brommertjes in Turkije

Hoi çiçek,
Bij het lezen van je verhaal van dat schaap op dat brommertje heb ik echt gelachen en dacht, daar kunnen ook verhalen over verteld worden. Ik denk dat je zelf ook nog andere verhalen hebt en Hans zeker ook.
Eerst nog een verhaal van mezelf.
Deze week volle centrum Bodrum aan de verkeerslichten. Plots horen we gekraak naast de auto op de linkerzijde. Mijn partner ,een turk ,uit de auto en maar schelden tegen die man, bleek nu , reed hij aan de verkeerde kant zonder lichten, de brommer achteraan volgeladen met houten planken,juist vastgemaakt met een elastiek. resultaat ,mijn spiegel afgereden .

Rijden we richting Kusadasi, was ook al donker aan het worden, hadden een klant in de auto, komt me daar een brommer de straat overgestoken met het ganse gezin erop. Vader, moeder en 2 kinderen goed ingepakt zonder kijken . Ik afgeremt,de man achterin de wagen wist niet wat hij zag. Gelukkig had ik geen hoge snelheid,maar turken letten echt niet op als ze met de brommer rijden.Heb mijn partner terug het stuur laten overnemen om te bekomen van de schrik.

Mischien hebben anderen ook al iets appart met de brommer hier meegemaakt of zien gebeuren wat bij ons in Nederland of Belgie echt niet kan.
Ik ben benieuwd ???..:wave:

Groetjes uit Kusadasi
Franka:banana:

Beste Franka,

Zelf heb ik in de 4 jaar dat ik motorscooter rij 2 maal een ongeluk gehad,buiten mijn schuld.

De 2e was ook de ernstigste,maar kwam er gelukkig goed van af.

Had een info-cocktail gedaan en vlug naar huis om me om te kleden voor de middag/avond excursie naar Antalya.

Ik rij Manavgat binnen,voor mij een truck van de trucksafari.

Gaat die ineens op zijn rem staan;kon 2 dingen doen,of er volop tegenop rijden of mijn stuur omgooien.
In een reflex doe je het laatste,daar ging ik dus over het asvalt,onbeschermd.

Alles lag open;armen,knieen,enkels;werd behandeld op de eerste hulp van het Akdeniz ziekenhuis.
Mijn kniewond is weken lang daarna nog nabehandeld.

Ik kwam er goed vanaf,maar de schrik zat er wel in de dagen erna.

Nu,rijd ik minder hard,anticipeer(claxoneren als iemand van rechts of links komt)mijdt als het even kan de grote weg,ga liever binnendoor.

Als scooter/brommerrijder is het elke dag spelen met je leven,ik raad het mijn gasten ook af.
De wegen zijn barslecht;sleuven in de weg,gaten,losliggend grid.

In de zomermaanden schuilt nog een volgend gevaar:de wegen zijn spekglad door verlies olie(APK kennen wat dat betreft niet),rubberverlies van banden door de hitte.
Als dan de eerste regenbui valt is de snelweg voor scooter/brommers een glijbaan.

Groetjes,

Hans.

Ps: Mijn volgende verhaal is klaar en zal komende dagen verschijnen op het nieuwsforum.

Oh ik weet inderdaad ook nog wel wat met de brommertje hier… :slight_smile:
Inderdaad zie ik heel vaak dat ze met de hele familie op een brommertje zitten, dan lach ik me dood!
Verder waar ik ook heel erg om gelachen heb was in de zomer, een mini-brommertje met daarop 4 Micheal Jackson die van hotel naar hotel racen!
Met dat schaap daar stond ik nog het meest van te kijken, ik schrok me dood!
Het verkeer hier daar sta ik nu niet meer zoveel van op te kijken!
Als me weer wat invalt zal ik het meteen weer hier plaatsen!
Groetjes vanuit İçmeler…:wave:

Ik kom iedere vakantie in Side en daar zie je ook de meest vreemdsoortige,krakemikkige brommertjes rijden.:wave:
In het straatje naar het strand, bij Side Star Park naar beneden, komt iedere dag een mannetje aangereden met op zijn brommer 2 grote kratten gebonden.
Hierin vervoert hij groente, dat hij bij de eettentjes aflevert.
In Nederland echt onmogelijk natuurlijk.
Het is wel leuk om te zien.:wink:

Cok Selamlar, Fransijn:TURKEY: :NETHERLAN

@Fransijn… Ik kom ook elke vakantie in Side, maar me ouders willen dit jaar ergens anders heen… Kemer… Maar ik wil liever naar Side…haha… Ik vind het altijd zoo leuk als de mensen daar je dan gewoon nog herkennen…:slight_smile:

Die brommertjes vind ik gewoon echt bij Turkije horen…:slight_smile: Net als die Taxi’s die overal doorheen crossen… ( doodeng… ) Hier in Nederland hoeven ze dat niet te doen… :stuck_out_tongue:

Groetjes Yoella…

Vandaag weer een mooi verhaal met een brommertje meegemaakt.
Hier in Kusadasi, het was gisteren heel slecht weer ,overal plassen water, nu er rijd hier altijd een man rond met pop corn achteraan op zijn brommertje gebonden die hij verkoopt in de turkse the huizen.
NU ,deze namiddag komt dat mannetje de straat ingereden,had zeker de putten gevuld met water door de regen niet goed gezien , ik stond boven in kantoor door het vensterraam te kijken en je gelooft het nooit , een zak popcorn was opengescheurt en hij maar rijden met al die popcorn die hij aan het verliezen was.Iedereen stond ook te lachen op de straat, er was namelijk nog één van de laatste plezierboten aan de haven, dus nog een beetje toeristen voor enige uren.
çiçek ,maar je verhaal met je schaap vond ik fantastsch,
Groetjes uit Kusadasi,
Franka

De enige verhalen die ik heb met de brommertjes:
ofwel zit ik achteraan op het brommertje van mn vriend terwijl hij aan het rijden is. Ofwel, toen ik een week of drie terug in Kusadasi was, hadden we bijna voor ons neus gezien hoe een brommer werd aangereden door een auto, op de hoek van de grote straat langs de zee en de straat naar het centrum toe (waar op de hoek een bakkerij met allerlei turks gebak is). Er schoot bijna niets van het brommertje over !

Hallo Sevgilim,
Ik woon in Kusadasi en ken die plaats heel goed, rijd er ook dagelijks langs van huis naar mijn kantoor. Maar met de brommer langs de boulevard of in de hoofdstraat is hier echt gevaarljk rijden. Je moet hier echt thuis zijn en elk straatje kennen om je door het verkeer te wagen in Kusadasi. Gelukkig ik heb een auto zou hier met geen brommer durven rijden. Heb hier al teveel ongelukken gezien. Het ergste wat ik vorige zomer meegemaakt en gezien heb waseen toerist die met een brommer van een helling naar beneden gereden was , richting Adakule hotel, en het stuur in zijn borstkas had gekregen. Ik was juist in het ziekenhuis toen ze de man met de ambulance binnen brachten, geen mooi gezicht. Natuurlijk te hoge snelheid was de oorzaak vertelde de politie mij. Je ziet ik had die topic geopend om prettige verhalen te lezen zoals çicek en het schaap maar ben nu blij dat ook andere verhalen aan de beurt komen, kunnen de toeristen bij het huren van een scooter of brommer toch 2 maal nadenken.En dit gebeurd niet alleen in Kusadasi.
Groetjes uit Kusadasi,
Franka

Inderdaad Franka, veel toeristen huren hier een brommer, scooter, motor, auto of wat dan ook…Maar het is echt levensgevaarlijk!
Ik heb al heel wat ongelukken gezien hier en snap niet dat de toeristen die het verkeer hier zien toch besluiten om een brommertje te huren!
In de zomer is het echt levensgevaarlijk hier op de weg!
Toeringcars, dolmuşjes, jeepsafari’s, auto’s, brommertjes, fietsers, voetgangers enzovoorts…Maar dan geen regeltjes, gewoon RİJDEN MAAR…Rechts en links inhalen, even racen, dan vol op de rem, even draaien op de drukke weg of even gewoon parkeren!
Serieus het rijden hier dat moet je gewend zijn en let op: voor een brommertje scooter heb je hier een autorijbewijs nodig als toerist…Maak je een klap en je hebt je brommercertificaat dan heb je grote pech, sowieso als je een klap maakt als toerist hier…Ik heb al vele verhalen gehoord en ook gezien, dus zoals Franka al zei, ik hoop echt dat toeristen die hier iets willen huren niet 1, niet 2 maar wel 3 keer nadenken voordat ze een brommer, scooter etc. huren!
MET DAT SCHAAP DAAR STA IK NU NOG VAN TE KİJKEN…DAT IS IETS DAT IK NOOIT VAN MİJN LEVEN ZAL VERGETEN!
Groetjes vanuit İçmeler…:wave:

Hallo çicek,
Jij met je schaap…als ik het las zat ik alleen thuis ,en er kwamen direct een ganse boel dingen voor mijn ogen. We moesten eens een topic openen met waargebeurde verhalen in Turkije.Maar wel met lachterjes dan.
Ik ben blij een auto te hebben,hoop maar dat mijn partners er de volgende bayram geen schapen in vervoeren. Ik heb wel al levende kippen meegebracht in een plastiek zak .
Turken zijn zo als ze ergens langskomen aan een boederij vinden ze het altijd beter levende kippen te kopen dan kippen die klaar liggen in de winkel. Doet me aan mijn grootouders denken die ook altijd kippen en konijnen lopen hadden. En dan had ik mijn partner thuis afgezet en zijn kippen vergeten. Komen mijn buren s’avonds aan mijn deur bellen, we horen kippen in je koffer waarom haal je die er niet uit ???.. Ik terug naar mijn partner zijn huis. Gelukkig ze waren nog niet dood,je kan denken deze zomer in die brandende zon. Hij had bijna klaar geroosterde kippen maar dan met pluimen.
Verhalen zat hier in turkije. Ik kan uren doorgaan,toeristen beleven het leven hier totaal anders dan wij die hier wonen.
Groetjes uit het regenachtige Kusadasi,
franka

Weet je, daarom zij die verhalen die Hans schrijft ook zo heerlijk om te lezen. Ik herken er wel heel veel van, hoewel ik alleen m’n vakanties in Turkije doorbreng.
Ik zou het niet erg vinden hoor, nog meer van die smeuige verhalen.

Groetjes, Fransijn:TURKEY: :NETHERLAN

Hallo Fransijn,

Heb met Hans gesproken vorige week in Side, en zoals je hem ook kent ,ook hij heeft me verhalen zat. Nu eerst hopen dat hij het vandaag goed steld in Istanbul en ik zal een van de dagen eens een topic openen met waar gebeurde leuke verhalen in Turkije.
groetjes uit Kusadasi,
Franka

Het verplicht een helm dragen bij het rijden met een brommer is nu echt ook komiek het mee te maken.
De politie houd ze hier in Kusadasi echt allemaal tegen,en het lijkt nu wel een uitverkoop in brommertjes hier in het centrum. Zag in 2 dagen nooit zoveel brommertjes bij elkaar staan. Als ze zo doorgaan hebben we binnen een week een brommervrij Kusadasi.
groetjes uit Kusadasi,
Franka

Awhaha Franka, hier precies hetzelfde, wij met de auto naar Muğla, is dus een heel stuk door de bergen, rij je Marmaris uit dan ben je in de berg totdat je Muğla inrijd!
Nou in dat hele stuk, wat totaal zo’n uur duurt, stonden wel 5 groepjes politie op een hoek, ze controlleerde de brommertjes, had je geen helm, brommer daarlaten!
's morgens stonden er zo’n 2 brommertjes, 's avonds kwamen we terug en stond het bomvol met brommertjes!
Sorry, maar ook ik vind het echt grappig!
Heel veel groetjes vanuit İçmeler…:wave:

Geen Sorry çicek, maar ik blijf het gewoon ook grappig vinden. Vooral wij wonen hier en je ziet de veranderingen dagelijks gebeuren. De weg MÜGLA ken ik goed, we komen ook dikwijls naar Marmaris en Dalyan in het seizoen, we hebben namelijk ons winkels ook in Sarigerme ,moeten dan door Mûgla.Maar nu met de auto rijden is makkelijker of met de brommer, houden ze ons niet meer tegen ,hebben nu alleen belangstelling op de brommertjes.
Vandaag in Kusadasi weer zoveel brommertjes bij de politie, je gelooft het niet, maar er rijden er echt minder door de stad voor het ogenblik.
Ben echt benieuwd hoe het deze zomer afloopt met de toeristen ???
Ook groetjes uit Kusadasi,
Franka