Wat kost een scooter huren in Turkije?

Ik ga wss met vrienden naar tukije, aankomende zomer. We willen scooters huren zodat we nog enigszins mobiel zijn. Maar aangezien we slechts arme studenten zijn zouden we graag vantevoren weten wat zoiets kost…iemand?

Ik heb zelf nog nooit een scooter gehuurd maar wel eens navraag gedaan, volgens mij was et iets van 15 € per dag ofzo. Niet zo duur iig. Maar weet het dus niet 100% zeker…

Het hangt af van het aantal cc. Ik betaalde in Bodrum voor een 50 cc slechts € 25 voor zes dagen. Maar als je een zwaarder model wil, dan betaal je meer. Het loont vaak de moeite om de verschillende verhuurders af te lopen en hun prijzen te vergelijken.
Hou er ook rekening mee dat me je soms vraagt om je paspoort achter te laten als borg. Ga hier nooit (!) op in en geef desnoods je rijbewijs. Er gebeuren veel ongevallen met scooters en brommers en het is vaak niet duidelijk of de verhuurder wel goed verzekerd is. Als je daar naar vraagt krijg je steevast te horen dat alles ‘O.K.’ is, No Problem. Zorg voor alle zekerheid toch maar voor een goede persoonlijke bijstandsverzekering. Let er ook op dat het sinds kort verplicht is om een helm te dragen en dat de politie massaal boetes uitschrijft.
Dit alles niet om je af te raden om een scooter te huren, want dat is fantastisch, ik doe het zelf ook altijd. Maar enkele eenvoudige voorzorgen kunnen veel ellende voorkomen.
Veel plezier.
Geert

Het is iid waar dat de helm tegenwoordig verplicht is, tijdens een reisje naar Gümüslük zijn wij vorig jaar ook aangehouden!! Met een waarschuwing kwamen we weg, maar toeristen krijgen zonder pardon een bekeuring!!

Liefs Linda

Ik zou dat echt niet durven hoor op een scooter door Turkije,… Ze rijden daar echt als gekken!! haha…

X

Ach waarom niet?? Wij doen het in een auto. Ook iets wat iedereen afraad, en ik vind het zalig. In Griekenland hebben we het ook gedaan, een scooter, echt een toppertje. Je bent lekker mobiel, kan nog eens iets verder dan het centrum, ja heerlijk hoor

En wat dat betreft, wij huren een auto voor max 20 euro pd, vaak nog iets goedkopen!!! Nou met airco, ik dus geen scooter voor het verschil!!

@Beppie: Ik heb ook helemaal geen scooter nodig haha… Een vriend van mijn vriend heeft een auto en die rijdt ons overal heen. Soms sta je zonder benzine en zit je dus 2 uur in de auto, omdat die jongen lopend benzine moet gaan halen! Levert een hoop lol op in die auto…

X

HAHAHAHAHAHAHAHA, ja ken ik, vooral als je ergens heen gaat, en dan blijkt dat er geen benzinestation in de buurt meer is!! Kan je helemaal terug ofzo, hahahahahahaha

:wave:

Moest wel onwijs lache, het was namelijk onze laatste dag, en we hadden nog 4 uur voor onze bus zou vertrekken… Dus aan de ene kant zit je in de stress, en aan de andere kant heb je de grootste lol… Zat toen met mijn vriend en mijn vriendin en nog een meisje in die auto… Water gooien etc. Je gaat je dan echt als een kind gedragen haha!

X

Wij hebben dat gehad met een jeep-safari. Bij kenissen geboekt, mee met de grote groep, getankt…geen benzine!!!
De chauffeur(een schatje!!) helemaal over de zeik, met zn mond en een slang aan de benzine(JAK!!!) maar wat het ook was, ineens was er benzine en daar gingen we weer!!!
Giga gelachen dus!!!

Scooter rijden is in Turkije idd wel wat anders dan hier, met 100 over de snelweg zonder helm, je wangen die alle kanten op shaken en bovendien die knikkende knieen als je weer met beide voetjes op de grond staat… Maar toch is het meer dan de moeite waard, ik ben op plekken geweest waarvan ik niet wist dat ze bestonden… Maar Brrrr doodeng op een scooter, zit altijd achterop zelf rijden durf ik echt niet aan!!

Liefs Linda

€13 kostte het in Side

Ik rij zelf scooter,de zwaardere klasse en moet zeggen het gaat tot nu toe af maar waarschuw onervaren rijders hier.

Zoek de problemen niet op,ben zelf 2 maal verongelukt en neem van mij aan dat is geen pretje;je gaat hard onderuit over het asvalt,losliggend grid,enz

Ik raad het iedereen af;als je een ongeluk krijgt dan heb je een groot probleem als buitenlander.

Groetjes,

Hans.

Hans heeft gelijk. Toen ik in Side was, met zijn lange brede lanen, heb ik ook geen scooter gehuurd. De dolmus is daar meest aangewezen en het -autovrije- centrum van Side doe je het best te voet. In Bodrum en Kusadasi daarentegen was de scooter een ideaal vervoermiddel voor relatief korte afstanden en steeds tegen lage snelheid. Ik mijd echter ook daar de grote boulevards. Daarom ook dat ik kies voor een lichte scooter van 50cc.

Geert

Als ik me niet vergis is er 3 jaar geleden nog een hele rel geweest in Turkije omdat een jongen (NED) samen met zijn vriendin een scooter had gehuurd en was ingereden op al een gebeurd ongeluk, hij kreeg de schuld en heeft zelfs nog een paar dagen/weken vastgezeten!! Ik raad het toeristen ook af om een scooter te huren! Je kent de daar geldende regels niet, het landschap is niet te vergelijken met wat wij hier hebben en de Turkse politie is niet bijzonder vriendelijk of behulpzaam!! Ook een auto huren raad ik af!!!

Liefs Linda

Linda die auto kan, als je er maar vanuit gaat dat alle regels die je kent hier niet gelden!!! Geen voorrang heb je, en ga maar door. Wees erop bedacht dat ze uit alle hoeken komen en je ze zomaar schept!!
Heb al een behoorlijk aantal km daar gereden(denk toch gauw 1000 de laatste 3 jaar!) maar het kan wel

Wie in Turkijë een ongeluk heeft waar gewonden bij vallen kan daar inderdaad heel nare gevolgen aan overhouden. Nog vorig jaar zat een Belgische man 3 weken in de cel na een ongeluk met een jetski. Hij had geen vluchtmisdrijf gepleegd en was niet dronken, het was gewoon een ongeluk zoals er zoveel gebeuren, maar toch werd hij vastgezet. Dat mensenrechten in de politiestaat Turkijë weinig voorstellen is helaas een pijnlijke realiteit, vooral voor de Turkse mensen zelf.
Je kan dan inderdaad concluderen dat je in Turkijë best geen auto, scooter, jetski, boot… huurt, maar zeg nu zelf, je bent op vakantie en dan wil je net al die dingen wél doen. Dus huur ik wel een auto of scooter, maar ben ik dubbel voorzichtig. Geen alcolhol en geen hoge snelheden, dan reduceer je de risico’s al behoorlijk.

Geert

Ik zie in Gümbet vele jongeren scooters en auto´s huren en ik houd iedere keer weer mijn hart vast, het verkeer is in Turkije zo anders dan hier in Nederland. Ik zeg ook niet dat het niet kan of mag maar alsjeblieft ben voorzichtig!! Want geloof me de politie laat haar bevolking maar wat graag zien dat ze hun werk goed doen!!

Liefs Linda

Op zich eens met Geert. Vergeet ook niet dat Turkije een 0% alcohol beleid heeft!! Totaal nul dus!!! En als je een aanrijding hebt, en vallen daar gewonden bij, dan ben je het haasje. Vallen er doden dat ben je de L**!! Want je gaat vast tot onschuld bewezen!! Let dus idd HEEEEEELL GOED OP!!

Ik heb al heel wat in de auto gereden van m’n Turkse schoonfamilie, ondanks alle waarschuwingen van derden. Ik kijk altijd heel goed uit en rijd een stuk voorzichtiger dan in Holland.
Nou is Side niet zo gek druk. In Manavgat moet je echt opletten.

Afgelopen zomer ook op de scooter van m’n zwager gereden. zo’n grote zilverkleurige.
Ik rijd een stuk voorzichtiger dan m’n vriend en z’n familie.

Maar het blijft daar uitkijken geblazen.

Wees voorzichtig allemaal!!! Fransijn:TURKEY: :NETHERLAN