in Ugglarp aan het Skagerak. Hier laten we onze campingcard ook gelijk activeren om overal snel te kunnen inchecken en waar mogelijk korting te krijgen op de overnachting.

Dag 3

De volgende morgen vertrekken we richting de grens met Noorwegen, we blijven de E6 volgen tot in de buurt van Drǿbak waar we door de Drammen tunnel naar het westen gaan. Hier zoeken wij aan de Oslofjord een camping op.

Dag 4

Via de E134 vervolgen we onze weg richting Rǿldal waar we overnachten op de camping tegenover de supermarkt in het dorp. We vergeten niet om de Stavkirke van het dorp te bezoeken.

Dag 5

Vanuit Rǿldal vertrekken we naar Brimnes en met de ferry naar Bruravik. Via Oystese gaan we onderlangs richting Bergen en zoeken hier een camping op aan de rand van de stad. Vanaf de camping is het 500 meter lopen richting de stadbus die ons naar Bergen brengt.

Dag 6

Bergen staat vandaag op het programma.

Dag 7

Vanuit Bergen via de E16 op weg naar Voss een touristisch dorp, van daaruit richting Aurland en via de 24 kilometer lange Laerdalstunnel naar Kaupanger. We zoeken een camping op aan de Sognefjord. Wellicht zien we nog enkele dolfijnen die vanuit de oceaan naar het binnenland zwemmen (open verbinding met de oceaan).

Dag 8

Een prachtige route (zeker aan te bevelen) is de weg 55 naar Lom, hoog door de bergen met toppen met sneeuw en vele uitzichten is een bijzondere ervaring.

Vanuit Lom vervolgen we de weg 15 naar de Geiranger. Het plaatsje Geiranger ligt aan de Geiranger fjord en het is een hele bijzondere ervaring om hier naar toe te rijden. Smalle wegen, steile klimmen en prachtige uitzichten.

Overnachting aan de voet de Fjord.

Dag 9

Vanuit de Geiranger vervolgen we de weg Andalsnes, steile bochten hoge en smalle wegen.

Een optie is overnachten aan de Noorse zee in Alesund.

Dag 10

Vanuit Alesund of Andalsnes terug naar het zuiden richting Dombǻs naar Otta. De keuze is hier via Vågåmo naar beneden te gaan, of rechtstreeks richting Lillehammer en daar de

Olympische springschans te bezoeken en een ritje te maken op de bobslee baan.

Overnachten in de buurt van Lillehammer.

Dag 11

Vandaag vertrekken we via de snelweg richting Zweden en overnachten weer in Ugglarp.

Dag 12

Vanaf Ugglarp vervolgen we de heenweg in omgekeerde volgorde. Overnachting in Puttgarden.

Dag 13

Thuiskomst en de camper schoonmaken.

Al met al geeft deze route een prachtig overzicht van Noorwegen. De heen en terugreis vraagt wat langere ritten, aangezien in Noorwegen de gemiddelde snelheid rond de 50-60 km/uur ligt. Bij elke ferry binnen Noorwegen moet je alleen al een uur extra uittrekken. De boot is meestal net weg als je komt.

Ton

www.truton.info

2 likes

Bedankt voor het verslag Truus en Ton :slight_smile:

Dit jaar gaan jullie de andere kant op las ik op de site, hebben jullie de Romantischestrasse al eens gereden? Die komt daar in de buurt uit http://www.romantischestrasse.de/

Nog een linkje naar de Noorse weg 55 http://www.fjordnorway.com/en/ATTRACTIONS/National-Scenic-Roads/Sognefjellet/

Ik voeg ook even een foto in om het wat te visualiseren :slight_smile:
De foto is van Aconcagua en op wikipedia gepubliceerd onder Creative Commons Attribution-Share Alike licentie.

1 like

Ik wil gerust ook nog wel eens m’n verslag(je) verspreiden als ik daar anderen een plezier mee kan doen. Opgelet aan de lezer, mijn verslag gaat niet specifiek over het land, maar voornamelijk over de ervaring. Uiteraard heb ik het hier en daar ook wel eens over de streek.

Voor alle duidelijkheid: het staat wel allemaal mooi en snel op papier beschreven, en ‘eten zoeken/klaarmaken’ klinkt allemaal zo vanzelfsprekend, maar geloof me, voor een achttienjarige die net het middelbare onderwijs verliet, die steeds al zijn patatjes op zijn bord voorgeschoteld kreeg door de mama, die steeds al zijn kledertjes proper gewassen kreeg door de mama, … is een dergelijk avontuur absoluut niet altijd zo vanzelfsprekend, maar des te groter de ervaring uiteraard.

Het verslag kort samengevat:
Vorige zomer nam ik alleen als achttienjarige een rugzak en een tent richting Noorwegen voor mijn avontuur dat twee maand zou duren. Het enige dat ik had was een vliegtuigticket heen en terug tussen Charleroi en Rygge (Moss), van plannen was absoluut geen sprake. Over mijn wandelrichting, maaltijden, slaapplaatsen, activiteiten, … hoefde ik mij geen zorgen te maken, dat deed ‘het toeval’ in mijn plaats.
Aanvankelijk was het idee om via een Nederlandse organisatie boerderijwerk te gaan doen voor twee maanden, maar aangezien er geen boerderij gevonden werd, besloot ik deze trektocht te maken. Want Noorwegen zou en moést ik gewoon zien, punt.

Kort even het afgelegde traject:
Vertrokken aan de luchthaven van Rygge (Moss), richting Oslo, via Tønsberg richting Sandefjord waar men mij dan aanraadde richting het binnenland te gaan. Via de Andebuse bospaden richting Notodden, Rjukan tot in Sand, waar ik dan mijn bezoekje aan Stavanger voorafging met het bewandelen van de hele Lysefjord (Preikestolen & Kjerag). Vanuit Stavanger richting Bergen om dan twee maand later ongeveer aan te komen in Oslo, Horten en terug naar de luchthaven in Moss (Rygge).
Iets meer dan 2000km afgelegd; wandelen, een 40-tal km per trein, vele kilometers gelift en halverwege ergens een vijftal dagen per gekregen (te kleine, oude, …) fiets.

In bijlage het verslag en het artikel waarmee ik totaal onverwacht de Noorse krant bereikte (en ook de vertaling, uiteraard).

2 likes

Mooi verslag(je)! :slight_smile:

Zo te lezen heb je echt een wereldtrip gehad!

Een geweldig avontuur Sven, ik heb alles (dus ook de 25 pagina’s van het pdf) met plezier gelezen. Een paar van de genoemde plaatsen in de omgeving van het Lysefjord riepen herinneringen terug aan mijn eigen reis van verleden jaar. :slight_smile:

Die Lysefjord is werkelijk magisch.

Ja heel mooi, ik zag de fjord deels vanaf de ferry die er doorheen vaart, ik ging aan boord in Lysebotn er er weer af in Songesand. Vandaar ben ik richting de Preikestolen gereden, ook het zicht van bovenaf over de fjord heen vond ik heel mooi. Van de oude centrale en de hoge trap naar boven kon ik vanaf de ferry wat foto’s maken. :slight_smile:

Heb je al weer plannen voor een volgende reis door Noorwegen?

1 like

Nog geen concrete plannen neen, maar in Noorwegen ben ik een stukje van m’n hart verloren, geloof ik. Het was dus in geen geval mijn laatste reis richting Noorwegen.

Noord- en Midden-Noorwegen moet ik nog zien, ik wil Noorwegen in het winterlandschap zien, ik wil een husky-tocht in Noorwegen ondernemen en last but not least, 14 mei moet ik in Noorwegen ook nog eens meemaken.

Naar het schijnt kleurt op 14 mei - jawel, dit is morgen! - Noorwegen helemaal rood-wit-blauw. Maar echt wel helemaal rood-wit-blauw.

Edit: Die trappen zien er op jouw derde foto best wel … onrealistisch uit. Ik heb toen wel even gevloekt tijdens het bewandelen ervan, twee uur aan een stuk trappen… It really felt like I was flying, lol.

1 like

Ja, zo op de foto ziet het er best makkelijk uit haha. Ik ben zelf niet naar boven geweest, het zijn 4444 treden naar de top. Ik ben in 2010 de 1480 treden op geweest naar Poenari Castle (het kasteel van Dracula in Roemenië), ik vond dat wel genoeg. Maar toch zijn ook dat nog altijd 3X zoveel treden als het beklimmen van de Dom van Keulen, welke in deze verhouding met zijn 509 treden een makkie lijkt :stuck_out_tongue:

Zie mijn blogs:
http://www.wereldwijzer.nl/hvniedek/blog/noorwegen-2009-a/