Over 5 weken vertrek ik met mn zus naar Turkije, Alanya.
Nu vroeg ik me af wat de voorwaarden zijn om een scooter/auto te huren, en wat het ongeveer kost om een auto te huren.
Want verschillende topics die ik heb gelezen erover, zeggen ze dat je wel een motor rijbewijs nodig hebt, en de ander weer niet voor een scooter van 50cc, en dat een bromfietscertificaat weer voldoende is. Natuurlijk begrijp ik dat je voor meer cc wel een motor rijbewijs moet hebben, of nemen ze dat ook niet zo nauw?
Ook vroeg ik me af, als je het rijbewijs hebt, en je wilt een auto huren, hoeveel jaar moet je daarvoor je rijbewijs hebben? Moet je een borg betalen?
Ze nemen het niet nauw, tot je een ongeluk krijgt!!! In Turkije ben je schuldig tot het tegendeel bewezen is!!! En geloof me, het is niet leuk om daar in de bak te zitten!!!
Ik ben niet voor een scooter, als je het verkeer niet gewent bent daar. Auto is al ‘moeilijk’ genoeg, daar ze zich niet aan regels houden(en als je zo ook rijdt, is het goed te doen, er gelden geen regels, en iedereen is gek…)
Heb er de nodige km gereden(als toerist is toch een km of 6000-7000 best veel) maar vind wel dat je goed moet oppassen.
Het is namelijk zo dat, ik 2 keer in turkije ben geweest, ik had toen nog geen rijbewijs. Een keer ben ik gegaan met 'n vriend van me, maar die had het rijbewijs, en de tweede keer ben ik met mijn vriend gegaan die een motor en auto rijbewijs had. dus ik heb nooit iets zelf hoeven regelen zeg maar.
Nu ga ik met mn zusje, en kom er dus zeg maar wel zelf voor te staan, en in de tussentijd dat ik niet naar turkije ben geweest heb ik mn B rijbewijs gehaald. Klinkt allemaal 'n beetje lomp, haha…
Die twee keer dat ik daar ben geweest heb ik ook zelf gereden, niet dat ik nu veel voorstel, maar ik heb toch een idee hoe het verkeer daar is zeg maar.
Shake it…maar ik wens je succes… Ik heb ondertussen ongeveer 1 200 000 km minimaal gereden, en geloof me, dus echt wat ervaring, maar heb echt moeten leren hoe daar te rijden!!! een btje rijden is heeeeel anders…
Daarbij komt dat je minimaal 1, maar we dachten 2 jr een rijbewijs moet hebben om een auto te huren.
Scooters zijn meer dan 50 cc, dus eigenlijk moet je daar een motorrijbewijs voor hebben
Maar goed, als je het weet, waarom vraag je nog hulp??
Ik wil je best adviezen geven, maar zoals je al zegt, t klinkt allemaal een btje lomp!!
Ik kom al jaren in Turkije en heb al 8 jaar mijn rijbewijs in Nederland, maar ik weiger te rijden in Turkije. Als je de regels niet begrijpt (en die begin ik nu pas een beetje door te krijgen) is het écht levensgevaarlijk om daar te rijden. Zéker in Alanya in het hoogseizoen met al die bussen en taxi’s die gewoon doorduwen. Waarom wil je eigenlijk zo graag een auto huren? Je kunt overal prima komen met de dolmus of taxi en in de meeste gevallen ben je nog goedkoper uit ook. De benzine is schreeuwend duur in Turkije.
Als je besluit om te gaan rijden in Turkije dan raadt ik je aan om een verhuurder uit te zoeken met een zeer uitgebreide verzekering!!! Ook een reisverzekering met rechtsbijstand is aan te raden… mocht er toch iets gebeuren dan ben je in ieder geval verzekerd!!
De laatste 2 jaar huur ik altijd een auto als ik naar Alanya ga. De auto staat dan klaar op het vliegveld en daar lever ik hem ook weer in. Ik vind het zo relaxed om met eigen vervoer overal heen te kunnen. Het rijden in Turkije vind ik persoonlijk erg meevallen, natuurlijk moet je goed opletten en wennen aan de manier van rijden daar. Wij hebben een apartement in Oba enals we naar Alanya centrum gaan, neem ik ook meestal de dolmus, maar dat doe ik hier in Den Haag ook, het zoeken naar een parkeerplek kost zoveel tijd en idd is het in het centrum erg druk.
Wij zijn van 25 april t/m 10 mei weer naar ons apartement geweest en de huur van de auto, een Fiat Albea diesel, was 289 euro. www.firstrentcar.net
Prima auto en hele goede service. We boeken op het internet en dan staan ze keurig op het vliegveld te wachten met de auto.
Hmm oke bedankt voor de tip, en natuurlijk heb je de dolmus, maar ik vind het gewoon erg prettig om eigen vervoer in handen te hebben…
Ook zie je meer ed, buiten de excursies, en kun je op leuke plaatsen komen.
Natuurlijk zijn er ook slechte autoverhuurbedrijven,je moet ook vooraf goede informatie inwinnen over het bedrijf waar je wilt gaan huren. De autoverhuurbedrijfjes op de hoek van de straat, die je overal ziet, zou ik ook niet aanraden. Bij de auto’s van het bedrijf waar wij huren, zitten de onderhoudsboekjes van erkende garage bedrijven, de verzekeringspapieren specifiek voor een auto die voor de verhuur gebruikt wordt etc. De auto’s zijn gemiddeld niet ouder dan 4 jaar.