Hoi allemaal,
Binnen 4 weken ga ik voor een weekje naar Kusadasi om men vriendje te bezoeken. Een vriend van hem wilt zijn auto voor enkele dagen aan ons uitlenen maar omdat men vriendje nog geen rijbewijs heeft en ik wel zou ik dus moeten rijden. Maar aangezien het Turkse verkeer niet is zoals in België zie ik het misschien toch niet goed zitten om daar rond te rijden. En hoe zit het met rijbewijs? Is mijn Belgisch rijbewijs voldoende (heb ik sinds september 2006) en hoe zit het met aansprakelijkheid als ik een ongeval zou krijgen aangezien de auto dan niet van mezelf is? Heeft iemand hier ervaringen mee?
Groetjes!
Ik heb hier in Kusadasi mijn eigen auto en rijd dus als buitenlander wonende in Turkije met een MA nummerplaat. Met die MA nummerplaat kan niemand anders met mijn auto rijden dan ik zelf. Dus geen turk of buitenlander.
Maar als je hier een auto huurt met turkse mummerplaat kan je hier makkelijk rondrijden.
Het is hier wel anders om te rijden dan bij ons, alleen een beetje trager rijden en gewoon het verkeer volgen. De ronde punten zijn hier ook anders dan bij ons. En pas op aan de verkeerslichten, turken nemen het er soms niet nauw mee. Dus vertragen is altijd aangeraden.
Let vooral op scooters en motos de overal links en rechts voorbij steken.Die rijden echt roekeloos. Ik zelf vind die de gevaarlijkste in het verkeer.
Ook gebruiken ze weinig hun richtingsaangevers, het is raden of ze je gaan voorbijsteken of niet…even wennen.
Voor het ogenblik zijn rondzwervende honden, vooral jonge hondjes een probleem op de weg. Er worden er regelmatig doodgereden. Ze lopen los over de straat en soms is het moeilijk te weten of je wel of niet tijdig kan stoppen. Ik spreek uit ervaring…heb er reeds 2 doodgereden,helaas…
Met de verzekering zit het hier zo. Ik hoop als je de wagen van een vriend gebruikt, vraag dan wel hoe hij verzekerd is. Vraag zijn verzekeringspolis in te kijken of hij wel zijn verzekering en tax in Turkije betaald heeft, anders krijg je problemen als je een accident krijgt.Ook bij controle onder de weg.
De meeste autos van turken zijn hier niet full - casco verzekerd, te duur voor turkse mensen. Ze hebben alleen de trafic sigorta, zo noemen ze dat hier.Is verplicht.
Maar dat maakt uit dat als je zelf 'schuldig 'bent bij een acciddent je alles zelf moet betalen. Ben je niet schuldig, dan geen probleem,dan is de tegenpartij die moet betalen,met de hoop dat die dan ook verzekerd is…Maar laat steeds de politie komen als je een aanrijding krijgt. Geen onderlinge afspraken.
Als je een auto huurt van een maatschappij is er altijd een full caso verzekering op.
Maar met een trafic sigorta zal de politie U bij een controle zeker geen problemen geven. OOk niet met je belgisch rijbewijs.
Ik rijd hier al meer dan 10 jaar in Turkije met mijn belgisch rijbewijs en nooit gaf de politie me problemen.
Denk eraan, hou de snelheid in de gaten,want ook hier zijn veel trafic controles.
Ze worden hier wel 2 km op voorhand met een driekhoeksteken aangeduid.
Dus, als je ergens een bordje op de grond ziet staan ‘trafic control’; dan moet je dubbel oppassen voor controle. Ze staan altijd opgesteld op bepaalde plaatsen. In Kusadasi zelf weet ik heel goed waar ze altijd staan.
Eerste controle altijd voor Kustur beach, dat is het binnenkomen van Kusadasi als je van Izmir komt.
Ze staan ook altijd op de weg naar Long-beach te hoogte van Fantasia hotel of errond. Is geldig voor beide kanten van de weg. Ze wisselen soms af.
Een gouden raad, parkeer je auto ook nooit waar er een bord staat verboden te parkeren. Ze slepen hier zo je auto weg en je krijgt een flinke boete. Sommige turken parkeren in het wilde weg met hoop op geluk dat de politie hen niet oppakt, maar ik durf het me niet te wagen.Kost een pak geld hem terug te krijgen.
Ga steeds op een betalende parking staan,als je niet zeker bent, dan heb je nooit problemen. Let zeker op in volle centrum, de boulevard en rond de Belediye in Kusadasi
Maak voor alle zekerheid een goede afspraak als je die auto van die vriend mag gebruiken. Je weet nooit…je moet maar een ongeluk krijgen en de vriendschap is over.
Turken lenen heel makkelijk hun auto uit,vind ik zelf heel lief en tof…maar rijd er geen accident mee.
Maar anders, hier rijden is niet zo moeilijk, probeer de auto uit op een grote weg, en kom dan pas in het centum, want in het centrum lijkt het soms een chaos, maar als je gaat rijden als een turk…dan raak je er wel door.
Houd je nooit honderd procent aan onze belgische regels dan krijg je alleen maar een ongeluk. Veel rij plezier in Kusadasi,
Groejtes uit Kusadasi,
Franka
Hoi Franka,
Heel erg bedankt voor de uitleg! Ik ben al een stuk wijzer nu
vele groetjes!!