Heb ergens gelezen, van een forumgebruiker, dat men slechts zes maand mag rijden in Turkije met zijn Europees rijbewijs. Deze forum gebruiker wist te vertellen dat men dan een Turksrijbewijs kon aanvragen enz. Ik ben echter dit artikel uit het oog verloren. Zou er een goed ziel zijn die mij zou kunnen helpen en mij op de rechte weg zetten zodat ik in contact kan treden met de schrijver van dat bewuste artikel? Met dank bij voorbaat.:zon02:
Klopt volledig.
Geen probleem om rijbewijs aan te vragen en te krijgen.
Kosten in 2007 370,- YTL.
Spreek uit ervaring.
Er is nl een mogelijkheid dat de verzekering van je auto niet uitkeert (zoals verzekeringsmaatschappijen altijd proberen niet uit te keren) als je langer als 6 maanden te lande bent omdat je dan geen toerist meer bent.
Slm Sideli
Geachte Sideli, bedankt voor de reactie, maar hoe moet men juist te werk gaan, bij welke instanties ( vreemdelingen politie, gewone trafik politie enz…) moet men aankloppen en welke papieren moet men voor leggen. Wij persoonlijk blijven nooit langer dan 5 maand aan een stuk in Turkije, is die regel dan ook voor ons ,dat we een Turks rijbewijs moeten aanvragen.
Dank bij voor baat.
Nee, als je maar 5 mnd aaneengesloten in Tr verblijft is er niets aan de hand.
Hoe en waar een Tr rijbewijs te verkrijgen staat op het Seni Seviyorum forum.
Zoek bij berichten van Muazzez.
Gr sideli
Hoi…
Waarom haal je geen internationaal rijbewijs op het gemeentehuis.Ik heb er een gehaald op het gemeentehuis in belgie…en ik rijrond in peru…ben al geregeld gecontroleerd en tis steeds in orde. tis geldig over heel de wereld ent koste 16euro en tis 5jaar geldig.
Turkije is Peru niet;andere wetten en waarden…
Sideli weet waarover ze spreekt…
hmmmm en ik niet misschien?internationaal is internationaal…het europese rijbewijs telt in peru ook niet .enfin ik schreef maar om te helpen…salu
Ik weet niet of WETTELIJK gezien het internationale rbw niet geldig is in Turkije. Ik ken hier een belg die er 1 heeft en ook die zegt dat maar 6 mnd geldig is voor verzekeringsmaatschappijen.
Dat is anders als WETTELIJK.
Bovendien kost een Tr rbw maar ongeveer 300 lira (150 euro) voor de rest van je leven.
Het grappig om te zien dat item elke terug komt.
Als tourist zijn er geen speciale eisen. Je kunt dus gewoon rijden met je nederlandse rijbewijs in de voertuigen waarvoor dit geldig is. Dus geen motor of scooter met grotere motor inhoud dan 50 CC rijden als je geen motor rijbewijs hebt enz.
Als je langer verblijft moet je een Turks rijbewijs hebben. Enig papier werk maar je hoeft niet opnieuw af te rijden. Veel mensen weten dit niet en zelfs als je aangehouden wordt zal de politie je niet bekeuren als je b.v. al een half jaar in Turkije verblijft en alleen met een nederlands rijbewijs rijd. Alleen als je een ongeluk krijgt zal de verzekering van de tegenpartij je altijd schuldig stellen en zij winnen dat altijd. Want je hebt geen rijbewijs voor de wetgever al daar. Betekend ook dat alle schade bij je verhaalt wordt en dat kan bij gewonden flink oplopen. In bijna alle gevallen haakt de verzekering (Turks) van je zelf ook af om dezelfde reden. Betekend dat er dan uit eigen zak betaald moet worden.
Hier nog en stukje tekst van het internet geplukt.
http://www.turkije-totaal.com/nl/info_turkije/wistudat/wist_u_dat1.htm
Het Nederlandse rijbewijs heeft ook in Turkije, zoals internationaal gebruikelijk, een geldigheid voor de duur van 6 maanden. Na verstrijken van deze termijn dient u een Turks rijbewijs te verwerven.
Men is weliswaar zeer vriendelijk voor toeristen bij verkeerscontrolles en men accepteert daarbij ook Nederlandse rijbewijzen waarbij de termijn van 6 maanden is verstreken, dit is echter geen garantie! Wanneer u betrokken raakt bij een ongeval krijgt u echter bij het klaren van de schuldvraag zeker problemen wanneer de termijn van 6 maanden is verstreken: de advocaat van de tegenpartij zal dit feit aangrijpen en er een aanklacht “rijden zonder geldig rijbewijs” van maken!
Wat dus te doen als u het grootste gedeelte van het jaar in Turkije verblijft? Gaat u naar de verkeersafdeling van de politie voor buitenlanders. Daar krijgt u een “Sürücü Belgesi Dosyasi” (rijbewijsorder) met daarop voorgedrukt de gegevens die moeten worden ingevuld. Hiermee wendt u zich tot een Turkse rijschool. Bij de Turkse rijschool krijgt u een formulier “Saglik Raporu”, een gezondheidsrapport dat u un een ziekenhuis moet laten invullen. De benodigde gegevens worden bij u opgevraagd en met een stempel bevestigd. Dan heeft u nog een meldingsbericht nodig van uw “Muhtars” (de burgemeester van uw stadsdeel). Tenslotte dient uw Nederlandse rijbewijs te worden vertaald door een ambtelijk beëdigde tolk en deze notarieel laten bevestigen. Na het voltrekken van deze formaliteiten zal de omschrijving van uw rijbewijs waarschijnlijk geen problemen geven.
Het kan zijn dat in bovenstaand berivhtje vermellde juist is in bepaalde provincies van turkije.
İk heb in Antalya (manavgat)andere ervaring.
Je moet hebben/doen…
Kopie verblijfsvergunning
Pasfotos (6 st)
Kopie paspoort (3 st)
Kopie orginele rbw
Officiele vertaling van Paspoort en Rbw
Deze officiele vertalingen " echt verklaard" door een notaris
Verklaring van rechtbank dat je geen strafblad hebt (sabıka kaydı)
Gezondheidsverklaring van willekeurig ziekenhuis of sağlık ocağı
Kamer van chauffeurs voor dossier en leges
Naar Verkeerspolitie politie voor betalingsbewijs
Belastingkantoor je betaling voldoen
Terug naar Verkeerspolitie voor je Tr rbw
Je mag maar 2 categorien behouden en er komt bij buitenlanders een vermelding op te staan dat het “rbw niet voor beroepsvervoer” gebruikt mag worden.
Totale kosten in 2007, Manavgat 370 ytl.
Groetjes Sideli
hoi allemaal, ik denk dat we het onderwerp terug onder de aandacht moeten brengen. Vanaf 01/01/2016 is het een verplichting om zich in orde te stellen met het Turkse rijbewijs. Laat eens iets horen van jullie die reeds de stap hebben gezet hoe zijn de bevindingen om makkelijk een rijbewijs te bekomen.
Hee isydr,
Er is niet heel veel veranderd maar er wordt op diverse plaatsen op het internet wel flink gezwamd. Helaas maakt zelf het Belgische consulaat zich daar enigszins schuldig aan. Je Moest altijd al als buitenlander in Turkije, als je langer dan 6 maanden in Turkije verblijft een Turks rijbewijs hebben.
Sidili heeft in Turks nieuws een redelijk betrouwbaar Engels talig bericht geplaatst
Als je Turks kunt lezen is dit de enige juiste link
http://www.trafik.gov.tr/Sayfalar/SurucuIslem.aspx
Ikzelf heb al heel lang een Turks rijbewijs dus die ervaring is nu niet meer relevant. Ik ken helaas nog niemand die in 2016 met een buitenlandrijbewijs een Turks heeft verkregen. Maar de benodigde handelingen en papieren zijn niet heel erg veranderd.
@isdydr48, even iets helemaal out of topic. Ooit heb ik je er eens een pm over gestuurd maar die is blijkbaar niet in goede orde ontvangen. Nu zie ik je hier iets posten, dus vat ik je hier even bij de spreekwoordelijke kraag.
Het** Trefpunt Kuşadas**ı is dat nog actief of niet? Mensen willen er lid van worden maar je reageert niet meer in de Sticky Topic. Laat hier even weten of het Topic moet blijven bestaan, of niet. Dank je wel.
Men kan nog steeds mailen naar " [EMAIL=“tref.kusadasi@gmail.com”]tref.kusadasi@gmail.com" . Er is ook een facebook pagina opgemaakt waar men zich kan melden" **Kuşadası Centre".
Voor alle duidelijkheid ik heb enkel de aanhef gegeven welke mogelijkheden er zijn om als Nederlandstalige in contact te komen met elkaar.
Ik ben steeds bereid de mensen te helpen als dit in mijn mogelijkheid is.
mvg.
**
Oké prima! Ik kopieer dit ook naar de desbetreffende Topic en houd hem Sticky.