Autorijden en verzekering in Turkije

Hallo allemaal,

Ik ga maandag naar Antalya mijn vriend opzoeken.
Hij gaat van te voren een auto huren en hij vind het fijn als ik er ook eens mee kan rijden.
Ik heb een nederlands rijbewijs.

Nu las ik een paar maanden geleden ergens op internet dat als je als buitenlander in een auto rijd van een turk dat je niet verzekerd bent.
En dat je alleen verzekerd bent in een huur auto.
Maar omdat de huurauto op mijn vriend zijn naam staat en niet op de mijne wil ik graag weten of ik verzekerd ben als ik volgende week wil autorijden daar.

Heeft iemand er hier voor mij informatie over?

De basis is dat als je op een toeristen visum In Turkije bent dat je Nederlandse rijbewijs geldig is. Betekend als je langer in Turkije verblijft en dat op een ikamet doet (verblijfsvergunning) moet je een Turks rijbewijs hebben. *je bent dan Turks ingezeten. *Als je een huurauto neemt moeten alle chauffeurs op het contract vermeld staan. Is geen Turkse regel is in veel landen zo. Je mag in een Turkse auto rijden zolang die niet op een M kenteken staat. *Ik heb b.v een M kenteken als buitenlander in Turkije en deze auto mag allen door de eigenaar en directe familie bereden worden. *

j&m Bedankt voor jullie antwoord.
Ik kom op toeristenvisum dinsdagmorgen aan in Antalya.
Alleen mijn vriend haalt maandag al de huurauto omdat hij 4 uur moet rijden naar Antalya en we in Antalya verblijven.
Is alleen mijn naam genoeg voor op het contract of moet hij echt een kopie van legitimatie hebben van me ?
We komen in de tijd dat ik in Antalya ben niet in de plaats waar hij de auto gaat huren.

Als het kan zou ik een kopie ID of paspoort mailen. Het gaat hier in het algemeen soepel maar officieel zou de verhuurder daar naar moeten vragen