VRAAGjE:
Ik woon in İçmeler en ik werk in Marmaris!
Ik ga met de ‘Dolmuş’ en ik ga 4 keer per dag, het kost 1.50 YTL dus 6,- YTL per dag en dan 6 dagen in de week moet ik werken dus reken maar uit!
Ook moet ik vaak lang wachten omdat ze bomvol zijn!
Kortom het liefst zou ik gewoon met mijn eigen autotje willen gaan, mijn vriend en ik hebben wel een auto maar ik heb nog geen rijbewijs…Ik kan wel al autorijden, dat heeft mijn vriend me al geleerd omdat je elkaar hier gewoon mag leren autorijden!
Nu is dus mijn vraag:
KAN IK HIER IN TÜRKİYE MIJN RIJBEWIJS HALEN EN HOE GAAT DAT DAN IN ZIJN WERK???
Ik heb met Nederland contact opgenomen en daar zeggen ze dat ik hier gewoon mijn rijbewijs kan halen en als ik kan aantonen dat ik meer dan een halfjaar in Türkiye heb gewoond dan kan het zelfs omgezet worden in een Nederlands/Europees rijbewijs!
Maar ik weet gewoon niet hoe ik het hier kan halen, praktijk lijkt mij geen probleem maar de theorie…Of zou er een mogelijkheid zijn om die gewoon in het Nederlands te doen of in het Engels?
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen…
Groetjes…
Pure onzin wat ze verteld hebben in Nederland;dan zou iedereen hierheen komen om goedkoop een rijbewijs te halen;vervolgens onder valse voorwenselen hier een half jaar te zijn en dan in nederland het te laten omzetten?
Kom nou.
Beste çiçek,
Ik denk net als Hans dat je hier als buitenlander zomaar geen rijbewijs kan halen als je geen turkse nationaliteit hebt.Het is voor een turk al moeilijk en duur dit te behalen. theorie zal je zeker in het turks moeten doen.
Maar ik heb er zelf nooit bij stilgestaan, heb mijn internationaal rijbewijs uit Belgie, en rij hier zonder problemen. Maar hoe het hier voor buitenlandse jongeren gesteld is,zou je beter eens bij een plaatselijke turkse rijschool moeten vragen.
Groetjes
Franka
Ik ben nu momenteel overal navraag aan het doen!
Ohw…Ik wil gewoon mijn rijbewijs maar ik woon nu hier in Türkiye, moeilijk hoor, maar het gaat me wel lukken!
Groetjes…
Ik hoop dat je uit kan vinden hoe het hier zit met een rijbewijs ik zit namelijk in precies hetzelfde schuitje en wil ook graag m`n rijbewijs halen en ik woon hier ook!!
Het is mogelijk om je rijbewijs in Turkije te halen maar dit rijbewijs is in Nederland slechts gedurende een periode van zes maanden geldig. Als je langer dan zes maanden in Nederland verblijft, moet je in Nederland alsnog een Nederlands rijbewijs halen.
De theorie is best pittig want bevat behalve de reguliere verkeersregels ook onderdelen met vragen over ehbo en autotechniek. Het is toegestaan het theorie examen met een beedigd tolk te doen mits dit vantevoren is aangevraagd. Met een beetje geluk krijg je dan ook nog de goede antwoorden voorgezegd…
Het afrijden stelt helemaal niks voor. Ik heb zelf mijn motorrijbewijs gehaald in Turkije (was al in bezit van Nederlands auto rijbewijs) en moest voor het afrijden om 8 pionnen heen rijden…
P.S. Ik ben gewoon in het bezit van een Nederlands paspoort.