Motorrijden in Turkije

Het kan best zijn dat dit onderwerp al ergens behandeld is, maar aangezien het forum zo groot is, is dit een snellere manier om antwoord te krijgen :wink:.

Wie heeft er ervaring met het huren van een motor in Turkije (Kemer) en heeft goede tips ?

Inderdaad Rebelsan,dit onderwerp is inderdaad al behandeld qua scooters met een hoger volume.

Zal even de punten aanhalen:

1.Je motor rijbewijs is niet geldig in Turkije,je moet dus eerst daar opnieuw examen afleggen.

2.Indien je dat hebt behaald moet je kenteken aanvragen en verzekering via het belasting-kantoor betalen na afgifte van verklaring verkezekeraar ter plaatse.

Indien je aan deze eisen niet voldoet heb je dus een probleem na een verkeersovertreding,je bent altijd de verliezende partij.

Hoop je genoeg geinformeerd te hebben,

Hans.

Hans: Dit is toch alleen als je een eigen motor hebt. Bij huur is het gelijk als bij auto’s(heeft men mij verteld toen ik de agenten hierover vroeg bij een controle!) Mits je een rijbewijs hebt voor motoren en een internationaal rijbewijs…

Dat dacht ik ook, je kunt toch ook gewoon een auto huren, dan hoef je toch ook niet eerst een examen af te leggen ?
Ken iemand van het vrouwen-motorforum en die huurt altijd een motor in Turkije. Hoopte dat hier ook mensen waren met ervaringen m.b.t. motorrijden in Turkije. Maar wie weet reageren ze nog.
Alvast bedankt voor jullie reacties.

In Alanya ooit een gehuurd. maar ik vondt het nogal duur. Een auto per dag €20,-- incl alles een motor (transalp) betaalde ik als ik me het goed herinner ruim €100,-- voor. Motor was prima, helm kosten moeite en ik heb uiteindelijk de helm van de eigenaar mee gekregen. Van motor kleding was geen sprake.

Ooit 4 Duitse jongens ontmoet die alles vanuit Duitsland geregeld hadden en zelf kleding en smakhoed mee hadden genomen. Geen flauw idee hoe

Als je echt interessen hebt kan ik je wel aan een adres in Alanya helpen maar ik denk niet dat je daar iets aan hebt.

Houd ook rekening met het asfalt daar, met een beetje motor heb je al snel spin omdat het asfalt daar echt veel gladder is.

Anders doe je het net als ik (ooit) gewoon op de motor vanuit Nederland naar de zuidkust van Turkije en terug. Ik begin weer te grijnzen nu de herineringen terug komen.

Even Resume,

Hoop het duidelijk te leggen:

Bij grensovergang dien je een Turks motor rijsbewijs te te overleggen,zo niet,motor in beslagname.

Een motor/auto/scooter huren kan,degene die verhuurd is in het bezit van een scooter/motor/auto rijbewijs met kenteken en staat dus garant qua uitlenen/verzekering.
Overlegging van je rijbewijs wat betreft motor/auto/scooter is een vereiste.

Hier wordt vaak de hand mee gelicht.waarom?

Elke scooter/motor/auto is er een, verhuurd,dus verdiend;let hier aub op,je bent echt de klos als er iets je overkomt of aangehouden wordt.
Contracten zijn vaag opgesteld en je leest ze half,

Ga dan maar eens in discussie met een agent die geen Engels/Duits spreekt,je bent de klos.

Je hebt deze info van iemand die het aan de lijve heeft ondervonden en er van heeft geleerd.

Groetjes,

Hans.

Helemaal snappen doe ik je verhaal niet Hans. Wat een fijt is, dat als je met eigen vervoer, dus ook motor, Turkije binnen komt het voertuig in je pasport wordt bij geschreven. Voertuig moet net als jijzelf, (op toeristen visa), binnen 90 dagen Turkije weer verlaten. (kan éénmaal verlengt worden)
Bij huur wordt flink gesjoemeld. Alles wat 2 wielen heeft en meer als 50CC cilinderinhoud heeft heb je een motor rijbewijs (A) nodig. De verhuurder vertelt dat lang niet altijd. Bij een ongeluk en geen geldig rijbewijs heb je een groot probleem.
Iets dergelijks geld ook voor een langer verblijf in Turkije. Na 6 maanden mag je niet meer met een Nederlands rijbewijs een voertuig besturen. Wordt je aangehouden is er een grote kans, dat er niets van gezegd wordt. Bij een ongeluk ben je altijd schuldig omdat je met een ongeldig rijbewijs gereden hebt.

Dank je voor deze aanvulling,daar is dit forum voor,

Ja zo had ik het ook altijd begrepen, maar wat vooral de grootste valkuil is, is dat scooters altijd motoren zijn in Turkije(meer dan 50 cc) met mijn motorrijbewijs(meer dan 2 jaar geleden gehaald) en een eventueel internationaal rijbewijs kan een motor of scooter gehuurd worden.

Alleen, en dat is de eeuwig terugkerende discussie: Scooters zijn in Turkije(en in Griekenland ook overigens) altijd meer dan 50CC

Dus: Denk aan je helm(als ik even samenvat) en motorkleding(gezien het gladdere asfalt zeker een must) en regel een internationaal rijbewijs bij de ANWB, en dan staat niets je in de weg…

Dank voor jullie reacties.
Lijkt me ook erg gaaf om vanuit NL naar Turkije te rijden op de bike. Denk alleen niet dat ik mijn man zo gek krijg !

Denk dat ik het motorhuren dan toch maar voor gezien hou, alleen al vanwege het probleem dat je geen motorkleding bij je hebt en/of kunt lenen.
Ach, gelukkig zijn er nog heel veel andere leuke dingen te doen. :vak02:

Klopt,ik had een Yamaha scooter 2000,die had een top van 120 km/uur.
Na financiele overdracht verkoper/koper(ik) via de notaris werd nooit gevraagd naar mijn rijbewijs(die ik dus als alleen heb voor auto)en het kon er mee door,ik mocht er op rijden.
De kenteken-overdracht was heel vaag,de gegevens van de scooter werden door een tussenpersoon naar Antalya gebracht en op een verlaten bospadje in de buurt van Manavgat werd het chassisnummer genoteerd.
Twee weken later had ik mijn kentekenplaat en de verzekeringspapieren.

Een keer ben ik aangehouden(buiten mijn schuld,iemand had mijn scooter gebruikt buiten mede-weten)en beging een overtreding)

Na tonen van mijn rijbewijs(B/E)werd dit klakkerloos aangenomen en kon er mee weg.

Dit speelde zich af ter plaatse;een niet geregistreerde inwoner koopt een scooter met meer van 50 CC.

Nogmaals als je een scooter huurt(die zijn altijd meer dan 50 CC) dan heeft de verhuurder de juiste papieren,na overleg van B/E krijg je hem zo mee.

Beppie;Goed dat je ook aan de veiligheid denkt maar de praktijk wijst anders.

In de zomer zijn de temp.zo hoog,een helm op/pak aan?
Niemand doet dat.

Een helm heb je altijd bij je(in de kofferbak)en je wordt getipt(knipperlichten,als ze controleren)zodat je de helm bijtijds kunt opzetten.

Jschoonh;bedankt voor je correcte informatie wat betreft van Nederland naar Turkije,kijk wel uit voor corrupte grens-overgangen;Bulgaren staatn erom bekent.

Intern qua koop/huur als inwoner,zie dit topic.

[quote=“beppie1, post:9, topic:68520”]

Ja zo had ik het ook altijd begrepen, maar wat vooral de grootste valkuil is, is dat scooters altijd motoren zijn in Turkije(meer dan 50 cc) met mijn motorrijbewijs(meer dan 2 jaar geleden gehaald) en een eventueel internationaal rijbewijs kan een motor of scooter gehuurd worden.

Hans: Een ervaren MOTOR rijder rijd niet zonder hoe heet ook!!!
Een auto heeft SIPS(side Impact Protaction System) een motor rijder heeft alleen een J A S…Jas… meer niet!!!

En doe je het niet… in mijn ogen(als ervaren motorrijdster) ben je geen motorrijder, maar een patser(net als die gekken die in korte broek, slippers en een t-shirt gaan rijden)
Maar blijft: AANTREKKEN!!!

@Rebelsan: Huur een auto, koop bij een kaartenwinkeltje een wegenkaart in de buurt en ga eens lekker eropuit!!! ZALIG!! Dan pas ontdek je het ‘echte’ turkije(en zelfs dan niet echt, maar wel veel meer…;)!!!)
Wij hebben er menig auto gehuurd, en ik heb er denk ik, tussen de 10 000 en 15 000 km gereden in de loop der jaren… schitterend!!!
Veel plezier…(mocht je er vragen over hebben, pb me gerust…er zijn wel wat dingen waar je op letten moet bij het huren van een auto…)

Thanks Beppie.
Maarruh… ervaren motorrijdster ? Ken je het forum van de Biker-Babes ?
Alleen voor vrouwen die motorrijden, erg gezellig en verslavend.
www.biker-babes.nl Wie weet tref ik je daar dan ook binnenkort ?

Sorry dat ik even off-topic ga !

Hij’s stoer, snel naar m’n zusie gemailt

Beste Beppie,

Een goede vriend van me reed zich dood 2 jaar geleden.

Een goed motorijder,zijn naam Onarhan,bezat een opknapzaak motors/scooters,verhuurde ook.

Ik kwam er vaak(repararatie)en we werden vrienden(tijdens reparatie met een bak koffie in het zonnetje)

Sommige mensen die in Side verhuurden/wonen zullen ze hem wel herinneren;stevige kerel,baard,lang zwart haar.

Reed zonder helm/kleding de bergen in,en ging al die jaren goed;tot die fatale dag.

Hij werd ten hoogte Calakli(Side)gesneden door een Dolmus die hem niet zag.

Knalde met zijn voorhoofd tegen een stoeprand en was op slag dood,de bloedige werden me toegestuurd via zijn vriendin.

Zijn foto staat in mijn kast(juichend op zijn motor in de bergen in Manavgat.

Dit had mij ook kunnen overkomen,2 keer ben ik aan de dood onsnapt.

Waar scooter/motorrijders op moeten letten:

1.De eerste regenval na de droogte-periodelde wegen zijn verzadigd met olie;water erbij geeft het blijbaan effect.

2.Het roekeloze rijden van de Turkse rijder,schat dit goed in,de opleiding is niet zoals bij ons,dubbel anticiperen dus…
(Heb zelf honderden km gereden per dag in de auto(Manavgat/Kemer)en Manavgat/Side ged.5 jaar dus ervaring genorg,

Dat zijn inderdaad de minder leuke dingen van het leven. Snap die regeringen ook niet : gewoon verplichten dat ze een helm dragen. Maar je zou van de mensen zelf ook meer verstand verwachten, zeker na dit soort ongelukken die toch regelmatig gebeuren daar.
Tuurlijk is het heet met een pak en helm, maar ja, als je valt is het toch wel fijn dat je velletje gewoon op je lijf blijft zitten en je hersenen in je hoofd. Dan is de keuze niet zo moeilijk lijkt me.
Moet toegeven dat ik de handschoenen bij erg heet weer ook wel eens uit laat, maar wij zijn ook niet van die hardrijders die plat door de bocht vliegen. Is natuurlijk geen garantie dat je niet valt, maar wel minder kans.

@jschoonh : hoop dat je zus het ook leuk vindt, is gewoon een hele gezellige club mutsen die over van alles en nog wat praten en af en toe zelfs over motors, haha.

Klinkt als of het bij mijn zus Jeanette past.
Helm is verplicht in Turkije zelfs op de eerder besproken scooters. Als tourist is er een kans dat je gecontoleerd wordt. Als Europese dame is de kans zelfs redelijk groot. Maar net als veel andere regels die niet veel anders zijn dan bij ons, worden ze vaak aan de laars gelapt. Vaak (niet altijd) is dat één van de dingen die Turkije herkenbaar maakt. Ook Turkije krijgt steeds meer regels, alleen ze laten zich daar niet altijd door beinvloeden.

Nu alleen je man nog overtuigen…Het is echt zo gaaf om het een keer op de “brommer” te doen.
Misschien een beetje leeswerk om hen te overtuigen KLIK

Hey, dat verhaal ken ik. Daar kreeg ik dus ook de kriebels van. Die man is met de trein terug gegaan vanaf de turkse grens, is op zich een goede optie om de km’s wat te drukken en de veiligheid te waarborgen, ook al heeft hij geen onveilige situaties meegemaakt.
Ga eerst wat meer ervaring hier rondom NL op doen, steeds een stukje verder en wie weet…ooit !

Die man ben ik dus, en ja die trein, in eerste instantie als compromie omdat mijn Mieke het niet pretig vondt als ik alleen zou rijden. Uiteindelijk is “ook” die treinreis een erg leuk hoofdstuk in het verhaal geworden. Met de motor was het zeker sneller gegaan, maar dan had ik deze ervaring niet gehad.

Wat leuk ! Zo zie je maar weer hoe klein het wereldje is. Heb echt genoten van je verhaal.