Heeft er iemand ervaring, of weet misschien iemand wat de mogelijkheden zijn omtrend het gebruik van een auto met Ned. kenteken en op naam van vriend of vriendin, die je mag gebruiken voor max. 180 dagen in Turkije?
Het schijnt erg moeilijk te zijn allemaal maar sinds de wetten weer zijn veranderd kan het best mogelijk zijn dat de regels zijn vesoepeld. Wie kan mij de procedure uitleggen als je bijv. een visum hebt voor een jaar, woonachtig bent in Turkije en de auto mag lenen van iemand uit Nederland en mag je 'm zelf de grens over brengen of moet de eigenaar dit doen die op het kenteken staat vermeld en mag de auto hier bliven terwijl de eigenaar terug vliegt naar Nederland? pfffft…Nogal wat vragen, maar het schijnt niet eenvoudig te zijn allemaal. Ik hoop dat er iemand is die mij daar een heel duidelijk antwoord op kan geven!
Beste denoollander ,
Een auto wordt aan de Turkse grens op kenteken geregistreerd , dus op naam van je vriend of vriendin.
Hiervoor krijg je een aparte stempel in je paspoort, met het kenteken van je auto.
Als de eigenaar van de auto het land verlaat moet hij dus ook die auto mee uitvoeren.
Het is dus niet mogelijk dat je een leenauto zomaar mee kan nemen, ook al i.v.m. de autoverzekering.
Alleen als de auto bij een ongeval betrokken is en deze niet meer in staat is om vervoerd te worden , krijg je bij de politie of jandarma een rapport (proces verbaal) om aan de grens te overhandigen.
Het beste lijkt het me , als er wederzijds vertrouwen is , om het kenteken van de auto tijdelijk op jouw naam te zetten middels een schriftelijke overeenkomst en met getuigen die hun handtekening zetten , zodat er later geen misverstanden ontstaan .
Groetjes AVG62
Dankjewel AVG62. De auto moet nog gekocht worden maar ik kan 'm niet op mijn naam zetten omdat ikzelf niet in Nederland woon. Ik woon in Noorwegen en een vriendin van me wil de auto wel op haar naam hebben, maar ze heeft ook gehoord van de verzekering dat ik er geen half jaar mee in Tukije mag rijden. Dus alles bij elkaar allemaal erg gecompliceerd. Natuurlijk moet ik een bevestiging hebben dat ik de auto mag rijden hier. Ik mag de auto dan wel kopen, maar komt op naam van een vriendin. Ik ben hier al geweest met een leaseauto vanuit Noorwegen, maar omdat ik te goede trouw de auto fatsoenlijk op wilde geven dat ie weer uit Turkije vertrok aan de grens van Ederne (en dat was binnen 3 maanden) terwijl de verzekering (groene kaart bij binnenkomst van Turkije) nog tot 28 februari geldig was, ik toch getrakteerd werd op een boete van ca. TR130,- omdat volgens hun ik 1 dag de datum had overschreden: ??? Raar maar waar! De stempel die in het paspoort stond was een datum ingevuld met pen, die is er toen ingezet, daar ben ik van overtuigd.
Maar ik haal de auto op in Nederland en neem 'm mee naar Turkije, dus dan moet ik 'm toch ook weer uitvoeren? Of moet degene die op het kenteken vermeld staat ook de auto Turkije binnen brengen? Zoals ik had begrepen is dat niet noodzakelijk, maar moet degene die 'm binnen brengt, ook weer uitvoeren binnen die 180 dagen, toch?
Groetjes Rene
Beste denoollander ,
Dat van die ene dag te laat uit Turkije kan we kloppen hoor , je moet 24 uur voordat je visum verloopt Turkije verlaten hebben , wij hebben dit ook meegemaakt met drie personen dus drie keer een boete .
De datum en kenteken worden meestal met een pen ingevuld bij de douane in Edirne of Ipsala.
Inderdaad kan de auto wel ingevoerd worden door jou , maar het probleem zit hem ook in de groene kaart (de autoverzekering) die staat ook op naam van de eigenaar van de auto , he is niet zo makkelijk als je denkt.
in het verleden is een kennis van me uit Duitsland ook in de problemen gekomen met een geleende auto , die hij bij de grens heeft moeten laten staan totdat hij terugkeerde naar Duitsland en ook nog eens keer stallingsgeld moest betalen voor die auto en dat loopt aardig op (indertijd was dat geloof ik 24 dollar per dag)
Je situatie is inderdaad nogal complex met die auto , je kan beter contact opnemen met de ambassade http://www.lahey.be.mfa.gov.tr/ in Den Haag zodat je niet voor verrassingen komt te staan. je kan je vraag daar in het Engels stellen via de aangegeven website.
groetjes AVG62
Wat de visum betrefd, had ik die gewoon, daar waren geen problemen mee. Volgens hun ging het om het verblijf van de auto. Er klopt geen hout van.
Van de leaseauto waarmee ik hier dus was, had ik geen groene kaart en kocht deze ter plaatse in Edirne voor 3 maanden en liep tot 28 februari en ik ging op 1 februari Turkije uit, dus daar kan het ook niet aan liggen dat ze me lieten betalen voor een dag te laat.
Ik heb zojuist de vragen gestuurd naar het Turkse consulaat in Deventer in het nederlands gewoon, want dat vertalen ze dan zelf wel en ik neem aan dat degene die er werkt, gewoon Nederlands spreekt. De auto daar laten staan zou ik dus nooit doen en dan gewoon omkeren. Maar nu maar weer afwachten totdat ik weer een reactie krijg en ik hoop niet dat, als ik uiteindelijk een duidelijk antwoord op de vraag heb en groen licht, dat de auto dan inmiddels verkocht is. Laten we het niet hopen. Maar toch alvast bedankt voor je reaktie AVG, ik kom toch steeds een stapje verder, maar heb het einddoel nog niet bereikt helaas
Ik heb in 2012 een reis gemaakt op een geleende motor door diverse ex sovjet landen en Turkije, was geen probleem zolang je maar een geldige groene kaart bij je hebt en de papieren verder kloppen. Zelfs het container transport naar Kazachstan was geen probleem.
In Turkije werden wel vragen gesteld over wie de eigenaar was enzo maar kon verder gewoon doorrijden, dit was de Georgisch/Turkse grens.