Ik vraag me af hoeveel mensen het daadwerkelijk zullen uitvoeren. Eerlijk gezegd nog nooit een Turk met een helm gezien op zijn brommertje… Hebben ze wel gelijk om de boetes zo hoog te doen, want de meeste hebben niet zoveel geld over om het aan zoiets te hangen denk ik dan…
Dit is goed nieuws,moet je nu ook een helm dragen op je scooter ? gelukkig zit je nu wel zonder bril.
Het zal zeker een mooi gezicht zijn in de zomer alle turken en toeristen in korte broek en een helm op. Lijkt wel een lachtertje.
Maar het werd echt tijd dat ze er iets aan deden. Ik heb seireus ook al teveel ongevallen gezien maar zware gevolgen. Maar hoe de turken er zich zullen aan houden? Zal wel de enige manier zijn om zware boetes te vragen,mischien komen er nu minder scooters op de baan.
Ze zullen echt ook nog moeten wennen om met een helm te rijden.
Ik zie al een ganse familie op een scooter,gesluierde vrouw inbegrepen met een helm op hun hoofd. We krijgen weer lachtertjes te zien.
Maar eerlijk gesproken, het is normaal dat ze de helm verplichten en ik hoop dat iedereen er zich ook aan houd de regels te respecteren.
Mischien een goede promotie campagne ; bij aankoop van een scooter, helm gratis.
Maar ik weet toch dat bij het huren van een scooter ze er toch nu reeds een helm bijgeven en ook zeggen dat het verplicht is die te dragen, maar de meeste toeristen antwoorden, de turken dragen die ook niet.Nu maar afwachten wat de turken zullen doen.
Het is inderdaad wel belachelijk;vandaag wat reacties opgevangen van turkse vrienden van mij.
Dat ging uiteen van geen rijbewijs tot geen helm.
Gisteren kocht ik dus een intergraalhelm voor 15 euro;wat moet daarvan verwachten als ik de grond raak?
Plus het is plaatselijk,de vreemde situatie doet zich nu voor dat als ik in Side rij geen helm op heb(politie zie je hier niet),zodra ik Manavgat nader dan stop ik;helm op en rij de stad in.
Een voordeel:het is wel lekker warm met de helm op…
Ik vind het echt goed dat ze daar helm verplicht stellen. Heb vaak zat in turkije achterop op een scooter of motor gezeten dat ik wel eens dacht… “als dit maar goed gaat…”. Soms die weggetjes met allemaal losse stenen enzo. In oktober was er een weg van Kusadasi naar Selcuk dat nieuw asfalt had gekregen. Maar al die steentjes lagen er los op. En wij op de motor er gewoon met 100 km er over heen, zonder helm… was best angstig. Was erg blij toen ik weer veilig op de plaats van bestemming was. Wel eens politie onderweg tegengekomen… maar gewoon omkeren en de andere kant oprijden. Niemand die je achterna komt. Ben benieuwd van de zomer hoe het zal gaan. Ik hoop dat het er net zo goed in komt als bij ons hier in nederland.
Het is natuurlijk een goed bericht dat ze in Turkije wat meer veiligheidseisen gaan stellen, waaronder het dragen van een helm.
Ze zullen er echt wel van balen, want ze vinden het vast niet stoer staan.
Ik heb veel achter op de scooter gezeten en zelf ook gereden, zonder helm. Soms reden we ook veel te hard en natuurlijk weet ik dat dat dom is, want er kan zomaar wat gebeuren.
Toch voelde ik me erg vrij met die wapperende haren in de wind.
Ik vind het best wel goed hoor, ik heb hier zoveel ongelukken zien gebeuren en allemaal geen helm op he!
De politie rijd er gewoon langs als ze zonder helm rijden en zwaait eens vriendelijk naar ze!
Over de politie gesproken: Daar kun je ook mee lachen…Een race maken met de politie, de politie omkopen, toeteren naar de politie als hij voor gaat, allemaal dingen die je in Nederland dus niet moet doen!
Er zijn veel leuke verhalen te vertellen over het leven hier in Turkije maarja…Even bij de les blijven…Het is goed een helm te dragen hier in Türkiye maar het lijkt me wel erg warm in de zomer, niet om uit te houden, bijna onmogelijk, wij hebben een motor en in de zomer vind ik het heerlijk, de wind in mijn gezicht, ik moet er niet aan denken aan een helm dan ook nog op in 50 graden!
Misschien goed idee voor een nieuwe uitvinding, een helm die je toch in zo’n situatie kunt dragen zonder er iets van te merken, lekker wind doorlatend ofzo!
Trouwens als je hier een motor, scooter of brommer koopt krijg je er vaak een bijpassende helm bij, maarja die ligt vervolgens ergens thuis met stof erop!
Heel veel groetjes vanuit İçmeler…
Ben het met je eens;vandaag sprak ik een goede viendin.
We waren het er over eens dat het typisch een actie is van de politie nu deze tijd.
Het zal wel weer loslopen komende zomer;gewoon een wet die ingevoerd is r en later gedoogd wordt zoals alles hier.
Hallo allemaal,
Gisteren en vandaag heel veel controle op verplicht helm dragen in Kusadasi
Eigenlijk ook grappig. Staat de politie opgesteld hier ergens in het centrum waar wel veel pakeerplaats is,het staat er sinds 2 dagen vol brommertjes die ze gewoon moeten laten staan als ze de boete niet kunnen betalen en geen helm dragen. Er staan meer brommertjes dan aan een verhuurbedrijf.
Mijn vriendin een belgische had dit bericht niet gezien en vroeg me vandaag wat er aan de hand was. Vroeg wat doet de politie nu met al die brommers. Heb ik haar verteld dat het verplicht was nu een helm te dragen. Dus hier doen ze echt controle en in volle centrum,ben benieuwd hoelang???
Groetjes uit Kusadasi,
Franka
in alanya hebben ze deze wet nu ook ingevoerd. heb me rot gelachen de afgelopen 2 weken dat ik daar was!! mijn vriend met een helm op en ik achterop zonder helm. maar we waren ook op een middag aan gehouden door politie. mijn vriend moest papieren laten zien. maar hij heeft dus helemaal geen rijbewijs. snel naar een vriend gereden en zijn papieren meegenomen. mijn vriend vertelt dat hij t leger in moet en dat ie echt zijn geld daar voor nodig heeft. gelukkig zei dat agent dat hij kon gaan met een waarschuwing. oh, we hebben echt geluk gehad want anders was de boete iets van ruim 400 euro geweest!!
In Muğla hebben we het dus wel gezien, het controleren maar in Marmaris nog niet!
In Marmaris rijden wij ook zonder helm op de motor en de politie rijd gewoon langs en zegt niks, zwaait gewoon eens vriendelijk een gaat weer verder!
Ik ben eens benieuwd hoe lang ze zich aan die wet weten te houden!
Hier in Kusadasi word de nieuwe wetgeving goed opgevolgd om het dragen van een helm . Je ziet wel van alle soorten modellen. Waar ze die vinden weet ik niet, maar het is al bij al,toch een gek gezicht. Maar als je hun oordeel vraagt dan vinden ze het allemaal even moeilijk eraan te wennen,vinden dat ze de autos minder horen en zien aankomen, dat het echt wennen is. Ik hoop nu maar dat ze blijven volhouden en het leren het zo te rijden. Zal ook voor de toeristen deze zomer even wennen worden.
Hier in Marmaris en İçmeler merk je echt heel weinig van die nieuwe wet, je merkt het pas als je van Marmaris naar Muğla rijdt, over de berg!
Bijna niemand hier met een helm, gewoon zoals normaal, raar he?!
Ik ben eens benieuwd hoe het hier verder gaat dan!
een helm dragen in de bloed hete zon wordt door de ziekehuizen afgeraden! en door de politie verplicht!
snap jij het nog???
trouwens wat ik weet is dat je in de stad geen helm hoeft te dragen maar zodat je de stad uitrijdt dus de bergen in wel.
heb er ervaringen mee ben een aantal keren aangehouden gelukkig kan ik heel goed slijmen dus pas 1 x een boete gehad van wel 45 lira
groetjes
Wij hebben twee scooters daar en ja wij moesten ook opeens drie helmen kopen in december. Gelukkig zijn ze niet duur, 13 euro p.st ofzo. Ik vind het alleen maar goed, alleen in de zomer wat minder met de hitte. Maar ja met de rijstijl daar…