Fabels, feiten en vragen over Turks rijbewijs.

Fabels, feiten en vragen over Turks rijbewijs.
Het is niet nieuw dat je als buitenlander, die langer dan 6 maanden in Turkije verblijft en een voertuig wilt besturen een Turks rijbewijs nodig hebt. De eerste 6 maanden kun je voertuigen waarvoor jouw Nederlandse rijbewijs geldig is in Turkije besturen daarna moet het met een Turks.
Als je dit niet doet loop je niet alleen een risico tot sancties maar volgens mij veel erger, als je bij een groot ongeval betrokken raakt, misschien wel met doden, betaald de verzekering niet en misschien wordt je als schuldig veroordeelt omdat je zonder geldig rijbewijs reed.

Andere dan een motor of auto rijbewijs zijn niet zonder meer om te zetten, denk daarbij aan b.v een groot rijbewijs.
Wat je nodig hebt en waar te verkrijgen ga ik niet op in, dat is in de Engelstalige documenten uitgebreid beschreven.

Fabels die zeker niet waar zijn. Als je een geldig rijbewijs laat omzetten vanuit een land dat Turkije daarin erkent hoef je geen examens te doen en hoeven er geen diploma’s overlegd te worden.

Waar is, dat als je b.v je motor (A) en je autorijbewijs (B) of (BE) omzet naar een Turks je het Nederlandse rijbewijs moet inleveren.
Waar is, dat als je langer dan 6 maanden bent ingeschreven in een woonplaats in Nederland je in Nederland alleen met een Nederlands rijbewijs mag rijden. Ben je uitgeschreven, dan ben je toerist en mag je 3 maanden met een Turks rijbewijs in Nederland rijden.
Waar is, dat als je reeds in bezit bent van een Turks rijbewijs, je die voor december 2020 in moet ruilen voor een Turks rijbewijs nieuw model.
Waar is, dat het nieuwe Turkse rijbewijs “slechts” 10 jaar geldig is.

Vragen die wat mij betreft open staan.
Voldoe je aan de wet als je elke 6 maanden enige tijd Turkije verlaat? Met andere woorden begint de teller voor de bovengenoemde 6 maanden elke keer opnieuw?
Wat gebeurt er met het ingenomen Nederlandse Rijbewijs? Er zijn verhalen maar nog geen bevestiging dat het terug gestuurd wordt naar de woonplaats in Nederland waar je ingeschreven staat. En kun je het daar ophalen?
Wat gebeurt er met het ingenomen Nederlandse rijbewijs als je uitgeschreven bent?
Je kunt tegenwoordig als gepensioneerde 2 jaar met je Nederlandse auto in Turkije rijden. Moet je dan ook na 6 maanden een Turks rijbewijs hebben?

Ik heb mail contact gehad met Selma Ören (www.advocaatturkije.nl) die verklaarde er mee bezig te zijn en binnen kort met een artikel hier over te komen.