Wie Weet ? Rijbewijs In Turkije

hé meiden,

ik denk dat je beter als je daar gaat rijden, je originele rijbewijs bij je kunt hebben. hier in nederland doen ze daar al moeilijk over, laat staan daar met de strengere regels :wink:

gr.

Hoi,
Wij huren al jaren een auto in Turkije en gewoon met een europees rijbewijs. Wij hebben wel ervaring met een internataionaal rijwebijs, voor Amerika is het verplicht anders kun je daar geen auto huren. Het is wel makkelijk voor het geval je in contact komt met de politie, omdat het ook in hun taal geschreven staat.
Ik dacht dat het rijbewijs een jaar na afgifte geldig is, maar zeker weten doe ik het niet meer. Als je er over nadenkt is het eigenlijk wel handig zo’n aanvulling op je rijbewijs voor daar, hmm misschien halen wij er ook een voor dit jaar!
groetjes Ilse :wink:

t is idd zo dat je zonder motorrijbewijs geen scooter mag rijden in turkije!!! hier baal ik wel van want dat is toch t makkelijkste vervoersmiddel in turkije!!! je kunt wel gewoon een scooter huren alleen moet je heel erg opletten dat de politie je niet aanhoud…

kost een internationaal rijbewijs ook geld??

dat is inderdaad wel balen dat je geen scooter mag rijden…(officieel)
Maar zijn die dingen automatisch of handgeschakeld?
En rijd daar veel politie rond? (oke de politie moet je daar niet op je dak hebben…)

en myrna, een internationaal rijbewijs kan je bij de ANWB bij jou in de buurt, halen.
het enige wat je mee moet nemen is : je originele rijbewijs, een recente pasfoto en 13 euro…

dat is alles, nou het geld is het niet, en zekerheid voor alles toch?

Ik bedoel aan avondeten ben je meer kwijt…

voor zover ik weet is het huren van een auto geen probleem met een Europeesch rijbewijs. Als je dan aangehouden wordt, kunnen ze zien dat de auto op naam van het verhuurbedrijf staat (en dat je dus echt toerist ben). Maar als je daar zelf een auto heb, of er een gaat rijden van een vriend of vriendin, zou ik het risico niet nemen.

gr. magda :smiley:

nog iets,

aanstaande zaterdag haal ik mijn internationale rijbewijs, dan zal ik vragen hoelang deze geldig is en informeer jullie!

tenzij er iemand eerder is???

gr. magda :smiley:

is goed magda!!! houd ons maar ff op de hoogte !!!

ja houdt ons op de hoogte is wel leuk om te weten…

nou meiden, ik heb hem hoor! :smiley:

het is een klein grijs boekje en daar worden je persoonlijke gegevens in gezet en je pasfoto. er zit een kleine bijlage in, geschreven in heel veel talen.

het rijbewijs is 1 jaar geldig na datum van uitgifte en kost inderdaad € 13,00. de meneer bij de balie van de anwb zei dat het internaionale rijbewijs niet verplicht was in turkije, maar het wordt wel aanbevolen. je weet maar nooit… :wink:

gr. Magda :stuck_out_tongue: